Traag schakelen geartronic bij koude motor
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
OK!
Had natuurlijk ook gekund dat de temp van het koelwater als uitgangspunt werd genomen.
Dat de olie van de bak koud is lijkt mij namelijk geen reden om hoger in de toeren te gaan schakelen...
Had natuurlijk ook gekund dat de temp van het koelwater als uitgangspunt werd genomen.
Dat de olie van de bak koud is lijkt mij namelijk geen reden om hoger in de toeren te gaan schakelen...
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Mijn indruk is dat het langzamer schakelen komt door de dan nog dikke olie in de bak. Motormanagement zorgt bij koude motor inderdaad voor schakelmoment bij wat hoger toerental maar schakelsnelheid komt door de bak. Het 'brein' is uiteindelijk een hydraulische stuureenheid waar door kleppen de hydrauliek door andere kanalen gestuurd wordt waaruit schakelactie volgt. Koude olie = langzamer reageren.
Rij zelf ook met een GT en daarnaast heb ik een oldtimer die precies hetzelfde verschijnsel laat zien bij de hydraulisch geschakelde overdrive. Da's trouwens dezelfde Laycock die ook op oude 140/240 etc. Volvo's zit
Rij zelf ook met een GT en daarnaast heb ik een oldtimer die precies hetzelfde verschijnsel laat zien bij de hydraulisch geschakelde overdrive. Da's trouwens dezelfde Laycock die ook op oude 140/240 etc. Volvo's zit

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21043
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Niet helemaal waar..MN-NL schreef: Nee. Want standkachel verwarmt motorblok en interieur door opwarmen koelwater. De olie in de versnellingsbak zit niet in dat circuit.
Standkachel heeft wel degelijk invloed op het schakelen, mijn ervaring bij gebruik van de standkachel was dat de eerste overgang van 1 naar 2 en van 2 naar 3 hoog in de toeren was de volgende naar 4 ging al met een lager toerental.
Na de eerste rotonde (circa 200m) zat de bak direct in lockup en zo rond de 2000rpm ging het volgende verzet erin.
Ben het met je eens dat de kachel niet wezenlijk de olie opwarmt maar je merkt wel verschil/verbetering bij gebruik standkachel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Dat is wat ik in vorige post probeerde uit te leggen: schakeltoerental afh. opwarmen motor, door motormanagement gestuurd. Dit bevestig je met je ervaring. Schakelsnelheid dus tempo van wisselen van verzet agv olietemperatuur. Dat duurt paar km.
Ik merk zelf dat de bak al na een kleine km sneller gaat schakelen. Dat klopt omdat de olie door kleine kanaaltjes geperst wordt en daarom snel opwarmt.
Allemaal gelijk dus
Ik merk zelf dat de bak al na een kleine km sneller gaat schakelen. Dat klopt omdat de olie door kleine kanaaltjes geperst wordt en daarom snel opwarmt.
Allemaal gelijk dus

Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.