V60 D3 korte stukken ernstig?

E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Totdat je wel besluit het filter weg te halen, de wet gewijzigd wordt en je gepakt wordt zonder filter. Dan krijgen we hier te horen dat het onnodig is en dat altijd de dieselrijders worden gepakt etc.

Als je geen gedoe wilt is het wellicht toch handig een benzine auto aan te schaffen. Die paar keer per jaar met een caravan kan een T4 vast wel aan.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27389
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Thijs schreef: Laten we voorop stellen dat ik het filter netjes in tact laat, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die "gesnapt" is zonder filter of dichte EGR.. Dus wel veel praatjes van tegenstanders maar zonder dat er uberhoubt al iets in de wet geweizigd is of dat iemand gepakt is...
Aangezien ik ook geen werkend dpf meer heb houd ik het ook in de gaten.
De verhalen momenteel gaan over nieuwe auto's en het verschil tussen geen filter en werkend filter schijnt lastig te meten te zijn met dure apparatuur.

Op dit moment wordt er gekeken of er geen storingen ed. zijn.
Op de Volvotune methode is mijn auto nu 2 keer probleemloos goed gekeurd.

Geeft uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar ik vermoed dat die wetgeving nog wel even duurt.

In het geval van de TS blijf ook ik erbij dat een benzine een betere keuze is.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

EGR dicht, Roetfilter er uit en OBD tuning is een verademing en een stuk goedkoper als al het andere. Voor 500 ben je van al het gezeik af.
Ook ik hoor rumoer...vandaar dat mijn V70 nog voorzien is, zodra er problemen komen...zal ik niet twijfelen.
Korte stukjes zijn funest in ieder geval.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 426
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Lijkt me niet verstandig om alleen voor het caravan rijden een diesel te kopen.
Hoe erg is het nou om af en toe voor een flinke helling terug te moeten schakelen en wat toeren te maken.
Bovendien klinkt een benzinemotor op toeren gewoon veel beter dan een diesel. Zelfs als het gaat om een 5 cilinder tractor motor tegenover een 4 cilinder limousine motor (nou ja smaken verschillen, ik weet dat er veel liefhebbers zijn van de Diesel rammel)

Kijk voor de grap eens naar de reviews op caravantrekker.nl en dan met name bij de Ford S-Max, Mondeo en C-max met de 1.6 ecoboost. Bijna zonder uitzondering zeer positief. Ook heeft de redactie twee Fords met deze motor gereviewd en is daar zeer positief over. Ik zou me geen zorgen maken over over het trekken van een caravan met een 1.6 T4 motor.

btw: als je toch voor de D3 gaat: de eerste D3's waren 163pk versies. Op een gegeven moment is er een 136pk D3 gekomen en hebben ze de 163pk versie D4 genoemd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ga je nu een Legendarische Volvo 5 cyl diesel met een tractor vergelijken, tjonge tjonge.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
witte-nl
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.05.2016 - 17:28

Op NU.nl heeft een artikel gestaan dat het niet strafbaar is om de roetfilter te verwijderen. Dit is dan welliswaar een foutje geweest van de minister en wordt weer snel hersteld. Maar op dit moment mag het dus.
Ik zou het tegenstrijdig vinden als het nu mag en straks verplichten ze je weer om het eronder te zetten. Maar ja het blijft wetgeven waar je niks op in te brengen hebt...

Maar Ik vraag me alleen af in hoeverre men dit dadelijk kan en gaat controleren op een APK.
Als de filter er nog onder zit maar wel is doorgeboord kunnen ze dit toch niet controlen. Het zou wel kunnen maar dan moet het filter er fysiek onderuit gehaald worden.
Ook in de software van de auto kunnen ze toch niet gaan kijken? Dit betekend dat elke APK keurmeester dit moet gaan zoeken in de software van de auto?
Als ze gaan meten lees ik op verschillende sites dat de roetmeting nog altijd binnen de marges ligt, of dit echt zo is weet ik niet.

Wat ze wel aan kunnen pakken zijn de bedrijven die het doen. En ja het strafbaar maken mocht je gepakt worden dat je de lul bent. Maar een controle op de APK? Ik weet het niet.
Wel bij nieuwe autos kan ik me voorstellen dat fabrikanten verplicht gaan worden om de roetfilter en EGR info op de één of andere manier aan te bieden aan de APK keurmeester.

