Reservewiel of thuisbrenger

baywindpw
2nd Gear member

Hallo,

Momenteel heb ik geen reservewiel maar wil er dus eentje inleggen. Mijn gewone wielen zijn 18inch, dus zou ik er graag een 17inch reservewiel inleggen. Past er in de reservewielbak alleen een thuisbrenger of ook een volwaardig reservewiel?

Alvast bedankt,
Tom
Volvo V70 D3 R-design
Volvo V70III D5 GT
Volvo V70 D5
Ducati 996 2001
VW T2b 1976
Volvo V40 Td
Ford Mondeo Td
VW Golf II
OGA244
8th Gear member

door de vorm van de onderkant alleen een thuisbrenger
Hathu
3rd Gear member

Ik heb het getest een gewone velg met band past er niet in, is te breed. De thuisbrenger die ik deze week heb gekocht op MP past perfect.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
baywindpw
2nd Gear member

Bedankt voor de reacties. Dan ga ik op zoek naar een 17inch thuisbrenger inclusief krik.
Volvo V70 D3 R-design
Volvo V70III D5 GT
Volvo V70 D5
Ducati 996 2001
VW T2b 1976
Volvo V40 Td
Ford Mondeo Td
VW Golf II
Boreas
2nd Gear member

OGA244 schreef: door de vorm van de onderkant alleen een thuisbrenger
Weet je (of een andere forumlid) misschien of dat ook geldt voor de XC60? Past ook daar alleen een thuisbrenger in de reservewielbak?

Bij voorbaat dank voor je reactie.

(Het is dus toch een XC60 geworden)
Meus automobilis non volvit, sed currit.
OGA244
8th Gear member

in de XC60 past alleen een thuisbrenger, de reservewielbak kan ongeveer 13cm diepte hebben, een normaal wiel is zomaar dubbel zo dik
Boreas
2nd Gear member

OGA244 schreef: in de XC60 past alleen een thuisbrenger, de reservewielbak kan ongeveer 13cm diepte hebben, een normaal wiel is zomaar dubbel zo dik
Dank voor deze info!
BendW
5th Gear member

Idd,xc60 heeft plaats voor een thuisbrengen meer gaat er echt niet in.
Volvolof
3rd Gear member

Die thuisbrenger op de XC60 is een lachertje. Precies dezelfde maat als voor de V70 (en daar is die al kleiner in diameter dan de standaard maat) . Gelukkig zijn de veerwegen lang, anders zou het wiel diagonaal aan de andere kant de grand niet meer raken....

Ik had bij de sloper een mooi setje gekocht met krik, wielsleutel sleepoog en band. Afkomstig van een XC60, maar zou dezelfde maat zijn volgens de verkoper. Was inderdaad waar, muv de krik, die was specifiek voor XC60/XC70, kwam ik een half jaar later achter. Gelukkig kreeg ik 'm er nog net onder gewurmd en hebben ze 'm de week daarna omgeruild voor een goede.
evert65
6th Gear member

Ach , een thuisbrengertje
zo'n ding doet zijn naam eer aan bij pech voldoende om even ergens een garage te zoeken of om thuis te komen
altijd beter dan die bus met vulmiddel
heb zelf ook een thuiskomertje voor mijn V70, die ligt los achterin vanwege de gastank, tja je moet wat he, waar laat ik m anders ...
keep calm!, your randomizer is running
Boreas
2nd Gear member

Na de aankoop van mijn jong gebruikte XC60 (ter vervanging van de XC70 met thuisbrenger en gereedschappen) bedacht ik als aanstaande trotse bezitter dat zo'n spuitbus (zo al bruikbaar) bij een kapot gereden band weinig behulpzaam meer is.

In de optielijst kijkend zag ik dat een thuisbrenger E 70 kost. Helaas moest de dealer mij melden dat de losse aanschaf thuisbrenger + gereedschap E350 kost. Als we toch in deze bedragen moeten denken, zou ik de voorkeur geven aan een stalen 18" inch velg, waarmee de reis gewoon vervolgd kan worden. Dat lijkt nu dus toch niet een echt handige sta(of lig)-in-de-weg. Ik kan natuurlijk ook het laten zo ls het is en vertrouwen op de service van mijn Volvocard, die bij een lekke band in binnen -en buitenland hulp in het vooruitzicht stelt.

