Een D2 (daar hebben we hier steeds over) heeft 270Nm bij 1750 t/min tot 2500t/min en 115pk bij 3600t/min, maak je 4000t/min met een caravan erachter sloop je hem simpelwegYamy_Daffy schreef:Maximum koppel van 240 NM bij 1750 rpm daarmee breng je de combinatie in beweging.OGA244 schreef:Met alle respect, jij hebt er echt de ballen verstand van, 4000t/min is het maximale toerental van een D2, daar ben je het maximale koppel al lang kwijt.Yamy_Daffy schreef: ......
En een caravan sleur je met je koppel tegen een berg op, niet met je maximale vermogen.
Tussen de 1750 en 2500 toeren heb je bij een D2 je maximale koppel al, en die 270Nm is wel 30 NM meer dan een 2.4 V50 heeft en dan ook nog eens bij 1750 t/min minder.
Doe mij een D2 voor een caravan in de bergen, die wint het juist daar glansrijk van een 2.4 (die o.a. vanwege zijn hogere massa wat meer mag trekken)
Maximum vermogen van 109 pk bij 4000 rpm daarmee breng je de combinatie op snelheid.
Koppel heb je nodig om het gevaarte van zn plek te krijgen. Vermogen heb je nodig om er snelheid in te krijgen.
Ben zelf inderdaad de 2.4i gewend daar kan je wat meer toeren maken. En heb daar zelf een caravan mee getrokken vanuit Italie naar Nederland.
En ja koppel is inderdaad lager, maar het verhaal van koppel en vermogen gaat voor elk voertuig op.
En bij een diesel kan je best wat toeren maken hoor. Denk niet dat het verstandig is de hele reis op 1500 toeren te gaan hangen....
V50 S2 sport 2010, rijden met caravan
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13570
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik heb de combinatie eens in caravantrekker.nl gezet.
Zoals je ziet, geen probleem.
Ik heb zelf met een 1.6D en caravan van 900kg geredem: eitje. Die 200kg extra kan er makkelijk bij.
Zoals je ziet, geen probleem.
Ik heb zelf met een 1.6D en caravan van 900kg geredem: eitje. Die 200kg extra kan er makkelijk bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Je hoeft ook niet de hele reis op de 4000 t/min te gaan zitten he.OGA244 schreef:Een D2 (daar hebben we hier steeds over) heeft 270Nm bij 1750 t/min tot 2500t/min en 115pk bij 3600t/min, maak je 4000t/min met een caravan erachter sloop je hem simpelwegYamy_Daffy schreef:Maximum koppel van 240 NM bij 1750 rpm daarmee breng je de combinatie in beweging.OGA244 schreef: Met alle respect, jij hebt er echt de ballen verstand van, 4000t/min is het maximale toerental van een D2, daar ben je het maximale koppel al lang kwijt.
En een caravan sleur je met je koppel tegen een berg op, niet met je maximale vermogen.
Tussen de 1750 en 2500 toeren heb je bij een D2 je maximale koppel al, en die 270Nm is wel 30 NM meer dan een 2.4 V50 heeft en dan ook nog eens bij 1750 t/min minder.
Doe mij een D2 voor een caravan in de bergen, die wint het juist daar glansrijk van een 2.4 (die o.a. vanwege zijn hogere massa wat meer mag trekken)
Maximum vermogen van 109 pk bij 4000 rpm daarmee breng je de combinatie op snelheid.
Koppel heb je nodig om het gevaarte van zn plek te krijgen. Vermogen heb je nodig om er snelheid in te krijgen.
Ben zelf inderdaad de 2.4i gewend daar kan je wat meer toeren maken. En heb daar zelf een caravan mee getrokken vanuit Italie naar Nederland.
En ja koppel is inderdaad lager, maar het verhaal van koppel en vermogen gaat voor elk voertuig op.
En bij een diesel kan je best wat toeren maken hoor. Denk niet dat het verstandig is de hele reis op 1500 toeren te gaan hangen....
Af en toe schakelen naar zn 2de versnelling kan geen kwaad.....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Dank allemaal; ik denk dat ik genoeg weet. Ben alleen een beetje bang voor de verhalen die ik elders lees over de motor die zichzelf in "verminderd vermogen" zet als deze te warm wordt. Ik wil dit dus het liefst voorkomen
.

- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Sommige mensen snappen een vermogens en koppel kromme schijnbaar nietOGA244 schreef: Ik ga afhaken in dit verhaal, @ TS doe je voordeel met de commentaren maar negeer sommige

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Sterker nog, sommige mensen snappen het verschil niet tussen koppel en pk's.sebastiaan84 schreef:Sommige mensen snappen een vermogens en koppel kromme schijnbaar nietOGA244 schreef: Ik ga afhaken in dit verhaal, @ TS doe je voordeel met de commentaren maar negeer sommige![]()
Waarom je koppel nodig hebt en wat vermogen doet.
