Wat moet het dan wel worden? Een italiaan of Fransoos wil ik niet. De Japanners hebben fijne, betrouwbare auto's maar allemaal met hele suffe motoren; een tweeliter die 1:10 zuipt en dan nog de 0-100 sprint in 9+ sec. doet. Gezien mijn ouweheer al zo'n 8 jaar Volvo rijdt, was het antwoord daarop vrij snel gevonden: het moest een Zweed gaan worden! En dan wel eentje met een vijfcilinder turbo.
Hierop ben ik gaan zoeken en ik kwam oorspronkelijk op een V50 uit. Die zijn echter schaars in de combi handbak + T5 + xenon + stoelverwarming en andere leuke opties. Na maandenlang het internet afstruinen, kwam ik een hele dikke S60 tegen waarvan de eerste eigenaar heel ruim in de opties heeft zitten roeren. Binnen budget, bij een dealer. Daar ben ik maar eens gaan kijken.
En inmiddels staat deze dikke S60 voor de deur! Tenminste... in de straat naast onze staat Voor de deur mag niet geparkeerd worden. Heb 'm vrijdag opgehaald en kon alvast goed wennen aan de auto, gezien 'ie met 142km niet bepaald om de hoek stond. Daarbij was het ook nog eens erg druk en kwam ik aardig wat file tegen. De koppeling is dus ook redelijk onder controle
Eerste bevindingen
Het is een hele fijne, comfortabele auto, eigenlijk gemaakt voor de lange(re) afstanden. Tijdens de lange rit naar huis zit je wel heel erg relaxed. Zo relaxed, dat je meer aan het cruisen bent en eigenlijk een beetje vergeet dat er een vette 2.5t vijfcilinder in ligt. Maar die ligt er dus wél in en die reageert lekker op het gaspedaal!
Ook bij het vrouwtje viel 'ie erg goed in de smaak. Zij had 'm nog niet gezien en vertrouwde op mijn inzicht. De moed zakte een beetje weg toen ik een aantal andere S60's aanwees en ze zei: "maar die ziet er ouderwets uit...". Eenmaal bij de dealer, vond ze dit exemplaar toch wel erg mooi toen het doek eraf ging. Zwart staat 'm gewoon erg goed. Ook zij was erg tevreden over de stoelen, vooral merkbaar toen ze na zo'n 20 minuten al lag te snurken

Waar ik ook erg tevreden over ben, is de audio installatie die erin zit. De A3 was door de vorige eigenaar voorzien van beter speakers, waardoor deze al goed klonk. De S60 klinkt echter wel veel beter! Alles is ook in te stellen naar smaak en muziekstijl, zoals bass, treble etc.
Eerste zeikpuntjes
Tja, het meest noemenswaardige tot nog toe is toch wel de draaicirkel. Daar had ik wel het e.e.a. over gelezen, maar de S60 heeft echt de draaicirkel van een tank. Sleurde ik de A3 in twee keer steken wel rond in de meeste straten, moet ik met de S60 echt nog een keer steken. Niet heel handig met al die krappe Zaanse straatjes. Volgens mij zijn de meeste Volvo rijders dit wel gewent, want toen ik wegreed bij de dealer kwam er een andere Volvo die het parkeerterrein op wilde. Ik kwam echter ruim op zijn helft uit, dus ik moest toch echt nog even achteruit om erlangs te komen. De beste man zag het al en zat te lachen in zijn auto, dus volgens mij is het een bekend fenomeen
Dan de navigatie, die is echt sterk verouderd. Een weg die er al 2 jaar ligt ofzo, komt niet in het digitale stratenboekje van de navi voor. Dit is uiteraard wel te updaten, dus dat is makkelijk te verhelpen. De bediening ervan is echter... khut. Heel fancy allemaal, met pijltjes en knopjes aan het stuur, maar tergend traag om een adres in te stellen. Het is dezelfde interface als de TomTom, maar dan zonder touchscreen. Letter voor letter je bestemming instellen... dat wordt dus gewoon een telefoonhouder bestellen
Voorlopige conclusie
De S60 is op alle fronten wel een betere en luxere auto dan de A3. Het rijdt heel erg relaxed en soepeltjes. De besturing is eigenlijk wel goed vind ik, al mag het wel wat strakker. Daar gaat een verlagingssetje hopelijk verbetering in brengen. Ik wil hem ook laten chippen, want meer power is natuurlijk nooit weg. Dan nog een uitlaat die de vijfpitter tot zijn recht laat komen en wat cosmetische mods... volgens mij ben ik nog wel even bezig

Toch ga ik de A3 best missen, dat was gewoon een coole bak. Echter had het onderstel zijn beste tijd wel gehad denk ik. Vooral de laatste week, met het warme weer, kraakte die auto wel erg. Als je een bocht nam, klonk 'ie als een oude kasteeldeur

Goede foto's komen met de tijd (moet wel binnenkort, nu 'ie nog helemaal strak gepoetst is ), maar voor nu wat telefoonkiekjes.