Versnellingsbakolie, remolie, koelvloeistof en -slangen vervangen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Beste mensen...
Inmiddels staat er ruim 200.000 km op de teller van mijn XC70 D5, en behalve een vervangen wervelklep geen énkele reparatie gehad.
Motor draait perfect. Niets aan de hand, lange afstanden; elke 15-20.000 nieuwe olie/ filters etc. Automaat werkt naar behoren.
Nu lees ik wel vaker dat na die 2 ton problemen gaan komen...
Wat raden jullie aan: versnellingsbakolie vervangen? Remolie vervangen? Koelvloeistof-slangen vervangen door siliconen-slangen? Hoe gaar zijn de originele...
Ik heb geen zin om te wachten tot zich problemen gaan voordoen, ik werk liever preventief...en jullie advies neem ik graag mee in de overwegingen.
Andere suggesties?
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Versnellingsbak olie laten flushen, alleen vervangen haalt niet zoveel uit.
Ondanks dat je bak nu prima schakelt gaat dat straks nog wat soepeler.

Remolie hoort iedere 2 jaar vervangen te worden, als dit dus nog niet gebeurd is in die 200.000 km zou ik dat maar heel snel doen.

Zou de koelvloeistofslangen niet vervangen, je zou een van de eersten zijn waarbij ze nu al gaar zijn.

Wat qua vloeistoffen vervangen nog wel de moeite is, de stuurbekrachtigingsolie vervangen en de koelvloeistof zelf.
Dacht dat Volvo het tegenwoordig niet meer nodig vind om dat laatste te doen, maar je zal verbaasd op kijken wat er allemaal uit kan komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28589
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het flushen van de versnellingsbak is wel verstandig na 200.000 km, de rest is eigenlijk onderdeel van het standaard onderhoud.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
_XC70_

Weet niet of je je bak ooit hebt laten spoelen maar ik heb het laten doen bij 100.000KM, preventief. Wéeeereld van verschil, alsof je met een andere auto de garage uitrijdt. Volgens mij moet ie dan de eerste 200km aan je voet wennen, heeft een geheugen, past zich aan. Vast wel een monteurtje op dit forum die dat beter weet dan ik. Echt de aanrader van de eeuw. We rijden dezelfde auto zag ik alleen ik geen OR.
Inderdaad slangen laten maar wel rem en stuur vloeistof vervangen. Kun je ook zelf doen. Doe ik ook met mn 2-linker handen. Eitje. Zie deze video:



Eigenlijk vraag je iets wat je eigenlijk al weet diep van binnen. Probleem is; het kost een paar guldens toch?? Gewoon doen en op naar de volgende 200.000km MF-er!!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Staat er al weer zoveel op? Ik weet nog dat je de OR kocht 8) .

Maar inderdaad. de bak flushen is nu wel verstandig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Bedankt voor de adviezen.... ik ga er mee aan de gang!
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”