Roetfilter

Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heren,

sinds 2 dagen in het bezit van een V70 2.4D MY 2009, 2 ton op de teller.
Hoewel de auto op dit moment schitterend rijdt lees ik op diverse fora dat dat roetfilter bij ongeveer zo'n kilometerstand wel eens verstopt zou kunnen raken. Een oplossing zou kunnen zijn filter leegmaken en de EGR softwarematig afsluiten.
Het schijnt dat er op dit moment nog geen wet is dat het leegmaken van het filter strafbaar maakt, ook geen APK-afkeur. Echter, het schijnt dat Dijksma wel bezig is om dit te "repareren".
Wat is wijsheid in deze? Op de gok toch maar leegmaken?
Lees ook hier en daar dat het mogelijk is om het roetfilter te reinigen. Iemand daar ervaring mee?
Graag jullie reacties.

Jos.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Waarom iets aan je roetfilter gaan doen als er nog geen problemen zijn.

Mijn vorige auto wel het roetfilter laten verwijderen. Nooit problemen mee gehad tijdens de apk zelfs niet met steekproef. Auto reed ook zuiniger, ongeveer 0,5 l/100km.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Bij mij staat er 270000 op en nog nooit problemen met het roetfilter gehad.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2336
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Er zijn verschillende systemen/manieren mbt het regenereren, dat bepaald ook of het roetfilter opslagcapaciteit verliest (langzaam dichtslibt met as) en na een X-aantal km's (preventief) vervangen zou moeten worden.

Het roetfilter van de 2.4 5-cyl diesels hoeft in principe niet te worden vervangen, bij de bv. de 2.0D 'PSA' 4-cyl diesel wordt dit weer wel voorgeschreven. De verklaring hiervoor komt uit de wijze van regenereren, in principe is het zo dat roet bij het regenereren verbrandt bij een temperatuur van 500 à 600 graden of hoger tot CO2 en waterdamp. Zulke temperaturen worden bij normaal gebruik niet bereikt in de uitlaat, daar is dus 'iets' voor nodig. Dat kan door de temperatuur kunstmatig omhoog te brengen of dor bv een katalysator tot te voegen die de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt.

Dat laatste gebeurt bij o.a. de 2.0D PSA motor, aan de brandstof wordt (uit een kleine separate tank) bij elke tankbeurt Eolys regeneratievloeistof toegevoegd (vloeistof moet dus ook tijdig worden bijgevuld). De met Eolys vermengde diesel zorgt er dmv na-inspuiting voor dat tijdens het regenereren de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt wordt naar ca 450 graden. Nadeel van deze methode is dat er telkens een kleine hoeveelheid onverbrandbare materie (as) achterblijft in het roetfilter, slibt dus langzaam dicht. Om dat uiteindelijk te voorkomen en genoeg capaciteit over te houden wordt eeb vervanging van het filter voorgeschreven.

Bij de 2.4 5-cyl diesels wordt er geregenereerd zonder toevoeging van een katalysator oid., hierbij wordt enkel extra diesel na-ingespoten om de verbrandingstemperatuur van het roet in het filter te bereiken. Bij deze methode blijft er geen as achter en zal het roetfilter normaliter blijven functioneren, uitzonderingen daargelaten.

Dus advies is hier m.i. inderdaad "don't fix it if it aint broken".....

Bovenstaand geldt dus (bepaalde) voor 'geheel gesloten' affabriek roetfilters, bij de half open retrofit roetfilters werkt het weer anders. Buiten dat deze minder effectief zijn (30-70% tov 95+%), zijn deze gecoat met een katalyserende stof die ervoor zorgt er geregenereerd wordt/het roet verbrandt bij temperaturen die wel tijdens normaal gebruik bereikt wordt. Er vind dan dus een soort continue regeneratie plaats.

Oja, en hier ruim 290.000 km en een nog steeds prima functionerend roetfilter.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Ik neem aan dat het roetfilter van de 2.0 D3 vijfcilinder identiek is aan die van de 2.4 D5 vijfcilinder. Ken het probleem van de 2.0D motoren die je noemt, zelfde probleem bij een Mazda6 2.0 CiTD die ik gehad heb. Roetfilter heb ik daar af laten halen toen de problemen kwamen, regeneratie ieder 200km
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Onze 2.0D heeft ook veel problemen gehad door het roetfilter. Problemen begonnen na ongeveer 120k km's.

Onze D2 heeft 235k km probleemloos gereden met een roetfilter. Nu een D6 met 160k km op de klok en ervaring is hetzelfde als bij de D2.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13556
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volgens het onderhoudschema moet om de 120000km moet bij zowel de 1.6 (niet de d2) en de 2.0d het rpf vervangen worden.
Beans
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.10.2009 - 10:14

Er is qua onderhoud meen ik een verschil tussen een 2.0d met en zonder eloys systeem voor roetverbranding, klopt dat?
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Bij de vorige (V70) is de DPF doorgeboord en regeneren weggeschreven net als de EGR. Scheelt ook weer in verbruik.
Ga het bij de XC nog niet doen, merkte wel dat bij het regeneren het verbruik extreem hoog was. Dus hoezo goed voor milieu?
EGR gaat wel dicht.
Ga wel opzoek naar een defecte PDF, tzt doorboren en wegschrijven. Als er dan wijzigingen komen in wetgeving cq wijze van meten, kan de oude er zo weer onder. :bandit:
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

@Alex: wij moeten binnenkort maar eens contacten onder het genot van koffie. En dan mag je mij het eens haarfijn uitleggen ten aanzien van het dichtzetten van de EGR bij de mijne. Toen het zaakje open lag ben ik best wel geschrokken toen ik zag hoe vol de zaak zat en nu, nu alles schoon is, mag constateren dat hij volgens de BC nu 6,1 ltr/100 km verbruikt ipv 7,3 tot 7,5 ltr/100 km voor de........ehm........"ingreep".
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27002
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij jouw auto gebeurd dit softwarematig Ger.
Een handige jongen zoals Obbe, of een andere tuner kan dit voor je doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ai ai Ger! Je was er altijd zo faliekant tegen!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Thijs schreef: Ai ai Ger! Je was er altijd zo faliekant tegen!
Inderdaad. Wat zijn principes nog waard...?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28591
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Opmerkelijk deze opmerking van Ger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Alleen de EGR mannen.......en puur centenkwestie. Ik ga jullie net vertellen hoeveel ik heb afgetikt maar het was veel geld. En ik ben echt geschrokken Hoe de luchtwegen er na 230K vol geslibt waren met smeertroep. Dit "incident" dus niet nog een keer, dat kan "Bruin niet trekken".
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Je gaat iets illegaals doen vanwege kosten. Waar trek je dan een grens? Gestolen goederen kopen? Is ook goedkoper...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28591
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Alleen de EGR dichtzetten moet wel kunnen, het roetfilter blijft zitten begrijp ik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat was idd het idee. Geen idee of dat mogelijk is, dat is punt1, en hoe het zit met legaliteit is puntje 2.

Als er daarvoor gespit moet worden in de software wil ik me daar nog eens ernstig op bedenken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

V50 R schreef: Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.
De auto is dan niet meer conform de typegoedkeuring en dus is het illegaal. Al erg zat dat je je er zelf schuldig aan maakt, maar om dan ook anderen ertoe aan te zetten...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”