Massa draad trekken, waar aan te sluiten?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Hoi allen!

Even een, waarschijnlijk, domme vraag vanaf mijn kant.
Ik ga binnenkort de xenon inbouwen in mijn V50.
Nu ben ik ,op aanraden, van plan om een losse massadraad te trekken vanaf de xenon naar een los punt in de auto.
Nu zitten er op de veerpoot meerdere massadraden.
Is het handig om de extra massadraad hier bij op aan te sluiten?( 1 van de kabels loshalen en de extra er bij op plaatsen) of heeft dat dan invloed op elkaar? Of kan ik beter een ander punt pakken waar nog niks zit?

Thx alvast!
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik geloof dat een beter punt dan dat niet bestaat.
De massa van accu gaat er ook naar toe dacht ik.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De gehele carosserie en het motorblok is massa, dus maakt niet zoveel uit waar je die aansluit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Het is dus geen probleem om de massadraad op 1 van de andere massadraden aan te sluiten begrijp ik?

Nogmaals dank!
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ligt eraan hoeveel stroom erdoor gaat. Het chassis zelf kan heel veel stroom transporteren, maar een enkele draad is beperkt. Als de stroom dus door die betreffende draad laat lopen moet je wel oppassen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Ik zou de draad bevestigen op het massapunt van de veerpoot. De beperkende factor is op dat moment alleen de dikte van de (bijgeleverde) draad, en je kan er vanuit gaan dat deze om een reden een bepaalde dikte heeft.
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Ik zou de draad bevestigen op het massapunt van de veerpoot. De beperkende factor is op dat moment alleen de dikte van de (bijgeleverde) draad, en je kan er vanuit gaan dat deze om een reden een bepaalde dikte heeft.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Top, dan doe ik dat. Het gaat om de massadraad van een xenonset. Ik wil dus zelf een kabel trekken om de WMM te ontlasten. Is er een dikte qua kabel aan te raden? Thx!
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20897
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je zult een of twee AMP-kabelschoenen moeten gebruiken. Zie foto voor een idee.

De rode zijn voor draden van 1,5 mm2, blauw voor 2,5 mm2 en geel voor 4 en 6 mm2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

MartijnAbel schreef: Top, dan doe ik dat. Het gaat om de massadraad van een xenonset. Ik wil dus zelf een kabel trekken om de WMM te ontlasten. Is er een dikte qua kabel aan te raden? Thx!
Ga je de xenon set buiten je verlichting om aansluiten ? Lijkt me met het can bus systeem tricky om het e.e.a. zomaar ergens aan massa aan te sluiten.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

snorremans schreef:
MartijnAbel schreef: Top, dan doe ik dat. Het gaat om de massadraad van een xenonset. Ik wil dus zelf een kabel trekken om de WMM te ontlasten. Is er een dikte qua kabel aan te raden? Thx!
Ga je de xenon set buiten je verlichting om aansluiten ? Lijkt me met het can bus systeem tricky om het e.e.a. zomaar ergens aan massa aan te sluiten.
De massa in iedergeval wel. De stroom pak ik wel gewoon via de + van de aansluiting. Mocht het gebeuren moeilijk doen, dan trek ik ook een massa draad vanaf de - kant naar het frame. Het is puur om te voorkomen dat bij inschakelen de WMM op zijn donder krijgt door de ballast die opstart.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”