Het lijkt erop dat de kunststof rand door trillingen/bewegingen tijdens het rijden en waarschijnlijk natuurlijk altijd wel met wat vuil ertussen ervoor zorgt dat de lak dusdanig beschadigd dat het uiteindelijk gaat roesten.
Op de foto is ook duidelijk aan de onderzijde te zien dat het probleem zich daar verder uitbreidt. Op de foto heb ik de kunststof kap wat naar binnen gedrukt en opgetild. Als de kap op de normale positie zit valt de meeste roest weg achter de kap.
Carrosserie garantie is vaak voor roesten van binnen uit, dit is roesten van buiten uit maar wel veroorzaakt door min of meer een constructiefout. Op de punten waar de kunststof kap tegen het spatbord zit (ook delen buiten deze foto) zie je dat de lak al beschadigd is/en of klein roestplekje.
Benieuwd wat Volvo hier mee doet heb ik een aantal foto's naar mijn dealer Ton van Kuyk gestuurd, zij hebben het vervolgens naar hun schadebedrijf gestuurd en met Volvo Nederland overleg gehad.
Het schadebedrijf denkt mogelijk dat steenslag ook een oorzaak is en Volvo Nederland geeft aan dat het probleem bij hun niet bekend is en het valt helaas niet onder de noemer “ garantie van binnen uit.”
Steenslag kan in het uiterste geval mede de oorzaak zijn, echter zijn de slijtagesporten van de rand van de kap overduidelijk aanwezig. Het argument van Volvo dat het niet van binnenuit is lijkt me vrij logisch want de kap zit aan de buitenzijde....
De tot op heden geboden oplossing is auto naar schadebedrijf voor behandeling wat me maximaal 790 euro gaat kosten. Ik heb ze gevraagd
om nogmaals goed te kijken en wacht bericht nog af.
Ik ben benieuwd of in tegenstelling tot wat Volvo Nederland beweert er meerdere XC60 rijders zijn met dit probleem of beginnende schuurplekken.
Mijn XC60 is uit juli 2009 en heeft inmiddels 236.000 km gelopen. De auto is dus redelijk gebruikt, echter roest op deze plek door een constructiefout lijkt mij niet normaal bij een auto uit deze klasse.