fredhead schreef:
Je rechter lamp hoort ook net iets anders te staan zodat je wat meer zicht op de berm hebt
Dat klopt volgens mij niet, beide lampen worden bij mijn weten met exact hetzelfde apparaat op als het goed is exact dezelfde hoogte afgesteld.
Wel is het lichtbeeld per lamp, door het glas (bij oude lampen), de reflector, of een combinatie van lens, reflector en kapjes/plaatjes, rechts hoger dan links. De 'vorm' van de lijn waaronder de lamp moet blijven voor APK is aan de linkerkant horizontaal is en vanaf het midden van de lamp loopt deze schuin omhoog naar rechts .
Bij lenslampen geeft het lichtbeeld inderdaad de vorm zoals te zien op de foto's, links vlak, in het midden een 'sprongetje omhoog' en rechts iets hoger weer vlak. Lenslampen geven over het algemeen een veel scherper aftekeningen/beëindiging van het schijnsel. Bij de affabriek reflector xenon lampen op onze V40 classic scheen het licht (per lamp) rechts veel verder schuin omhoog.
@Msuidgeest; licht beeld klopt volgens mij wel, lijkt in zijn geheel wat aan de hoge kant, maar een bij X5 zitten de lampen natuurlijk niet echt laag en ik weet niet hoeveel helling er in je oprit zit.
Dat er in het midden geen licht lijkt te zitten (op het glas) kan komen omdat er een 'anti-verblindingskapje' op de xenonlamp zit zodat je niet rechtstreeks in de lamp kunt kijken. Het licht schijnt via de reflector achter de lamp als het ware om de lichtbron heen naar voren.....
Als je iets bv. een donker plaatje of A4-tje direct voor de lamp houdt en langzaam naar achter loopt zou 'blinde vlek' volgens mij steeds kleiner moeten worden en uiteindelijk verdwijnen. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.