Keuzeperikelen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Ter vervanging van mijn Renault Espace als familieauto, ben ik mij aan het oriënteren op een XC90.

Eerste keuzeprobleem is D5 vs T5. Qua aantal kilometers (+/- 20000 p/j) zal de diesel goedkoper zijn. Maar aangezien een behoorlijk deel uit kortere ritten zal bestaan vraag ik mij af of een T5 niet een betrouwbaardere keuze zou zijn.

Tweede keuze probleem is een jongere auto met meer kilometers vs ouder met minder kilometers. Dit speelt met name bij de D5. Met het budget wat ik heb kan ik gaan voor een auto uit 2007-2010 (185 pk) met een kilometerstand rond de 120.000 km, of een 2011 (200 pk) met een kilometerstand rond de 180.000.

Ik zoek vooral een betrouwbare auto.

Zijn er kenners die mij advies kunnen geven?
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12901
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Je hebt een PM...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

D5 en T5 zijn beide betrouwbaar. Diesels komen wat langzamer op bedrijfstemperatuur, dus vinden ze korte ritjes niet fijn.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Jij ook Bart 8-)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12901
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

whitehorsekart schreef: Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Die EGR is bij ons in december vervangen, precies vanwege de door jou aangegeven reden.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

whitehorsekart schreef: Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Gisteravond in een dolle bui even de 190 aangetikt, vind tie heerlijk...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik vind de XC90 D5 toch niet echt een snelheidsmonster hoor :lol: , mijn 2,3 - 940 Sports Edition met 0,8 turbodruk trekt hem er aan alle kanten uit! :'(

En Bart: is de klep vervangen of is de EGR "gedood"? Dat laatste wil ik niet, want het is strafbaar en bovendien niet best voor het milieu.......(het roetfilter dat zich af en toe in één keer leegt is blijkbaar niet zo schadelijk??? :devil: )
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12901
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Hij is vervangen door een nieuwe.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het blijft toch discutabel, dat hele systeem, jammer dat het ook de prestaties en de storingen beïnvloed!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12901
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Alles voor een beter milieu ;-)
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In Nederland? Welkom ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hier ook hoor en in Duitsland kun je zelfs de cel in draaien als je de EGR etc buiten werking stelt.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
EWS67
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37

Hah Speedy, welkom! Een wijze keuze :) Na een Espace (1995) en daarna Peugeot 806 (1999) gereden te hebben sinds een jaar een XC90 T6. Bijna dezelfde zee van ruimte (de 806 blijft onovertrefbaar) maar wel veel meer auto :) Ik zou gaan voor de benzine, veel meer souplesse en rijden met een smile. Voor een big smile pak een T6 (incl draaikolk in de tank)
XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Kogel is door de kerk. Budget wat opgerekt en vandaag mijn handtekening gezet voor een XC90 D5. MY 2013 en nog geen ton gelopen. Hier moet ik de komende 10 jaar wel mee vooruit kunnen. Erg happy! Eindelijk weer enkel Volvo op de oprit.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”