Volvo C30, maar welke? Advies gevraagd

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Omafiets
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.03.2016 - 12:00

"Hej", zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Mare en rij al jaren met veel plezier in een Volvo V70 op LPG. Ik wil nu overstappen op een kleinere auto en dat gaat de C30 worden.
Ik zou weer graag op LPG rijden want ik sta lachend aan het tankstation (België). Echter heb begrepen dat de 1,6 en 1,8 motor niet geschikt zijn voor LPG. Dus wordt het of benzine of diesel. Het maakt in mijn geval niet veel uit. Hoewel ik het forum heb afgespeurd, kom er niet goed uit wat nu de beste keuze is. Ik kom, financieel gezien, uit op de oudere modellen 2007-2008-2009. Kunnen jullie mij adviseren wat de beste keuze is?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde uitvoering. Wil wel graag een uitvoering waarbij het verbruik aangenaam is. Groet, Mare
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29466
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Als je genoeg budget hebt is een 5 cilinder motor wel erg fijn, een 2.4 of D5.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Omafiets
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.03.2016 - 12:00

Bedankt voor de snelle reactie!!!! Heb gelezen dat de 5 cilinder minder vaak voorkomt. Heb een 1.6 Kinetic en 1.6D Kinetic op 't oog. Beiden uit 2007. In een eerder topic heb ik echter gelezen dat de 1.6D vaker problemen heeft. Ben helaas niet zo geëmancipeerd dat ik het onderhoud zelf kan doen☺☺☺
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

De 1.6 benzine schijnt eigenlijk nogal zwak te zijn.. Qua verbruik zijn alle benzine uitvoeringen niet zo geweldig. Teken op 1:13-14 voor de 1.6, 1.8 en 2L. Reken op 1:11 voor de 5 cilinders..
Denk dat een 2L diesel qua kostenplaatje de leukste optie is.. Tenzij je niet zoveel kms rijdt.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Omafiets
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.03.2016 - 12:00

En de diesel....
Omafiets
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.03.2016 - 12:00

Is het dan wijsheid om voor een "jongere" te gaan? Of maakt dat niet veel uit? Is de uitvoering na de facelift beter (2009)?
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Na de facelift heb je de d2 die beter is dan 1.6d, maar nog steeds niet geweldig. Na de facelift heb je ook de D3, dat is een heel leuke eigen Volvo 2.0 5 cilinder diesel. Maar ook de 2L 4 cilinder PSA diesel is niet slecht.

Qua benzine motoren zijn er dacht ik geen grote veranderingen.

Maar ik geloof verder niet echt in grote verschillen tussen de pre en postfacelift. Ik vind zelf de prefacelift stoerder ogen.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Fabje
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
Locatie: Amersfoort

JTC30 schreef: De 1.6 benzine schijnt eigenlijk nogal zwak te zijn.. Qua verbruik zijn alle benzine uitvoeringen niet zo geweldig. Teken op 1:13-14 voor de 1.6, 1.8 en 2L. Reken op 1:11 voor de 5 cilinders..
Denk dat een 2L diesel qua kostenplaatje de leukste optie is.. Tenzij je niet zoveel kms rijdt.
Dan moet je wel 100 rijden op de snelweg en de auto uit laten rollen waar je kan anders haal je dat echt niet.
Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
Omafiets
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.03.2016 - 12:00

Bedankt voor jullie reacties. Dacht ga voor Volvo, staat immer garant voor veiligheid en motoren die bijna niet kapot te krijgen zijn. Maar nu blijkt dus dat de 1.6 en 1.8 een Ford motor heeft.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

De 2.0 is ook een Ford motor. De 1.6 en 2.0 diesels (muv D3) zijn Peugeot diesels.

-Officieel- zijn de 1.8 en 2.0 benzine Mazda motoren, en ze zijn op zich heel goed. Al zijn er een paar met olie problemen. Mijn 1.8 staat nu op 170k.. De 1.6 is wel een echte Zetec van Ford..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

JTC30 schreef: De 1.6 is wel een echte Zetec van Ford..
Waar overigens ook weinig mis mee is.

Koop vooral geen diesel als je veel korte stukken rijdt (<20km)
Dan krijgt het roetfilter namelijk niet voldoende de kans te regenereren.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Ik heb weleens gelezen dat de vijfcilinders voor een C30 net even wat te zwaar zijn.
Wat betekende dat er meer slijtage was aan de onderdelen aan de voorkant van de auto.
Iemand daar ervaring mee?

Neemt niet weg dat een C30 T5 een heerlijk bommetje is. :)
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Dan zou de S40/V50/C70 daar ook last van moeten hebben. Tot de A stijl zijn ze identiek geloof ik
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “C30”