Heren,
sinds 2 dagen in het bezit van een V70 2.4D MY 2009, 2 ton op de teller.
Hoewel de auto op dit moment schitterend rijdt lees ik op diverse fora dat dat roetfilter bij ongeveer zo'n kilometerstand wel eens verstopt zou kunnen raken. Een oplossing zou kunnen zijn filter leegmaken en de EGR softwarematig afsluiten.
Het schijnt dat er op dit moment nog geen wet is dat het leegmaken van het filter strafbaar maakt, ook geen APK-afkeur. Echter, het schijnt dat Dijksma wel bezig is om dit te "repareren".
Wat is wijsheid in deze? Op de gok toch maar leegmaken?
Lees ook hier en daar dat het mogelijk is om het roetfilter te reinigen. Iemand daar ervaring mee?
Graag jullie reacties.
Jos.
Roetfilter
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Waarom iets aan je roetfilter gaan doen als er nog geen problemen zijn.
Mijn vorige auto wel het roetfilter laten verwijderen. Nooit problemen mee gehad tijdens de apk zelfs niet met steekproef. Auto reed ook zuiniger, ongeveer 0,5 l/100km.
Mijn vorige auto wel het roetfilter laten verwijderen. Nooit problemen mee gehad tijdens de apk zelfs niet met steekproef. Auto reed ook zuiniger, ongeveer 0,5 l/100km.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Bij mij staat er 270000 op en nog nooit problemen met het roetfilter gehad.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2336
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Er zijn verschillende systemen/manieren mbt het regenereren, dat bepaald ook of het roetfilter opslagcapaciteit verliest (langzaam dichtslibt met as) en na een X-aantal km's (preventief) vervangen zou moeten worden.
Het roetfilter van de 2.4 5-cyl diesels hoeft in principe niet te worden vervangen, bij de bv. de 2.0D 'PSA' 4-cyl diesel wordt dit weer wel voorgeschreven. De verklaring hiervoor komt uit de wijze van regenereren, in principe is het zo dat roet bij het regenereren verbrandt bij een temperatuur van 500 à 600 graden of hoger tot CO2 en waterdamp. Zulke temperaturen worden bij normaal gebruik niet bereikt in de uitlaat, daar is dus 'iets' voor nodig. Dat kan door de temperatuur kunstmatig omhoog te brengen of dor bv een katalysator tot te voegen die de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt.
Dat laatste gebeurt bij o.a. de 2.0D PSA motor, aan de brandstof wordt (uit een kleine separate tank) bij elke tankbeurt Eolys regeneratievloeistof toegevoegd (vloeistof moet dus ook tijdig worden bijgevuld). De met Eolys vermengde diesel zorgt er dmv na-inspuiting voor dat tijdens het regenereren de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt wordt naar ca 450 graden. Nadeel van deze methode is dat er telkens een kleine hoeveelheid onverbrandbare materie (as) achterblijft in het roetfilter, slibt dus langzaam dicht. Om dat uiteindelijk te voorkomen en genoeg capaciteit over te houden wordt eeb vervanging van het filter voorgeschreven.
Bij de 2.4 5-cyl diesels wordt er geregenereerd zonder toevoeging van een katalysator oid., hierbij wordt enkel extra diesel na-ingespoten om de verbrandingstemperatuur van het roet in het filter te bereiken. Bij deze methode blijft er geen as achter en zal het roetfilter normaliter blijven functioneren, uitzonderingen daargelaten.
Dus advies is hier m.i. inderdaad "don't fix it if it aint broken".....
Bovenstaand geldt dus (bepaalde) voor 'geheel gesloten' affabriek roetfilters, bij de half open retrofit roetfilters werkt het weer anders. Buiten dat deze minder effectief zijn (30-70% tov 95+%), zijn deze gecoat met een katalyserende stof die ervoor zorgt er geregenereerd wordt/het roet verbrandt bij temperaturen die wel tijdens normaal gebruik bereikt wordt. Er vind dan dus een soort continue regeneratie plaats.
Oja, en hier ruim 290.000 km en een nog steeds prima functionerend roetfilter.
Het roetfilter van de 2.4 5-cyl diesels hoeft in principe niet te worden vervangen, bij de bv. de 2.0D 'PSA' 4-cyl diesel wordt dit weer wel voorgeschreven. De verklaring hiervoor komt uit de wijze van regenereren, in principe is het zo dat roet bij het regenereren verbrandt bij een temperatuur van 500 à 600 graden of hoger tot CO2 en waterdamp. Zulke temperaturen worden bij normaal gebruik niet bereikt in de uitlaat, daar is dus 'iets' voor nodig. Dat kan door de temperatuur kunstmatig omhoog te brengen of dor bv een katalysator tot te voegen die de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt.
