V50 S2 sport 2010, rijden met caravan

Geleverd vanaf 2003
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Mijn V50 D2 1.6 SPORT (84 kW (114 pk)) heeft niet de meest zware motor. Normaal gesproken (voor mij) geen probleem, echter we hebben sinds kort een caravan gekocht. We willen ermee naar het buitenland deze zomer: Frankrijk. Nu lees op allerlei horrorverhalen over de trekkracht van deze D2. Deze zou bij Luik al problemen hebben met het trekken van een caravan. De vragen die nu in mij opkomen zijn:
  • Wat is jullie ervaring met deze motor? Is het probleem echt zo groot?
  • Hoe kan ik het beste rijden in de bergen? Bij lange tijd "berg op" terugschakelen? Wat is de ideale RPM als we de berg op moeten? Ik wil er natuurlijk niet voor zorgen dat de motor te heet wordt en zichzelf in "safe mode" zet.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat weegt de caravan?
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Hier wat info
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

270Nm bij 1750t/min trekt dat tegen 25% helling op…
Maar wat zegt je kenteken qua maximaal aanhanggewicht? 1300Kg?
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Yep, 1300 kilogram. Dus "op papier" is het allemaal prima in orde. Alleen het schijnt dat de motor gewoon niet geschikt is om caravans te trekken in de bergen.

En ik ben natuurlijk op zoek naar rijd-tips. Dus kan ik 'm beter in de 3 of 4 zetten en vrij hoog in toeren gaan rijden? Of... of....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Niet in de bergen?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

we kwamen vroeger met 60 pk + caravan in Spanje, dus snap het probleem niet zo goed.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

met 120km/uur tegen n berg op gaat niet lekker genoeg, tja
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21551
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

toppertje schreef: we kwamen vroeger met 60 pk + caravan in Spanje, dus snap het probleem niet zo goed.
En dan op de vakantiebestemming nog eens de olie verwisselen ook ...

Op caravantrekker.nl is volgens mij wel te vinden hoe het moet. Maar ook hoe het niet moet.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Doorsparen voor n d4 automaat…
(1100kg tl gewicht gaat prima met n d2)
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Tja het zal niet de meest ideale combinatie zijn die er is natuurlijk.
Voordeel is je hebt een diesel dus een hoog koppel.

Ik zou er persoonlijk gewoon mee op vakantie gaan zonder al te veel zorgen.
Op de reis heb je tijd zat om aan de combinatie te wennen. Zodat je aan kunt gaan voelen bij welke percentage berg welke versnelling het best kan gaan nemen.
Terug schakelen zal je sowieso moeten gaan doen (dat is met bijna elke combinatie wel). Zorg dat je rond de 3 a 4000 toeren zit bergopwaarts en wees niet bang om ook die toeren te gaan maken.
Merk je dat je power over hebt versnelling hoger, Merk je dat je terug loopt in toeren versnelling terug......

Rustig aan en laat je niet gek maken, ook onderweg niet......
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29852
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat moet wel lukken maar geen doldwaze plannen willen hebben want dat gaat niet lukken.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Yamy_Daffy schreef: Tja het zal niet de meest ideale combinatie zijn die er is natuurlijk.
Voordeel is je hebt een diesel dus een hoog koppel.

Ik zou er persoonlijk gewoon mee op vakantie gaan zonder al te veel zorgen.
Op de reis heb je tijd zat om aan de combinatie te wennen. Zodat je aan kunt gaan voelen bij welke percentage berg welke versnelling het best kan gaan nemen.
Terug schakelen zal je sowieso moeten gaan doen (dat is met bijna elke combinatie wel). Zorg dat je rond de 3 a 4000 toeren zit bergopwaarts en wees niet bang om ook die toeren te gaan maken.
Merk je dat je power over hebt versnelling hoger, Merk je dat je terug loopt in toeren versnelling terug......

Rustig aan en laat je niet gek maken, ook onderweg niet......
Met alle respect, jij hebt er echt de ballen verstand van, 4000t/min is het maximale toerental van een D2, daar ben je het maximale koppel al lang kwijt.
En een caravan sleur je met je koppel tegen een berg op, niet met je maximale vermogen.
Tussen de 1750 en 2500 toeren heb je bij een D2 je maximale koppel al, en die 270Nm is wel 30 NM meer dan een 2.4 V50 heeft en dan ook nog eens bij 1750 t/min minder.
Doe mij een D2 voor een caravan in de bergen, die wint het juist daar glansrijk van een 2.4 (die o.a. vanwege zijn hogere massa wat meer mag trekken)
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Gewoon mee gaan rijden. Die vergelijking met vroeger gaat dan wel deels mank (want toen hadden ze nog geen lange overbrengingen) en met 120 bij Luik zal het ook niet worden, maar bij tijdig terug schakelen zul je weinig problemen hebben. Niet schrikken dat je dan meer toeren maakt, daar kan je motor prima tegen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

