Volvo_Bjorn schreef:
Mijn V60 had dit ook. Ik ben het plastieke pinnetje met WD40 te lijf gegaan en het kraken is volledig verdwenen

(voorlopig toch

°
Ik neem aan dat je dat pinnetje bedoeld wat op de arm van de koppelingspedaal zit (ik weet niet of V60-V70 hetzelfde principe hebben)? Dat is bij mij ook al 10-15 keer opnieuw gesmeerd, in het begin door de dealer maar na een paar keer ben ik dat zelf gaan doen, het is ook niet z'n specialistische klus

. Op dat pinnetje sluit een grijs/creme kleurige kunststof duwstang aan welke is verbonden met de koppelingscylinder (zit vast aan de drukstift in de koppelingscylinder = één onderdeel). Vlgs mij is die grijs/creme kunststof duwstang óf aan de kant van de pedaalarm versleten óf op de plek waar deze aan de drukstift van de koppelingscylinder vast zit. Daar zit ook behoorlijk speling/beweging op.
Afgelopen januari is het krakende pedaal weer verholpen door de dealer (tijdens een tussencheck) om na een paar weken weer te kraken. Toen werd me al verteld dat invetten/smeren eigenlijk geen zin meer had, het kunststof onderdeel was gewoon versleten. (Ont)koppellen doet het evengoed nog perfect, het kraakt alleen tijdens intrappen/loslaten. Tijdens die laatste keer werd ook gezegd dat het (veel) vaker voorkwam maar dat de meeste eigenaren het toeschreven aan de leeftijd en slijtage van de auto en het dus op de koop toe namen, er ook geen bijna 350 euro aan uit gingen geven om een kraak uit de auto (op leeftijd) te halen.
Ondanks dat mijn auto over een paar dagen 10 jaar wordt is deze nog echt helemaal stil, geen piepjes, kraakjes of rammeltjes. Met een km-stand van net boven 160K is deze ook nog lang niet op z'n eind en is dus mijn bedoeling om nog eens 10 jaar er achter aan te plakken. De ergernis van dat krakend pedaal wegen daarom niet op tegen de kosten voor de koppelingscylinder als ik daarna weer een stille auto heb.
Ik zal eens vragen na de demontage of ze eens kunnen kijken wat nu eigenlijk versleten is en de bevindingen hier posten.