Dat laatste gebeurt bij o.a. de 2.0D PSA motor, aan de brandstof wordt (uit een kleine separate tank) bij elke tankbeurt Eolys regeneratievloeistof toegevoegd (vloeistof moet dus ook tijdig worden bijgevuld). De met Eolys vermengde diesel zorgt er dmv na-inspuiting voor dat tijdens het regenereren de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt wordt naar ca 450 graden. Nadeel van deze methode is dat er telkens een kleine hoeveelheid onverbrandbare materie (as) achterblijft in het roetfilter, slibt dus langzaam dicht. Om dat uiteindelijk te voorkomen en genoeg capaciteit over te houden wordt eeb vervanging van het filter voorgeschreven.
Bij de 2.4 5-cyl diesels wordt er geregenereerd zonder toevoeging van een katalysator oid., hierbij wordt enkel extra diesel na-ingespoten om de verbrandingstemperatuur van het roet in het filter te bereiken. Bij deze methode blijft er geen as achter en zal het roetfilter normaliter blijven functioneren, uitzonderingen daargelaten.
Dus advies is hier m.i. inderdaad "don't fix it if it aint broken".....
Bovenstaand geldt dus (bepaalde) voor 'geheel gesloten' affabriek roetfilters, bij de half open retrofit roetfilters werkt het weer anders. Buiten dat deze minder effectief zijn (30-70% tov 95+%), zijn deze gecoat met een katalyserende stof die ervoor zorgt er geregenereerd wordt/het roet verbrandt bij temperaturen die wel tijdens normaal gebruik bereikt wordt. Er vind dan dus een soort continue regeneratie plaats.
Oja, en hier ruim 290.000 km en een nog steeds prima functionerend roetfilter.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Ik neem aan dat het roetfilter van de 2.0 D3 vijfcilinder identiek is aan die van de 2.4 D5 vijfcilinder. Ken het probleem van de 2.0D motoren die je noemt, zelfde probleem bij een Mazda6 2.0 CiTD die ik gehad heb. Roetfilter heb ik daar af laten halen toen de problemen kwamen, regeneratie ieder 200km
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Onze 2.0D heeft ook veel problemen gehad door het roetfilter. Problemen begonnen na ongeveer 120k km's.
Onze D2 heeft 235k km probleemloos gereden met een roetfilter. Nu een D6 met 160k km op de klok en ervaring is hetzelfde als bij de D2.
Onze D2 heeft 235k km probleemloos gereden met een roetfilter. Nu een D6 met 160k km op de klok en ervaring is hetzelfde als bij de D2.
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Bij de vorige (V70) is de DPF doorgeboord en regeneren weggeschreven net als de EGR. Scheelt ook weer in verbruik.
Ga het bij de XC nog niet doen, merkte wel dat bij het regeneren het verbruik extreem hoog was. Dus hoezo goed voor milieu?
EGR gaat wel dicht.
Ga wel opzoek naar een defecte PDF, tzt doorboren en wegschrijven. Als er dan wijzigingen komen in wetgeving cq wijze van meten, kan de oude er zo weer onder.
Ga het bij de XC nog niet doen, merkte wel dat bij het regeneren het verbruik extreem hoog was. Dus hoezo goed voor milieu?
EGR gaat wel dicht.
Ga wel opzoek naar een defecte PDF, tzt doorboren en wegschrijven. Als er dan wijzigingen komen in wetgeving cq wijze van meten, kan de oude er zo weer onder.

V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
@Alex: wij moeten binnenkort maar eens contacten onder het genot van koffie. En dan mag je mij het eens haarfijn uitleggen ten aanzien van het dichtzetten van de EGR bij de mijne. Toen het zaakje open lag ben ik best wel geschrokken toen ik zag hoe vol de zaak zat en nu, nu alles schoon is, mag constateren dat hij volgens de BC nu 6,1 ltr/100 km verbruikt ipv 7,3 tot 7,5 ltr/100 km voor de........ehm........"ingreep".
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27004
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij jouw auto gebeurd dit softwarematig Ger.
Een handige jongen zoals Obbe, of een andere tuner kan dit voor je doen.
Een handige jongen zoals Obbe, of een andere tuner kan dit voor je doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Inderdaad. Wat zijn principes nog waard...?Thijs schreef: Ai ai Ger! Je was er altijd zo faliekant tegen!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Alleen de EGR mannen.......en puur centenkwestie. Ik ga jullie net vertellen hoeveel ik heb afgetikt maar het was veel geld. En ik ben echt geschrokken Hoe de luchtwegen er na 230K vol geslibt waren met smeertroep. Dit "incident" dus niet nog een keer, dat kan "Bruin niet trekken".
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Je gaat iets illegaals doen vanwege kosten. Waar trek je dan een grens? Gestolen goederen kopen? Is ook goedkoper...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat was idd het idee. Geen idee of dat mogelijk is, dat is punt1, en hoe het zit met legaliteit is puntje 2.
Als er daarvoor gespit moet worden in de software wil ik me daar nog eens ernstig op bedenken.
Als er daarvoor gespit moet worden in de software wil ik me daar nog eens ernstig op bedenken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
De auto is dan niet meer conform de typegoedkeuring en dus is het illegaal. Al erg zat dat je je er zelf schuldig aan maakt, maar om dan ook anderen ertoe aan te zetten...V50 R schreef: Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum