Nieuwe aanwinst: '08 S60 2.5t Summum

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bveenhof
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 22.01.2016 - 10:26

Na bijna 4 jaar gestuurd te hebben in een 2001 Audi A3 1.8t, werd het tijd om te upgraaden. De auto reed na de laatste ingrepen erg goed, maar er zaten wel weer dingen aan te komen. Het meest belangrijke was, volgens mij, het onderstel. Daarop besloten om te gaan zoeken naar een andere auto. Oorspronkelijk wou ik het weer in de Audi hoek gaan zoeken, maar met alle TFSI problemen durfde ik dat toch niet aan. Er is een upgrade die het hele probleem oplost, maar die is met €2900 aardig prijzig. Tel hier de relatief hoge aanschafwaarde van een Audi bij op en dan vielen ze buiten het budget.

Wat moet het dan wel worden? Een italiaan of Fransoos wil ik niet. De Japanners hebben fijne, betrouwbare auto's maar allemaal met hele suffe motoren; een tweeliter die 1:10 zuipt en dan nog de 0-100 sprint in 9+ sec. doet. Gezien mijn ouweheer al zo'n 8 jaar Volvo rijdt, was het antwoord daarop vrij snel gevonden: het moest een Zweed gaan worden! En dan wel eentje met een vijfcilinder turbo.

Hierop ben ik gaan zoeken en ik kwam oorspronkelijk op een V50 uit. Die zijn echter schaars in de combi handbak + T5 + xenon + stoelverwarming en andere leuke opties. Na maandenlang het internet afstruinen, kwam ik een hele dikke S60 tegen waarvan de eerste eigenaar heel ruim in de opties heeft zitten roeren. Binnen budget, bij een dealer. Daar ben ik maar eens gaan kijken.

En inmiddels staat deze dikke S60 voor de deur! Tenminste... in de straat naast onze staat Voor de deur mag niet geparkeerd worden. Heb 'm vrijdag opgehaald en kon alvast goed wennen aan de auto, gezien 'ie met 142km niet bepaald om de hoek stond. Daarbij was het ook nog eens erg druk en kwam ik aardig wat file tegen. De koppeling is dus ook redelijk onder controle

Eerste bevindingen
Het is een hele fijne, comfortabele auto, eigenlijk gemaakt voor de lange(re) afstanden. Tijdens de lange rit naar huis zit je wel heel erg relaxed. Zo relaxed, dat je meer aan het cruisen bent en eigenlijk een beetje vergeet dat er een vette 2.5t vijfcilinder in ligt. Maar die ligt er dus wél in en die reageert lekker op het gaspedaal!

Ook bij het vrouwtje viel 'ie erg goed in de smaak. Zij had 'm nog niet gezien en vertrouwde op mijn inzicht. De moed zakte een beetje weg toen ik een aantal andere S60's aanwees en ze zei: "maar die ziet er ouderwets uit...". Eenmaal bij de dealer, vond ze dit exemplaar toch wel erg mooi toen het doek eraf ging. Zwart staat 'm gewoon erg goed. Ook zij was erg tevreden over de stoelen, vooral merkbaar toen ze na zo'n 20 minuten al lag te snurken :D Of was dat toch die bekende vijfcilinder roffel die ik hoorde?

Waar ik ook erg tevreden over ben, is de audio installatie die erin zit. De A3 was door de vorige eigenaar voorzien van beter speakers, waardoor deze al goed klonk. De S60 klinkt echter wel veel beter! Alles is ook in te stellen naar smaak en muziekstijl, zoals bass, treble etc.

Eerste zeikpuntjes
Tja, het meest noemenswaardige tot nog toe is toch wel de draaicirkel. Daar had ik wel het e.e.a. over gelezen, maar de S60 heeft echt de draaicirkel van een tank. Sleurde ik de A3 in twee keer steken wel rond in de meeste straten, moet ik met de S60 echt nog een keer steken. Niet heel handig met al die krappe Zaanse straatjes. Volgens mij zijn de meeste Volvo rijders dit wel gewent, want toen ik wegreed bij de dealer kwam er een andere Volvo die het parkeerterrein op wilde. Ik kwam echter ruim op zijn helft uit, dus ik moest toch echt nog even achteruit om erlangs te komen. De beste man zag het al en zat te lachen in zijn auto, dus volgens mij is het een bekend fenomeen

Dan de navigatie, die is echt sterk verouderd. Een weg die er al 2 jaar ligt ofzo, komt niet in het digitale stratenboekje van de navi voor. Dit is uiteraard wel te updaten, dus dat is makkelijk te verhelpen. De bediening ervan is echter... khut. Heel fancy allemaal, met pijltjes en knopjes aan het stuur, maar tergend traag om een adres in te stellen. Het is dezelfde interface als de TomTom, maar dan zonder touchscreen. Letter voor letter je bestemming instellen... dat wordt dus gewoon een telefoonhouder bestellen

Voorlopige conclusie
De S60 is op alle fronten wel een betere en luxere auto dan de A3. Het rijdt heel erg relaxed en soepeltjes. De besturing is eigenlijk wel goed vind ik, al mag het wel wat strakker. Daar gaat een verlagingssetje hopelijk verbetering in brengen. Ik wil hem ook laten chippen, want meer power is natuurlijk nooit weg. Dan nog een uitlaat die de vijfpitter tot zijn recht laat komen en wat cosmetische mods... volgens mij ben ik nog wel even bezig :)

Toch ga ik de A3 best missen, dat was gewoon een coole bak. Echter had het onderstel zijn beste tijd wel gehad denk ik. Vooral de laatste week, met het warme weer, kraakte die auto wel erg. Als je een bocht nam, klonk 'ie als een oude kasteeldeur :D Daar kwamen ook nog wel meer gebreken bij, dus al met al ben ik blij met mijn keuze!

Goede foto's komen met de tijd (moet wel binnenkort, nu 'ie nog helemaal strak gepoetst is ), maar voor nu wat telefoonkiekjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door bveenhof op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'08 Volvo S60 2.5t Summum

Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Gefeliciteerd met een mooie S60,

Veel veilige km's toegewenst
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ja zeker, mooie S60 en een fijn open dak.
Goed laten onderhouden. Kwalitatief een goede wagen. Dan heb je er lang plezier van.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Gefeliciteerd met je S60. Je hebt een fraai exemplaar op de kop getikt!
Veel plezier en veilige km er mee.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Jan58
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.04.2009 - 22:09
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Prachtige wagen, deze S60, gefeliciteerd en veel veilige km.
Volvo, je komt er verder mee dan de horizon
Volvo S60, 2.4 170 pk, 2001
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Dikke bak met prachtige wielen en die chromen bumperstrips maken hem af!

Topding!
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Mooie summum! En welkom op het forum.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27047
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooie wagen! Ga je veel plezier aan beleven :)

Wat betreft de draaicirkel, die went wel.
Gisteren tijdens een ritje met de Saab 9-3 van mijn ouders viel het pas weer op dat die auto voor mijn gevoel een erg kleine draaicirkel heeft tegenover mijn eigen S60.
Die draaide in 1 keer rond waar ikzelf had moeten steken. Maar ach, als dat alle kritiek is :)

Ook de RTI gaat wel wennen, het blijft een ouderwets systeem (ik kan er soms ook aardig op afgeven), maar de bediening ervan gaat na een paar keer gebruiken een stuk sneller.
Ligt hier nog een nieuwe TomTom, ja het werkt heel veel mooier maar een ingebouwd systeem blijf ik toch persoonlijk het mooiste vinden.
De basis van een S60 is eenmaal wat "gedateerd', zitten helaas geen spannende vernieuwingen in.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28672
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele fraaie S60 geworden, veel rijplezier gewenst.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9176
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mooi ding man :)

Goed om te horen dat de audio een stuk beter klinkt, mag ook wel met de duurste radio, versterker en luidsprekers die destijds in de optielijst stonden.

Chippen kan je best wat opleveren. We zijn ooit met een auto of 10 naar Fasttech gegaan, daar zat een 2.5T tussen die naar 271 pk is getuned en op de rollenbank is geweest.

Tip voor je airco condensor, er zijn nogal wat S60/V70's hier op het forum met gaas in de bumper om die condensor te beschermen.
En de xenon projectors, die kan je schoonmaken en dat geeft je waarschijnlijk een stuk meer licht op de weg :) Wordt ook vaker gedaan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Mooie wagen , lekker luxe , veel plezier er mee
Tja de navi is wat verouderd, maar voor de grote lijn kan ie prima mee, voor de laatste nieuwe straatjes pak je de mobiel er even bij :)
En die draaicirkel went gauw
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Mooi man - gefeliciteerd. Blijft een tijdloos mooi model zo'n S60.
Wat die draaicirkel betreft - kan altijd erger. Ik heb de indruk dat mijn S60R met 18" Pegasus velgen een nog grotere dan de standaard grote draaicirkel heeft.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27047
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Draaicirkel is afhankelijk van de stuuruitslagbegrenzers.
Met 17 inch is ie ook echt al fors
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Hele mooie auto, veel plezier er mee!
Het is dat ik de ruimte van de V70 goed kan gebruiken, anders zou ik ook weer naar een S60 uit gaan kijken.
Gaas in de bumper is een goed idee en erg makkelijk om te doen.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Aaaargh jij hebt ook zo'n windvanger. Ik snap echt niet dat ik er geen heb. Mooie wagen, lijkt bijna op de mijne.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27047
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is die niet achteraf alsnog te plaatsen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
bveenhof
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 22.01.2016 - 10:26

Bedankt voor de positieve reacties allemaal! Ja, het is zeer zeker een hele mooie en zeer complete S60!

Ik heb, als Volvo newbie, nog een aantal vragen:

Zijn er goede garages in omgeving Zaandam voor de Volvo's? Voor Audi / VAG wagens waren er een aantal hoog aanschreven specialisten die perfect werk leveren voor een stuk minder geld dan de dealers (ook wel stealers genoemd :p). Ik ken bijv. H.J. Lange in Midelie, maar ik vind de sfeer binnen die garage een beetje... apart.
En zijn er nog goede tuners bekend? Volgens mij staat Rica Tuning voor Volvo's wel goed aangeschreven?

