Slechte start, afslaan of geen toeren maken

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Sinds afgelopen weekend heeft mijn 2.0D ineens kuren.

Het begon toen ik (volgens mij) per ongeluk te snel startte, zonder lang genoeg voor te gloeien. Hij startte slecht en sloeg direct af. Daarna ging het goed.

Vervolgens (20 minuten later) start ik de auto weer, maar blijft hij steken op een paar honderd toeren, onder het normale stationaire toerental. Reageert niet op gas gegeven en er kwam gitzwarte rook uit. Geen foutmeldingen of alarmbellen.
Paar keer geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Kap geopend en gekeken of ik iets vreemds zag, maar zag zo niets. Paar tellen gewacht en opnieuw gestart, nu niets aan de hand.

Nu heb ik sindsdien al een paar keer gehad dat ik lang genoeg wacht met voorgloeien, maar dat hij aanslaat en vervolgens toch weer afslaat.

Hebben jullie een idee wat het kan zijn?

KM-stand is 193.000, laatste reguliere beurt rond 178.000 gehad (toen heb ik em gekocht). Geen DPF.
Laatst gewijzigd door Opelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

EGR storing.

De EGR blijft een beetje openstaan waardoor er te veel uitlaatgassen in de verbrandingskamer belanden. Dat is dode lucht, maar neemt wel de plek in van zuurstof. De motor spuit net zoveel diesel in, maar die kan niet volledig verbranden door het gebrek aan zuurstof (vandaar de zwarte rook). De motor loopt ook niet goed, merkt dit en gaat in noodloop.

Je EGR goed schoonmaken lost dit tijdelijk op. Permanente oplossing is de EGR uitschakelen / afdoppen. Zelf ook gehad, je herkent je motor niet terug zonder die EGR rommel eraan.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Oke, duidelijk verhaal.

Ik heb bij eerste Vectra (benzine) de EGR afgedopt door er een blindplaatje tussen te doen (volgens mij officieel van de dealer!). Kan ik dit ook zelf bij mijn V50 zonder al te veel technische kennis?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29855
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan de EGR ook elektronisch laten blokkeren.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Maar Volvo inmiddels een beetje kennende kost me dat weer flink knaken. Als ik voor een paar euro een blindplaatje er tussen kan zetten, scheelt dat denk ik aanzienlijk?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Het eerste model heeft geen verregaande storingscontrole in het EGR systeem. Er komt wel een melding in de computer als je de stekker lostrekt, maar daar merk jij als bestuurder niets van, je dashboard blijft leeg.

Een blindeerplaatje kun je er inderdaad zo tussen zetten, dat heb ik ook gedaan. Dat an sich is niet moeilijk, maar de EGR heeft een blinde bout onderop zitten waar je echt poesje met peren bij kunt, dus succes. Als je die eenmaal los hebt is het allemaal koek en ei. EGR en de buis van voor naar achter goed schoonmaken, EGR gebruiken om een plaatje uit te tekenen op een stuk koper oid, Stekker los laten zitten, plaatje ertussen en nooit meer problemen. Wel voor de APK even de stekker vastmaken, dan geeft de auto geen error en kraait er geen haan naar. Je komt nog altijd eenvoudig door de emissietest.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Is het nodig om die stekker los te laten? Indien mogelijk, zou de stekker er juist aan laten zitten om dat ding toch in beweging te houden. Anders zit de EGR straks met de APK vast, mocht 'ie toch nodig zijn
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

"Poesje met peren" :lol: :lol: =)

Ja, ik zou ook zeggen stekker er aan laten zitten...
Euhm, nog even een noob-vraag: waar zit de EGR bij deze motor precies? En waar kan ik een blindplaatje halen?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Als je de EGR uitschakelt kan er geen roet meer langs, komt ie ook niet vast te zitten. Je kunt hem aangesloten laten, ik wil liever zeker weten dat ie zich nergens meer mee kan bemoeien.

EGR vind je door de metalen buis over je blok naar achteren te volgen. Even de plastic kap optillen :)

Poesje is een komische autocorrect vanuit het forum geloof ik :P
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Balboa
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22.01.2015 - 21:19

Is alleen de stekker loshalen niet voldoende? Ik had dezelfde klacht en heb de stekker losgetrokken. Heb een 2004 model, begreep dat het daarbij wel kan zonder de buis af te doppen. Motor reageert iig veel beter.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Als er vervuiling in zit kan het dan zijn dat de klep permanent een klein beetje open blijft staan... Zoveel werk is het plaatsen van zo'n plaatje nu ook weer niet.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Waar kan ik een blindplaatje halen? En wat is de motorcode van mijn auto?

Voor de geïnteresseerde, ik vond een handig filmpje: (How to disassemble EGR valve in Volvo V50 2.0D 2007)
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Blindplaatje kun je voor zover ik weet nergens kopen, gewoon even zelf uit een stukje metaal knippen/slijpen/boren etc. :)
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
ZarkoRSK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2015 - 10:42

Hallo Opelman,

Heb je het nog kunnen oplossen met de EGR?
Ik heb namelijk sinds kort precies het zelfde probleem met mijn 2.0D
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Ik heb de problemen eigenlijk nog niet weer gehad, dus ik wacht nog even met actieve ondernemen
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
ZarkoRSK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2015 - 10:42

Hmm oke.
Bij mij gebeurt het ook heel af en toe.
In de eerste instantie dacht ik inderdaad ook dat ik de sleutel niet genoeg had omgedraaid, maar toen ik daar echt op ging letten bleek dus dat het niks uitmaakte.
Voorgloeien moet volgens ook pas onder de -7 graden ofzo, dan blijft het lampje ook langer branden. (Dat staat volgens mij zo in het boekje)
Jason-S
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 31.03.2016 - 12:14
Locatie: 's-Gravenhage

Laat voor de zekerheid ook even naar je brandstof filter kijken of die nog schoon is.
Via een mede forum lid schijnt dat er alg kan groeien en de boel kan verstoppen waardoor je auto onregelmatig brandstof krijgt !
Mijn filter was toevallig ook vies en verstopt, maar ik kreeg een ANTI SKID melding op de snelweg en deed niks meer :(

Succes !

Jason.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Heel ander probleem...
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”