...ben gewoon even hardop aan het denken 8-)
Beetje discussie op gang krijgen want ik ga deze week weer naar een V60 kijken en misschien wel een knoop doorhakken.

Wat betreft een benzine uitvoering:
Een T4 is toch een 2000-3000 euries duurder dan een diesel. Of hij heeft al wat meer km gelopen.
Een goed alternatief merk in benzine... Geen idee
- Audi A4 -> olie problemen met motor blok
- BMW 3 serie -> duur en mogen niet voldoende trekken, alleen de hele zware jongens
- Mercedes -> duur en minder opties voor het zelfde geld.
- alternatief.....?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Officieel voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring en mag dus niet aanwezig zijn op de weg. De goedkeuring heeft te maken met het aanwezig zijn van een roetfilter, en om deze te verwijderen zou een WOK melding op kunnen leveren. Of het gezien wordt is een 2e maar het zeker niet legaal om zo'n filter te verwijderen. Daarnaast is Nu.nl een nieuws site, en niet een betrouwbare bron. Het zou niet de eerste keer zijn dat er iets onwaars op die site staat.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27389
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Obbe heeft nog een brief van de rdw liggen dat het verwijderen toe is gestaan.
Mocht iemand er langs gaan lees het eens door :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ben benieuwd naar de brief.
Er is subsidie verstrekt bij de aankoop van de auto met roetfilter. Kon dus wel eens op economisch delict uit gaan. Maar wie heeft wanneer het filter verwijderd ?
Als het filterhuis leeg gehaald is, heb je geen wetenschappelijke autotechniek nodig om dit te controleren. Een vol huis klinkt dof. Een leeg filter klinkt hol.
Ik ben van mening dat een specialist het zelfs aan het uitlaatgeluid kan horen. Mijn 525d starte en klonk een stuk mooier. Free flow for everyone !!
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27389
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ligt ter inzage in Elst. Heb het al vaker geroepen, maar eigenlijk zou die brief eens online moeten komen.

Mijn filter is overigens niet helemaal leeg gehaald, maar uitgeboord in dezelfde diameter als de rest van de uitlaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
witte-nl
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.05.2016 - 17:28

Obbe heeft mij het ook verteld over die brief.
Maar dit is waarschijnlijk tijdelijk "toegestaan" vanwege het foutje van de minister.
Men wil dit dus weer rechttrekken....maar wanneer en hoe.

Als ik het nu laat doorboren en er komt een APK op zal ik dus een nieuw filter moeten plaatsen en de software weer aan moeten laten passen. Kosten?
Of nu ergens een vervuild filter op de kop tikken en door laten boren?
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ik betwijfel of ze dat kunnen doen met terugwerkende kracht.
Wie zegt dat IK het roetfilter buiten werking heb gesteld ? Ik weet niet wat het filter bij Volvo kost, maar bij de BMW was enkel het filter 1.600 euro.
Daarnaast is het nu blijkbaar toegestaan en ze kunnen mensen niet gaan verplichten dit te laten herstellen.

Ik denk dat ze eerst de verwijderaars het leven moeilijk gaan maken. Na een aantal jaren zal het bij APK anders gecontroleerd gaan worden.
Anyway. Ik ga NU niet preventief verwijderen (2 jaar terug wel), maar als ik problemen krijg gaat ie er uit.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27389
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vooralsnog gingen de controles voor nieuwe auto's gelden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
REPSOL
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 02.07.2015 - 13:33
Locatie: Groningen

Heb net een mail naar Obbe gestuurd voor het uitschrijven van de EGR en het verwijderen van de roetfilter.
Ik zal eens vragen naar de veel besproken brief en dit zeker hier gaan delen.
VOLVO V60 D4 GT
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

kuupertie schreef: Ik betwijfel of ze dat kunnen doen met terugwerkende kracht.
Wie zegt dat IK het roetfilter buiten werking heb gesteld ? Ik weet niet wat het filter bij Volvo kost, maar bij de BMW was enkel het filter 1.600 euro.
Daarnaast is het nu blijkbaar toegestaan en ze kunnen mensen niet gaan verplichten dit te laten herstellen.

