clips homokineet

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
ziggy
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.02.2007 - 23:47
Locatie: zwijndrecht(belgië)

ik moet de stofhoes vervangen van de linkse homokineet aan de wielzijde maar krijg de as niet uit de homokineet.
heeft er hier iemand ervaring met ?




dank bij voorbaat
ziggy
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Als ik je goed begrijp, en mijn eigen klus hierover goed herrinner, zit het antwoord op je vraag in de titel van je post, 'clip homokineet'. Want wat ik me herinner is dat er een clip om de as zit, in een groef, die de homokineet op zijn plek houdt. Ik geloof dat ik hem er met een flinke tik af heb gekregen, hij 'schiet' dan over de clip los. Misschien even een diagram op internet opsnorren om het zeker te weten.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Die klips die jullie hier benoemen, zijn dat niet die borgringen met die gaatjes erin die om de aandrijfas zit in de homokneet, want dan moet je die borgring uit elkaar knijpen met een speciale tang. Dan kun je de aandrijfas uit de homokneet trekken, want dan gaat dat wel een stuk gemakkelijker.

Groeten,
Herman 8-)
Laatst gewijzigd door Herman71 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Nee, ik meen exht dat het om dunne ringetjes gaat die in een groef om de as zitten, zonder gaatjes oid, waar je de homokineet overheen kan 'trekken'.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Dan is het waarschijnlijk zo, dat je de ring moet indrukken, en de as eruit kunt trekken.

Groeten,
Herman 8-)
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Ja, en het indrukken gebeurt door er kracht op uit te oefenen. De clip wordt dan dieper in de groef gedrukt, en de benodigde ruimte ontstaat.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Juist, een klap erop met de hamer dan schiet de as los
Met een tangetje was bij de classic
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Dan kan ziggy zijn hoes vervangen met deze info.

Groeten,
Herman :D
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Zie bijgaande foto hoe het zit.
Een tijdje geleden tikte en kraakte de homokineet van de rechteraandrijfas. Ik heb toen een revisiesetje gekocht.
Ik kreeg het zoals op de foto te bewonderen is.

De clip zie je zitten, en ook de groef waarin hij valt. Op de gegroefde as-einde zit ook zo'n uitsparing......daar moet hij invallen.
Haal je wiel eraf, remklauw en blokken verwijderen. Fuseekogel los. De centrale bout ook los, en draai het wiel uit de aseinde.

Sla met een hamer de homokineet eraf. Frut het rubber hoesje over de aseinde, en plaats dat clipje in de groef op de aseinde. Plaats er een tie-wrapje eroverheen, lekker strak.
Druk dan de homokineet erover.....deze neemt de tie-wrap mee, en op een gegeven moment klikt de borgclip ook in de groef in de homokineet.
Vergeet niet de tie-wrap weer weg te knippen. Wees niet te zuinig met vet, voordat je de andere kant van de hoes eroverheen schuift. Hoes vastzetten met die stalen tie-wrapjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Bedankt voor deze goeie 'how-to' Wim!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”