Waarom een diesel meer koppel heeft dan een vergelijkbare benzine motor.
Waarom je bij een motorfiets meer pk's hebt en bij een vrachtwagen meer koppel.
Maar hopelijk is TS geholpen daar gaat het om.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Waarom adviseer je dan met een D2 soms eens 4.000 rpm te maken terwijl op dat punt zowel koppel als vermogen lager zijn als op andere toerentallen
Zoals OGA al zei dan sloop je de boel gewoon op den duur.

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Omdat je top vermogen bij 3600 toeren zit misschien?
En als je je top vermogen aanspreekt loopt de boel niet te barsten hoor. Anders heb je niets aan topvermogen.
Bij optrekken moet je het punt opzoeken waar je het meeste koppel hebt. Dus 1750 toeren.
Ben je eenmaal in beweging en wil je snelheid gaan maken zul je meer naar het toerental moeten gaan waar je topvermogen zit. Dus 3600 toeren.
En als je je top vermogen aanspreekt loopt de boel niet te barsten hoor. Anders heb je niets aan topvermogen.
Bij optrekken moet je het punt opzoeken waar je het meeste koppel hebt. Dus 1750 toeren.
Ben je eenmaal in beweging en wil je snelheid gaan maken zul je meer naar het toerental moeten gaan waar je topvermogen zit. Dus 3600 toeren.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27047
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als jij nou eens met een diesel op dat toerental gaat rijden doen wij dat gewoon maar niet....
Is echt het slechtste advies wat ik hier in tijden heb gelezen en ja, ik trek regelmatig vanalles achter ofwel mijn eigen auto ofwel achter een knap stuk materieel van de baas.
Het advies wat jij geeft gaat op voor een benzinemotor, niet voor een diesel
Is echt het slechtste advies wat ik hier in tijden heb gelezen en ja, ik trek regelmatig vanalles achter ofwel mijn eigen auto ofwel achter een knap stuk materieel van de baas.
Het advies wat jij geeft gaat op voor een benzinemotor, niet voor een diesel
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Wacht even...... Even Jip en Janneke taal.
Ik sta stil met de caravan op een heuvel.
Ik trek op in z'n 1ste versnelling ga naar 1750 toeren en ik rij ongeveer 20 km per uur?
Optie 1.) Ik ga niet verder acceleren want dan ontploft de motor misschien wel.
Ik schakel over naar z'n 2. En me toeren zakken en ik kan die 270nm niet meer leveren want ik zit onder de 1750 toeren.
Optie 2.) Of zal ik door trekken richting de 3600 toeren overschakelen. Zodat ik weer op de 1750 rpm uitkom waar ik maximaal koppel heb? En dan optie 2 herhalen voor de 3de versnelling en 4de versnelling enz..... Totdat je je snelheid heb bereikt en rustig je snelheid aanhouden.
Ik ga voor optie 2. En of dat nou een benzine, een diesel,een LPG of whatever is.
Ik sta stil met de caravan op een heuvel.
Ik trek op in z'n 1ste versnelling ga naar 1750 toeren en ik rij ongeveer 20 km per uur?
Optie 1.) Ik ga niet verder acceleren want dan ontploft de motor misschien wel.
Ik schakel over naar z'n 2. En me toeren zakken en ik kan die 270nm niet meer leveren want ik zit onder de 1750 toeren.
Optie 2.) Of zal ik door trekken richting de 3600 toeren overschakelen. Zodat ik weer op de 1750 rpm uitkom waar ik maximaal koppel heb? En dan optie 2 herhalen voor de 3de versnelling en 4de versnelling enz..... Totdat je je snelheid heb bereikt en rustig je snelheid aanhouden.
Ik ga voor optie 2. En of dat nou een benzine, een diesel,een LPG of whatever is.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27047
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In een eerder advies zeg je nog gewoon rijdend op de bult naar 4000 toeren.
Ook vanuit stilstand zal je niet zover door hoeven trekken.
Max 3000 toeren en je komt bij de volgende versnelling weer in het ideale gebied uit.
Ook vanuit stilstand zal je niet zover door hoeven trekken.
Max 3000 toeren en je komt bij de volgende versnelling weer in het ideale gebied uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Dat is dus echt onzin. Koppel is de ruwe kracht die heb blok uit de brandstof kan trekken. In diesel zit wat dat betreft meer energie (meer koppel) maar het brandt, het ontploft niet. Dat maakt het hele spul wat trager (=laagtoeriger). Maximum koppel zit op het punt dat het blok het efficiëntst kan draaien, en de meeste kracht uit de ingespoten brandstof kan halen. Bij turbomotoren is dat gebied breed omdat er altijd voldoende lucht is, bij NA motoren smal omdat alles te maken heeft met de luchtstromingen in het inlaattraject, welke je moet optimaliseren voor een bepaalde snelheid (=toerental). Vermogen is een functie van tijd. Dat betekent dat vermogen je aantal koppels per minuut is, om het dom te zeggen. Vaker je [bepaalde kracht] verbrandingen geeft meer vermogen om weerstand te overwinnen dan weinig [bepaalde kracht] verbrandingen.Yamy_Daffy schreef: Omdat je top vermogen bij 3600 toeren zit misschien?
