Nog een dilemma

Tsjemp
3rd Gear member

Huite schreef: Ja en hoe toekomstgericht is een diesel nog?
Hoewel dat bij een gebruikte auto natuurlijk minder zwaar weegt.
Leg uit?
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Huite
3rd Gear member

As gevolg van de dieselgate affaire bij VW zijn er interessante publicaties verschenen over de milieubelasting van Co2 arme verbrandingsmotoren.
Bij benzine blokken met directe inspuiting en hoge turbodrukken (downsize motoren) betekend dit o.m. fijnstof problemen en zelfs een zekere mate van NOx-en.
Bij moderne diesels zijn de NOx-en het probleem én de steeds fijner worden roetdeeltjes. Zo fijn dat ze niet meer te meten zijn (of gemeten worden).
In tegenstelling tot Co2 praten we hier over gezondheid bedreigende stoffen. En ja in theorie is het allemaal wel op te lossen, maar dat kost bakken met geld en is complexe en dus storingsgevoelige techniek.

De (naaste) toekomst bij personen wagens is dan ook (benzine)elektrisch, waterstof of LNG. Diesel zal in ieder geval als eerste het loodje leggen.
Kijk maar eens naar de discussie in Duitsland waar ze serieus overwegen alleen nog Euro 6 diesels in de steden toe te laten. Of het anti diesel sentiment dat zelfs in een (diesel) land als Frankrijk de kop op steekt.
In Azië en Amerika zijn ze (bij personen auto's) zo verstandig geweest niet of nauwelijks aan diesel te beginnen.

Sprak laatst een man die bij Volvo berokken is bij de ontwikkeling van vrachtwagens.
Ze zijn daar al ver met realistische elektrische exemplaren. Dat lijkt, tezamen met LNG, ook daar de toekomst te zijn.
Zelfs in de scheepvaart zie je al een klein begin met het uitfaseren van diesels.

Ik verwacht dat de restwaarde van diesel auto's dan ook echt onder druk zal komen te staan. Hoe snel dat is, geen idee.
Ik heb er ook geen moeite mee... O-)

Hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben! :-)
Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”