Ter vervanging van mijn Renault Espace als familieauto, ben ik mij aan het oriënteren op een XC90.
Eerste keuzeprobleem is D5 vs T5. Qua aantal kilometers (+/- 20000 p/j) zal de diesel goedkoper zijn. Maar aangezien een behoorlijk deel uit kortere ritten zal bestaan vraag ik mij af of een T5 niet een betrouwbaardere keuze zou zijn.
Tweede keuze probleem is een jongere auto met meer kilometers vs ouder met minder kilometers. Dit speelt met name bij de D5. Met het budget wat ik heb kan ik gaan voor een auto uit 2007-2010 (185 pk) met een kilometerstand rond de 120.000 km, of een 2011 (200 pk) met een kilometerstand rond de 180.000.
Ik zoek vooral een betrouwbare auto.
Zijn er kenners die mij advies kunnen geven?
Keuzeperikelen
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12899
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Je hebt een PM...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
D5 en T5 zijn beide betrouwbaar. Diesels komen wat langzamer op bedrijfstemperatuur, dus vinden ze korte ritjes niet fijn.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12899
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Die EGR is bij ons in december vervangen, precies vanwege de door jou aangegeven reden.whitehorsekart schreef: Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Gisteravond in een dolle bui even de 190 aangetikt, vind tie heerlijk...whitehorsekart schreef: Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik vind de XC90 D5 toch niet echt een snelheidsmonster hoor
, mijn 2,3 - 940 Sports Edition met 0,8 turbodruk trekt hem er aan alle kanten uit! 
En Bart: is de klep vervangen of is de EGR "gedood"? Dat laatste wil ik niet, want het is strafbaar en bovendien niet best voor het milieu.......(het roetfilter dat zich af en toe in één keer leegt is blijkbaar niet zo schadelijk???
)


En Bart: is de klep vervangen of is de EGR "gedood"? Dat laatste wil ik niet, want het is strafbaar en bovendien niet best voor het milieu.......(het roetfilter dat zich af en toe in één keer leegt is blijkbaar niet zo schadelijk???

Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12899
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Hij is vervangen door een nieuwe.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Het blijft toch discutabel, dat hele systeem, jammer dat het ook de prestaties en de storingen beïnvloed!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12899
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Alles voor een beter milieu 

Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21389
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
In Nederland? Welkom ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Hier ook hoor en in Duitsland kun je zelfs de cel in draaien als je de EGR etc buiten werking stelt.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37
Hah Speedy, welkom! Een wijze keuze
Na een Espace (1995) en daarna Peugeot 806 (1999) gereden te hebben sinds een jaar een XC90 T6. Bijna dezelfde zee van ruimte (de 806 blijft onovertrefbaar) maar wel veel meer auto
Ik zou gaan voor de benzine, veel meer souplesse en rijden met een smile. Voor een big smile pak een T6 (incl draaikolk in de tank)


XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
- SpeedyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
- Locatie: Hoogerheide
Kogel is door de kerk. Budget wat opgerekt en vandaag mijn handtekening gezet voor een XC90 D5. MY 2013 en nog geen ton gelopen. Hier moet ik de komende 10 jaar wel mee vooruit kunnen. Erg happy! Eindelijk weer enkel Volvo op de oprit.