OGA244 schreef:
Yamy_Daffy schreef: ......
Met alle respect, jij hebt er echt de ballen verstand van, 4000t/min is het maximale toerental van een D2, daar ben je het maximale koppel al lang kwijt.
En een caravan sleur je met je koppel tegen een berg op, niet met je maximale vermogen.
Tussen de 1750 en 2500 toeren heb je bij een D2 je maximale koppel al, en die 270Nm is wel 30 NM meer dan een 2.4 V50 heeft en dan ook nog eens bij 1750 t/min minder.
Doe mij een D2 voor een caravan in de bergen, die wint het juist daar glansrijk van een 2.4 (die o.a. vanwege zijn hogere massa wat meer mag trekken)
Maximum koppel van 240 NM bij 1750 rpm daarmee breng je de combinatie in beweging.
Maximum vermogen van 109 pk bij 4000 rpm daarmee breng je de combinatie op snelheid.

Koppel heb je nodig om het gevaarte van zn plek te krijgen. Vermogen heb je nodig om er snelheid in te krijgen.

Ben zelf inderdaad de 2.4i gewend daar kan je wat meer toeren maken. En heb daar zelf een caravan mee getrokken vanuit Italie naar Nederland.
En ja koppel is inderdaad lager, maar het verhaal van koppel en vermogen gaat voor elk voertuig op.
En bij een diesel kan je best wat toeren maken hoor. Denk niet dat het verstandig is de hele reis op 1500 toeren te gaan hangen....
Laatst gewijzigd door Yamy_Daffy op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik ken weinig 4 pitter diesels die boven de 3.750-4.000 rpm nog fut hebben, de meesten zijn dan zo dood als een pier als het om koppel gaat.

Gewoon niet te gek doen en een beetje op je toeren letten, niet te laag gaan zitten maar bij een diesel ook zeker niet te hoog in toeren.

Mijn ouwe lui deden het met o.a. een 90 pk Turbo Diesel en een 110 pk benzine een caravan van 1.300 kg met alle gemak, verwacht geen sprinter in de bergen maar sloft met gemak de berg op, ook bij hellingen van boven de 10-12%...

Ik heb de 1.6 D2 in een 2014 V40 al eens voor onze verhuizing met een flink zware tandemasser huiftrailer gereden, ik vind juist dat de D2 best redelijk uit de voeten kan met een aanhanger, hij leek het beter te kunnen als bijvoorbeeld de Avensis 2.0 Diesel die mijn pa hiervoor reed.

Vaak ben je te bang, je hoeft geen dikke motor te hebben wil je een caravan kunnen trekken ;-)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27500
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar ook niet op 4000 toeren te gaan rijden...

Zorgen dat je rond de 2500 toeren zit, als de snelheid dan nog iets terug valt zit je niet direct uit het gebied waar je je koppel hebt dus val je niet direct stil.
Wel proberen rond dat toerengebied te blijven, want bij te weinig toeren (en dat vind ik 1750 wel) wordt de kans op oververhitting van de motor erg groot.

Hoogste versnelling sowieso overslaan ook op vlakke stukken weg, dan komt de reis echt wel goed.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Je moet er gewoon rekening mee houden dat je er een caravan achter heb hangen.
Inhalen zal niet meer zo makkelijk gaan nee.

Voor de rest niet bang zijn en gaan. Rustig aan, voel de auto en motor aan wat wel gaat en niet gaat, wat wel fijn rijdt en niet fijn rijdt.
Wees niet bang om iets wat meer toeren te maken dan dat je gewend bent zonder aanhanger/caravan.

Wens je in ieder geval een fijne vakantie toe! :D
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Het gaat prima, maar dan een versnelling lager dan de grotere motoren en navenant een km of 20 langzamer. Het verhaal van koppel om weg te rijden / vermogen om snelheid te maken is leuk en aardig, maar die twee zitten met een wiskundige formule muurvast aan elkaar via het motortoerental. Je kunt de 1 altijd omrekenen naar de andere en andersom. Een benzine moet meer toeren maken voor hetzelfde resultaat, maar het is hetzelfde resultaat. Een diesel kan dus met minder toeren de berg op. Afgezien daarvan is de hele discussie koppel versus vermogen vrij zinloos.

Uiteindelijk is koppel de zinloze versie. Als het blok in zijn maximale vermogensgebied kan draaien kun je het meeste sleuren, uiteindelijk gaat het om het vermogen om weerstand te overwinnen. Koppel is een fictief dingetje dat aan alle kanten verandert (andere versnelling of maat banden doet je koppel aan de wielen al wijzigen, je vermogen blijft gelijk).
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Wij rijden al verschillende jaren met een caravan van 1050 kg naar zuid frankrijk.We hebben ook de 1.6d en hij is sterk genoeg om deze caravan te trekken.In luik moeten we 2 versnellingen terug schakelen en gaat zonder moeite de helling over.Het is ook een zuinige wagen met de caravan er achter 8.5l!Hij ligt heel stabiel op de baan en ik moet mijn snelheid int oog houden om niet te snel te rijden.
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”