En als je je top vermogen aanspreekt loopt de boel niet te barsten hoor. Anders heb je niets aan topvermogen.
Bij optrekken moet je het punt opzoeken waar je het meeste koppel hebt. Dus 1750 toeren.
Ben je eenmaal in beweging en wil je snelheid gaan maken zul je meer naar het toerental moeten gaan waar je topvermogen zit. Dus 3600 toeren.
Dat je met 1750 toeren het beste optrekt slaat als een tang op een varken. Neem maar van mij aan dat dat bij 3600tpm (max vermogen) ook harder gaat. Het is wel zo dat je maximum koppel (=efficiëntie van het blok) een beetje afneemt, maar dit wordt op dat punt gecompenseerd door de extra toeren, wat maakt dat de motor alsnog harder kan trekken. Je trekt het hardst bij maximaal vermogen, de reden dat je daarmee snelheid kan maken is dat je daar de meeste koppels per minuut tegen de straat gooit. Die functie van tijd is belangrijk.
Dat alles gezegd hebbende, je moet de motor natuurlijk niet over de zeik helpen. Continu alleen maar 3600 tpm draaien gaat nergens over. Hoewel het koelsysteem en de lagers erop berekend zouden moeten zijn geeft het natuurlijk extra slijtage als alles 2x zo snel moet draaien. Bij maximaal koppel rijdt de motor het zuinigst maar, sorry, bij maximaal vermogen trek je de meeste zooi tegen de helling op. Puur voor het berg-op rijden, lekker een tandje terug en wat meer richting de 3600 gaan: dat kan het blok echt wel hebben. Je hoeft tevens niet per se volgas te geven, dan nog heeft het blok het bij 3600 toeren makkelijker dan bij 2000. Beter veel kleine klapjes dan een paar harde, althans: dat zegt de vermogenskromme. Op de lange einden laat je het toerental zakken tot iets rond de 2000 voor de zuinigheid.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Met optrekken bedoelde ik in beweging komen. Bij 1750 toeren word er het hardst aan je auto getrokken. 270nm.
Daarna heb je je pk's nodig.
1kw is 1.33pk is gelijk aan 100kg 1 meter verplaatsen in 1seconde.
Daar waar je de meeste pk's heb zal je het hardst accelereren.
En een Diesel heeft meer koppel, omdat het inderdaad een hogere ontbrandingstemperatuur heeft dan LPG of benzine.
Daardoor moet de druk omhoog en hebben diesels meer compressie in de cilinders dan een benzine uitvoering. Doordat de boel tegen hogere drukken bestand moet zijn heb je meer massa traagheid en zul je niet zo snel en veel toeren kunnen maken als een benzine.
Maar we dwalen af....
Ik denk dat we hetzelfde bedoeld. Maar anders verwoorden.
Daarna heb je je pk's nodig.
1kw is 1.33pk is gelijk aan 100kg 1 meter verplaatsen in 1seconde.
Daar waar je de meeste pk's heb zal je het hardst accelereren.
En een Diesel heeft meer koppel, omdat het inderdaad een hogere ontbrandingstemperatuur heeft dan LPG of benzine.
Daardoor moet de druk omhoog en hebben diesels meer compressie in de cilinders dan een benzine uitvoering. Doordat de boel tegen hogere drukken bestand moet zijn heb je meer massa traagheid en zul je niet zo snel en veel toeren kunnen maken als een benzine.
Maar we dwalen af....
Ik denk dat we hetzelfde bedoeld. Maar anders verwoorden.
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Hele verhalen en discussies.
Het is simpel: Het kan prima.
En 4000rpm is onzin, als je bij hele steile bergen rond de 3000 blijft draaien koelt het blok lekker, maak je niks kapot en sleurt hij door het koppel lekker door. Geen probleem.
Veel plezier en geniet van de voorpret en je vakantie en geen zorgen vooraf!
Het kan altijd beter maar in jouw geval véél minder.
Het is simpel: Het kan prima.
En 4000rpm is onzin, als je bij hele steile bergen rond de 3000 blijft draaien koelt het blok lekker, maak je niks kapot en sleurt hij door het koppel lekker door. Geen probleem.
Veel plezier en geniet van de voorpret en je vakantie en geen zorgen vooraf!
Het kan altijd beter maar in jouw geval véél minder.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Is een compleet ander blok en dus weinig bruikbaar voor deze Volvo-rijder (D2).
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987