Ik denk dat ze eerst de verwijderaars het leven moeilijk gaan maken. Na een aantal jaren zal het bij APK anders gecontroleerd gaan worden.
Anyway. Ik ga NU niet preventief verwijderen (2 jaar terug wel), maar als ik problemen krijg gaat ie er uit.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Koop eens een opgevoerde brommer met o.a. een verkeerde (illegale) uitlaat. Bij constatering zijn er twee keuzes, weer origineel/legaal maken of inbeslagname brommer. Dus dat terugbrengen naar origineel is, lijkt mij, niet eens een discussie punt, dat is gewoon wettelijk geregeld. Wie het heeft aangebracht/uitgevoerd doet niet ter zake.

Het draait om het constateren. Rij je met diezelfde opgevoerde brommer rond zonder dat je aangehouden wordt en het opvoeren geconstateerd wordt, gaat het 'goed' en zal er geen haan naar kraaien (tenzij je bv een ongeval veroorzaakt en blijkt dat je onverzekerd bent, maar dan moet het illegale feit wel geconstateerd zijn, dat speelt bij auto's mogelijk minder).
Mocht het rondrijden met een verwijderd roetfilter weer verbonden worden, loopt je m.i. vooral risico dat het geconstateerd wordt. En als dat gebeurt zul je het moeten herstellen. (Wellicht wordt het verstandig om de verkoper van een 2e hands diesel een document te laten ondertekenen dat de auto voldoet aan de typegoedkeuring? Zo niet, dan is hij aansprakelijk voor de herstelkosten oid.).
daarnaast zal er mogelijk een boete volgen voor een economisch of wellicht een milieu delict.

Wat ik nu inderdaad begrijp is het verwijderen op zich nu niet verboden, of je er dan wel mee rond mag rijden weet ik niet. Wel is het zo dat de auto aan de uitstoot eisen (bij APK) moet voldoen, maar dat is in de meeste gevallen met dicht EGR en verwijderd roetfilter wel het geval.
Je zou kunnen overwegen alleen de EGR dicht te laten zetten, daardoor zal de roetproducuctie sterk afnemen, waardoor het roetfilter ook minder vaak hoeft te regenereren/minder snel problemen zal geven. Nadeel is dat de motor ook wat minder snel warm word, wat bij een moderne diesel sowieso al lang duurt, en dat lijkt mij weer geen gelukkige combi met de korte stukjes.

En ja, wij rijden nu diesel, en duidelijk minder dan een paar jaar geleden (ca 12.000 tov 24.000 km/j). Gelukkig rijden we nog steeds veel langere ritten, 95% van de ritten is 50 km of langer. Dus met warm rijden en regenereren gaat dat wel goed.
Maar mochten we nu een andere auto gaan kopen gaan we zonder twijfel voor een benzine, zelfs al zouden we weer iets meer gaan rijden. Echter bevalt de XC nog altijd goed en een andere kost altijd meer, voor dat verschil kunnen we nog wel even diesel rijden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Twigger
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 16.10.2007 - 08:45

Mijn ervaring met een V50 2.0D. Eerste jaren veel km's en lange ritten, probleemloos. Daarna twee jaar korte stukken, 20km enkele rit. Dat vond hij niet leuk, garage had iedere apk keuring weer moeite om hem met de uitstootwaardes er door te krijgen. 11K per jaar dan kun je volgens mij beter voor benzine gaan, scheelt je een hoop onderhoudskosten.
Volvo V70 MY2016 D4 Polar plus + Intellisafe pro line + Estate line + Audio line 102.000
Volvo V70 MY2012 T4 Lim. Edition + Luxury + Family line Sapphire black 159.600
Volvo V50 MY2011 D2 Momentum + Winter line + Business line Flamenco Red 176.000
Volvo V50 MY2006 2.0D Momentum Sapphire Black 264.000
Volvo S40 MY2006 1.6D Momentum Safari Green 187.000
Volvo S40 1.8 Panama Yellow Europa Limited Edition 2000 161.000
Volvo 360 2.0 1988 met taartschep 190.000
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Is dagelijks 35 km heen en 35 terug op voornamelijk 80 km weg een probleem, of krijg je de roet filter zo wel schoon?
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik maak dagelijks een vergelijkbare rit en de auto komt gewoon aan zijn regeneratie cycli toe.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Hoe merk je dat hij regenereert? ik heb het niet gemerkt let ook op de verbruik monitor.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Verbruik bij constante snelheid.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”