Ik vraag me alleen af: wat doet die Volvohulpverlener als hij mij in Sebaldeduren of Lutjegast met een kapot gereden band aantreft? Heeft hij dan een passend wiel bij zich of wordt de auto dan per ambulance afgevoerd? Het probleem is niet helemaal theoretisch. Al dan niet als een gevolg van de agrarische routes die ik soms afleg, heb ik bij 15.000 km per jaar toch wel eens per jaar een spijker of schroef in het loopvlak van de band.
Laatst gewijzigd door Boreas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvolof
3rd Gear member

Als je XC70 van 2008 of nieuwer is, zou ik gewoon het reservewiel+gereedschap meenemen naar de XC60. Precies hetzelfde setje
_XC70_

Ik heb potverdorie zon achtelijke reparatiekit...wtf is dat? Weg dr mee...ik ga een thuiskomertje kopen. Dure grap nog.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik wil gewoon een echt wiel onder de auto kunnen leggen, ook al heb ik dat nog niet nodig gehad in 33 jaar ... Spuitbus is leuk maar alleen voor een spijkertje en niet als het canvas totaal kapot is.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
_XC70_

Maar na het gebruik van de spuitbus is de band waardeloos heb ik me laten vertellen...Amateurs!
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Volgens mij is een spuitbus een hulpmiddel om bij de bandenboer te komen. Meer niet.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
lint
Geartronic member

Een bandenreparatie set/spuitbus is eigenlijk niets, een thuisbrenger is veel makkelijker en als je er snel genoeg bij bent is de lekke band nog te repareren in de garage.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
_XC70_

De inhoud van de spuitbus zorgt er voor dat de band weer op spanning
komt en nog even gebruikt kan worden om bij een garage te komen. De
band is door het gebruik van de spuitbus echter afgeschreven en moet
worden vervangen. Zou de band niet ingespoten zijn, dan kan een lekke band vaak nog
gerepareerd worden met een plug of door de montage van een binnenband.
Omdat twee ongelijk afgesleten banden (links en rechts) ook niet erg
veilig zijn, wordt vaak aangeraden om de band aan de andere zijde ook
meteen maar te vervangen.

De totale kosten zijn:

Eén nieuwe spuitbus

Eén of twee nieuwe banden + montage en BTW
Mirko
1st Gear member
Contacteer:

_XC70_ schreef: De inhoud van de spuitbus zorgt er voor dat de band weer op spanning
komt en nog even gebruikt kan worden om bij een garage te komen. De
band is door het gebruik van de spuitbus echter afgeschreven en moet
worden vervangen. Zou de band niet ingespoten zijn, dan kan een lekke band vaak nog
gerepareerd worden met een plug of door de montage van een binnenband.
Omdat twee ongelijk afgesleten banden (links en rechts) ook niet erg
veilig zijn, wordt vaak aangeraden om de band aan de andere zijde ook
meteen maar te vervangen.

De totale kosten zijn:

Eén nieuwe spuitbus

Eén of twee nieuwe banden + montage en BTW
Een binnenband in een normale buitenband monteren is zeer af te raden, de binnenzijde van een buitenband welke daar niet geschikt voor is is veel te ruw waardoor wrijving optreed en alles zo warm wordt dat een klapband kan ontstaan.

Voor mijn huidige Punto heb ik ook gekozen voor een thuiskomer die ik in 5 jaar nog nooit gebruikt heb, bij de Alfa 156 heb ik 1 keer een lekke band gereden door een schroef maar doordat het canvas was beschadigd was deze ook niet meer te redden met een plug, ook als het gat iets aan de zijkant van het loopvlak zit blijft een plug niet goed zitten en is dat ook geen oplossing. Conclusie is dus dat ik in 12 jaar nooit voordeel heb gehad van een thuiskomer ten opzichte van een spuitbus en voor de V40 dus heb gekozen voor een spuitbus. Mocht ik de band aan flarden rijden dan wil ik toch graag dat de garage even controleert of alle sensoren en delen rond het wiel nog in orde zijn.
Laatst gewijzigd door Mirko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BlackcurrantV70
7th Gear member

Bij mijn omschakeling van de XC60 naar de XC70 heb ik ook gewoon mijn thuiskomer uit de XC60 overgezet naar de XC70 (natuurlijk na akkoord van mijn dealer die de XC60 inruilde).

De C70 heeft beide, het hele jaar door heeft ie een thuiskomer, maar op vakantie een reparatiekit (is wel geen spuitbus, maar een compressor waar je een pot opschroeft) dit vanwege ruimtegebrek op vakantie omdat we onderweg ook open rijden en er dan geet kofferset + reservewiel in past.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”