Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee wat te monteren
Als er in 1ste en 2de versnelling veel gas gegeven wordt, graaft de achterkant zich omlaag en komt de voorkant erg omhoog. Logisch maar aangezien het een voorwielaandrijver is, gaan de voorbanden in de lucht staan slaan.
Wil dus dat de kont minder naar beneden gaat (drukt derhalve de voorkant omlaag) en dat de auto eventueel voor minder uit zijn veren komt.
Iemand een idee wat te monteren om dat gedrag te verhelpen?
Acceleratie: neus komt omhoog -> doorslaan wielen
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Helemaal te verhelpen is het natuurlijk niet, maar wat voor veren/dempers heb je onder je auto?
Met een set stuggere/kortere veren en dempers is het iets te voorkomen, zeker als je veren/dempers al wat ouder/origineel zijn.
Met een set stuggere/kortere veren en dempers is het iets te voorkomen, zeker als je veren/dempers al wat ouder/origineel zijn.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Beweging zou door andere dempers wel wat kunnen verminderen maar het zwaartepunt blijft waar het is, en dat is bepalend.
Andere banden met meer grip kan de situatie ook nog iets verbeteren, maar het is typisch een s60 eigenschap.
Andere banden met meer grip kan de situatie ook nog iets verbeteren, maar het is typisch een s60 eigenschap.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Typisch voor een voorwielaandrijver zelfs.
Met een knappe Bilstein set waar ook veren bij zitten is het al een stuk minder en met goede banden nog wat minder.
Trek ik niet vaak met het gaspedaal pp de bodem op, maar verhelpen doe je het niet helemaal
Met een knappe Bilstein set waar ook veren bij zitten is het al een stuk minder en met goede banden nog wat minder.
Trek ik niet vaak met het gaspedaal pp de bodem op, maar verhelpen doe je het niet helemaal
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 29.11.2015 - 11:08
Weet zeker dat de standaard schokbrekers en veren eronder liggen en auto heeft ~180k km gelopen.
Wat ik echter bij andere stuggere veren denk: als de auto voor in veert dan zal het stugger gaan maar bij uitveren zal het niet veel uitmaken daar de veren dan los komen van de veerpoot en dus komt de voorkant nog steeds omhoog?
Zullen veel stuggere veren en schokbrekers achter helpen om de voorkant omlaag te houden?
Heb zelf alleen ervaring met gele Koni's en dan de standaard veren (niet op deze auto uiteraard) maar kan daar niet aan refereren daar dat achterwielaandrijvers zijn...
Wat ik echter bij andere stuggere veren denk: als de auto voor in veert dan zal het stugger gaan maar bij uitveren zal het niet veel uitmaken daar de veren dan los komen van de veerpoot en dus komt de voorkant nog steeds omhoog?
Zullen veel stuggere veren en schokbrekers achter helpen om de voorkant omlaag te houden?
Heb zelf alleen ervaring met gele Koni's en dan de standaard veren (niet op deze auto uiteraard) maar kan daar niet aan refereren daar dat achterwielaandrijvers zijn...
2001 S60 T5, 5spd, champagne, <200k KM.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het maakt voor de tractie niet uit of de voorkant nu iets minder of meer omhoog komt het gaat om de krachten die op je vooras werken die worden nu eenmaal minder tijdens het accelereren wat dus minder tractie oplevert.
Kortom niet zoveel aan te doen dus.
Kortom niet zoveel aan te doen dus.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met stuggere veren zakt de auto achter iets minder ver in waardoor de voorkant iets minder hoog komt tijdens het optrekken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Goede schokdempers zullen het meest uithalen omdat deze het contact met de weg zo groot mogelijk maken en dus dat slaan of stampen waar je het over hebt tegen kunnen gaan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 29.11.2015 - 11:08
Ok, dank voor de reacties. Met de tijd maar eens een set gele Koni's eronder (meeste ervaring mee, voor instelbaar (na inbouwen) en levenslange garantie) met andere veren om de auto wat lager te krijgen wat ook weer meehelpt met de Cw waarde, lees, lager verbruik.
Andere manier zou zijn om op een McD dieet te gaan om flink zwaarder te worden om de voorwielen op de weg te houden maar dat plan trekt mij niet echt
Andere manier zou zijn om op een McD dieet te gaan om flink zwaarder te worden om de voorwielen op de weg te houden maar dat plan trekt mij niet echt

2001 S60 T5, 5spd, champagne, <200k KM.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8527
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Of een XC versie kopen met AWD 

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wordt lastig bij een S60 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Een S60 R!fredhead schreef: Wordt lastig bij een S60![]()
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
...om nou een XC met een R te gaan vergelijken... Ik kan wel een parallelle gedachtesprong verzinnen maar dat zou je nooit geloven 

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8527
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Kan perfect hoor :fredhead schreef: Wordt lastig bij een S60![]()
http://www.volvocars.com/nl/modellen/mo ... ss-country
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Of dit 
http://link.marktplaats.nl/m1048651495
Schokbrekers zijn belangrijk en zullen er wellicht iets aan bijdragen. Echter verwacht ik hier niet teveel van, de gewichtsverdeling van de auto blijft mijns inziens hetzelfde. Ik zou het eerder zoeken in de kwaliteit van de banden.

http://link.marktplaats.nl/m1048651495
Schokbrekers zijn belangrijk en zullen er wellicht iets aan bijdragen. Echter verwacht ik hier niet teveel van, de gewichtsverdeling van de auto blijft mijns inziens hetzelfde. Ik zou het eerder zoeken in de kwaliteit van de banden.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel