Krakend koppelingspedaal V70N 2006

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Ik heb sinds 2 jaar een krakend kopplingspedaal, zowel bij intrappen als laten opkomen. Daar is door de dealer al een paar keer naar gekeken en verholpen maar de oplossing was/is iedere keer maar tijdelijk. Het schijnt een kunststof onderdeel te zijn wat op een gegeven moment (té) versleten is om het kraken permanent te verhelpen.

Zondag a.s. wordt mijn V70 10 jaar oud (nu 162873km), dus gaat de koets vandaag naar de dealer voor een (grote) 180000km beurt; distributiesnaar, spanrollen, beurt, APK, remblokken (zijn nog steeds de eerste af fabriek!!!) en mss ook de remschijven (zijn dus ook nog de eerste). Omdat ik de auto nog jaren wil blijven rijden ook de knoop doorgehakt en bij deze ook gelijk maar een nieuwe koppelingscylinder te laten plaatsen en hopen dat het ellendig, miezerig krakend, koppelingspedaal daarmee ook verleden tijd is.

De kwaliteit van de auto is eigenlijk zó goed dat zo'n krakend pedaal er (nog) helemaal niet bij past. Vlgs mijn dealer schijnt zo'n krakend koppelingspedaal toch echt vaker voor te komen (maar de meeste rijders leggen er zich bij neer ^_^ ).
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dieselpower schreef: Ik heb sinds 2 jaar een krakend kopplingspedaal, zowel bij intrappen als laten opkomen. Daar is door de dealer al een paar keer naar gekeken en verholpen maar de oplossing was/is iedere keer maar tijdelijk. Het schijnt een kunststof onderdeel te zijn wat op een gegeven moment (té) versleten is om het kraken permanent te verhelpen.

Zondag a.s. wordt mijn V70 10 jaar oud (nu 162873km), dus gaat de koets vandaag naar de dealer voor een (grote) 180000km beurt; distributiesnaar, spanrollen, beurt, APK, remblokken (zijn nog steeds de eerste af fabriek!!!) en mss ook de remschijven (zijn dus ook nog de eerste). Omdat ik de auto nog jaren wil blijven rijden ook de knoop doorgehakt en bij deze ook gelijk maar een nieuwe koppelingscylinder te laten plaatsen en hopen dat het ellendig, miezerig krakend, koppelingspedaal daarmee ook verleden tijd is.

De kwaliteit van de auto is eigenlijk zó goed dat zo'n krakend pedaal er (nog) helemaal niet bij past. Vlgs mijn dealer schijnt zo'n krakend koppelingspedaal toch echt vaker voor te komen (maar de meeste rijders leggen er zich bij neer ^_^ ).

Je hebt geluk dat je distributieriem er nog omheen zit.
Die intervallen zijn inmiddels al weer gewijzigd..
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Je hebt geluk dat je distributieriem er nog omheen zit.
Die intervallen zijn inmiddels al weer gewijzigd..
Wat zijn die geworden dan, Ramon?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Volgens mij is het tegenwoordig 8 jaar of 160 dkm
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Mijn V60 had dit ook. Ik ben het plastieke pinnetje met WD40 te lijf gegaan en het kraken is volledig verdwenen :) (voorlopig toch :D °
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Volvo_Bjorn schreef: Mijn V60 had dit ook. Ik ben het plastieke pinnetje met WD40 te lijf gegaan en het kraken is volledig verdwenen :) (voorlopig toch :D °
Ik neem aan dat je dat pinnetje bedoeld wat op de arm van de koppelingspedaal zit (ik weet niet of V60-V70 hetzelfde principe hebben)? Dat is bij mij ook al 10-15 keer opnieuw gesmeerd, in het begin door de dealer maar na een paar keer ben ik dat zelf gaan doen, het is ook niet z'n specialistische klus :lol: . Op dat pinnetje sluit een grijs/creme kleurige kunststof duwstang aan welke is verbonden met de koppelingscylinder (zit vast aan de drukstift in de koppelingscylinder = één onderdeel). Vlgs mij is die grijs/creme kunststof duwstang óf aan de kant van de pedaalarm versleten óf op de plek waar deze aan de drukstift van de koppelingscylinder vast zit. Daar zit ook behoorlijk speling/beweging op.

Afgelopen januari is het krakende pedaal weer verholpen door de dealer (tijdens een tussencheck) om na een paar weken weer te kraken. Toen werd me al verteld dat invetten/smeren eigenlijk geen zin meer had, het kunststof onderdeel was gewoon versleten. (Ont)koppellen doet het evengoed nog perfect, het kraakt alleen tijdens intrappen/loslaten. Tijdens die laatste keer werd ook gezegd dat het (veel) vaker voorkwam maar dat de meeste eigenaren het toeschreven aan de leeftijd en slijtage van de auto en het dus op de koop toe namen, er ook geen bijna 350 euro aan uit gingen geven om een kraak uit de auto (op leeftijd) te halen.

Ondanks dat mijn auto over een paar dagen 10 jaar wordt is deze nog echt helemaal stil, geen piepjes, kraakjes of rammeltjes. Met een km-stand van net boven 160K is deze ook nog lang niet op z'n eind en is dus mijn bedoeling om nog eens 10 jaar er achter aan te plakken. De ergernis van dat krakend pedaal wegen daarom niet op tegen de kosten voor de koppelingscylinder als ik daarna weer een stille auto heb.

Ik zal eens vragen na de demontage of ze eens kunnen kijken wat nu eigenlijk versleten is en de bevindingen hier posten.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

De koppelingscylinder is vervangen en inmiddels ruim 200km kraakvrij gekoppeld. Wat er precies versleten was is me niet duidelijk geworden maar het nieuwe exemplaar is stil en erg licht te bedienen. Het kraken in het pedaal was (achteraf) niet alleen hoorbaar maar ook voelbaar lijkt het. Het pedaal voelt nu erg vloeiend, geen weerstand of wrijving meer, nu valt het pas op hoever het oude exemplaar achteruit was gegaan.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”