Dan de service-intervallen. Die is, vind ik, met 30k echt absurd hoog. Kan de 2.5t werkelijk 30k draaien met dezelfde olie? Bij de A3 liet ik altijd rond de 10k de olie en het oliefilter vervangen. Dat was ook meer omdat de 1.8t bekend staat om zijn sludgevorming. Hoe zit dat met de 2.5t? Het lijkt me namelijk nogal veel km's voor een turbo blok.

Zijn er leuke mods voor de S60? Ik zou bijv. wel een strakke kofferbakspoiler / lip / absoluut geen taartschep :) willen hebben. Of een lip kit voor de bumpers etc.
Daarnaast zou ik 'm een stukje willen verlagen. Het beste is natuurlijk een set te kopen met dempers en veren die op elkaar zijn afgestemt, maar hoe vinden de standaard dempers een setje verlagingsveren? Mijn A3 heeft het daar jaren op uitgehouden.

JeroenSpock schreef: Mooi ding man :)

Goed om te horen dat de audio een stuk beter klinkt, mag ook wel met de duurste radio, versterker en luidsprekers die destijds in de optielijst stonden.

Chippen kan je best wat opleveren. We zijn ooit met een auto of 10 naar Fasttech gegaan, daar zat een 2.5T tussen die naar 271 pk is getuned en op de rollenbank is geweest.

Tip voor je airco condensor, er zijn nogal wat S60/V70's hier op het forum met gaas in de bumper om die condensor te beschermen.
En de xenon projectors, die kan je schoonmaken en dat geeft je waarschijnlijk een stuk meer licht op de weg :) Wordt ook vaker gedaan.
Ik heb begrepen dat de 2.5t relatief makkelijk naar de +/- 300pk te tunen is dmv een uitlaat op maat, grotere intercooler en een chip op maat. Nu gaat het mij niet zo zeer om zoveel mogelijk pk's eruit te persen, maar wat extra kracht is natuurlijk nooit weg :)

Gaas lijkt me een goede mod als je daarmee je condensor beschermt. Wat voor gaas wordt daar zoal voor gebruikt?

De koplampen zijn momenteel echt kraakhelder, waarschijnlijk gepolijst en schoongemaakt voor 'ie de showroom ingegaan is. De lichtopbrengst is hiermee erg goed! En dat groot licht... biXenon ftw! :D
Bart Giesen schreef: Aaaargh jij hebt ook zo'n windvanger. Ik snap echt niet dat ik er geen heb. Mooie wagen, lijkt bijna op de mijne.
Windvanger? Ik heb even geGoogled :p Ik gok dat je hiermee het zonnescherm van het achterraam bedoeld?
'08 Volvo S60 2.5t Summum

Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27047
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volvotune staat hier goed bekend om erg goed werk.
Rijd zelf ondertussen ook bijna 80.000 km met een door hem aangepakte auto rond en zou echt niet meer terug willen naar standaard.

Goed dat je zelf de olie interval lang vind! Zou het op maximaal 20.000 km houden.
Dacht dat Volvo hier ook bij de benzine motoren op terug was gekomen. Vervang bij mijn diesel zelfs iedere 15.000 km de olie.

Over die verlaging, over het algemeen kunnen standaard dempers overweg met een verlaging tot 3 cm.
Ideaal is het natuurlijk nooit helemaal, maar het is dus wel mogelijk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
bveenhof
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 22.01.2016 - 10:26

Bedankt voor de info! Dat klinkt al een stuk logischer; 15 - 20k met dezelfde olie :) Volvotune zal ik onthouden zodra ik ga kijken voor chiptuning! En de verlaging wordt ook even doorsparen dan inderdaad voor een complete set. Weet het natuurlijk niet zeker, maar wellicht is het krakende onderstel van de A3 daar wel mee begonnen.

Ik zie in je sig. dat je met Ferodo DS2500 rijdt. Da's een upgrade die ik ook wil gaan doen. Die zaten ook onder m'n A3 in combinatie met Zimmermann sportschijven en dat remde erg fijn. De standaard remmerij van de S60 is niet zo extreem, maar doet wel wat het moet doen. Zo heb ik ondervonden met de eerste semi-noodstop :D Toch mis ik de lekkere bite van de Ferodo's wel, dus dat zal 1 van de eerste upgrades worden.

Is er trouwens nog een aanbeveling voor een goed luchtfilter? Ik had op de A3 een mooie CAI (Pipercross Viper) zitten en dat geluid was erg verslavend! Gaf een mooi aanzuiggeluid en het afblaasgeluid was erg amusant :)
'08 Volvo S60 2.5t Summum

Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

bveenhof schreef: De koplampen zijn momenteel echt kraakhelder, waarschijnlijk gepolijst en schoongemaakt voor 'ie de showroom ingegaan is. De lichtopbrengst is hiermee erg goed! En dat groot licht... biXenon ftw! :D
Grootlicht is gewoon halogeen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”