Probleem met koelsysteem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn koelsysteem. Mijn V70 (2000, 170pk) bouwt druk op in het koelsysteem. De radiateur staat 'bol' en is nu lek en moet vervangen worden, echter in de koelvloeistof wordt geen uitlaatgas aangetroffen (geen lekke koppakking dus?).... Ook als de auto afgekoeld is staat er nog redelijk veel druk in het systeem Wat kan de druk nog meer veroorzaken? Iemand een idee?

Thx
Eric

(Als iemand nog een mooie 2004 - 2006 V70 met 170PK of meer ;-) weet te staan in het Noorden houdt ik me aanbevolen ;-) )
'De Grote' - een V70 2.4 (2003 - 170 pk)
'De Kleine' - een C30 D2 R-design (2010)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21282
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat klinkt of er geen expansievaatje tussen zit.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Of dat de dop van het expansievat (overdrukventiel) niet meer werkt, dat komt vaker voor.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

maestro12 schreef: Of dat de dop van het expansievat (overdrukventiel) niet meer werkt, dat komt vaker voor.
Ik denk dat dat de helft van het probleem is. Als de dop in orde zou zijn, zou de druk nooit zo hoog zijn opgelopen dat de radiateur werd opgeblazen (nooit eerder van gehoord overigens). Maar de andere helft van het porbleem is natuurlijk: waarom loopt de druk zo hoog op? Zit het expansievat misschien tot de nok toe vol?
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Tja, dat vraag ik me ook af. Het expansievat zit niet te vol. Af en toe moet ik koelvloeistof bijvullen (0,5 ltr per 400 km ofzo). Hoe kan er druk opgebouwd worden zonder lekke koppakking?
'De Grote' - een V70 2.4 (2003 - 170 pk)
'De Kleine' - een C30 D2 R-design (2010)
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Ripley schreef: Ik denk dat dat de helft van het probleem is. Als de dop in orde zou zijn, zou de druk nooit zo hoog zijn opgelopen dat de radiateur werd opgeblazen (nooit eerder van gehoord overigens). Maar de andere helft van het porbleem is natuurlijk: waarom loopt de druk zo hoog op? Zit het expansievat misschien tot de nok toe vol?
Ik heb het één keer eerder gezien dat was een combinatie van defect overdruk ventiel, dikwandige imitatie waterslangen en een budget (lees vreselijk dun materiaal) imitatieradiateur.

Ik zou in elk geval beginnen met de expansievatdop
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

En regelmatig bij moeten vullen is geen goed teken, dat zou in feite nooit nodig moeten zijn. Als dat niet over gaat door de nieuwe radiateur, dan checken waar die koelvloeistof blijft.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een cilinderlektest laten doen, denk een scheurtje in een cilinderwand..
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik was toch bang dat er aan het eind vd dag toch nog een redelijke reperatie nodig zou zijn. Ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en een vervanger gekocht.:-) Een mooie nette donkergrijze V70 uit 2003. Bij Jacob Schaap uit Dronten, een fijne zaak.

Afbeelding
'De Grote' - een V70 2.4 (2003 - 170 pk)
'De Kleine' - een C30 D2 R-design (2010)
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Donkergrijs metallic, chique hoor. Veel geluk ermee :happy:
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Da's natuurlijk ook een oplossing :D
Wel een fraaie trouwens :lol:
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Denniskuh
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.09.2024 - 20:27
Locatie: Zevenbergschen Hoek

Ik schop dit oude topic weer even omhoog.

Heb een V50 met de 2.4 140 pk. Ook deze bouwt enorm veel druk op. Heb geen witte rook, tijdens bougies wissel met camera in de cilinders gekeken. Geen extreme schone zuigers te bekennen. Dus een lekke koppakking vermoed ik niet. Tijdens olie wissel ook geen koelvloeistof of sludge aan getroffen.

Ook het systeem even afgeperst maar geen lekkage gevonden of druk afbouw geconstateerd...

Iemand andere tips of trucs?

Nieuw expansie vat en dop is voor de zekerheid wel besteld. Wat denken jullie even afwachten of in de tussentijd een snuffel er boven houden?

Alvast bedankt voor de hulp. 😀
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1564
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Denniskuh schreef: 14.09.2024 - 19:02 Ik schop dit oude topic weer even omhoog.

Heb een V50 met de 2.4 140 pk. Ook deze bouwt enorm veel druk op. Heb geen witte rook, tijdens bougies wissel met camera in de cilinders gekeken. Geen extreme schone zuigers te bekennen. Dus een lekke koppakking vermoed ik niet. Tijdens olie wissel ook geen koelvloeistof of sludge aan getroffen.

Ook het systeem even afgeperst maar geen lekkage gevonden of druk afbouw geconstateerd...

Iemand andere tips of trucs?

Nieuw expansie vat en dop is voor de zekerheid wel besteld. Wat denken jullie even afwachten of in de tussentijd een snuffel er boven houden?

Alvast bedankt voor de hulp. 😀
Is er ooit een imitatie waterpomp gemonteerd?
Denniskuh
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.09.2024 - 20:27
Locatie: Zevenbergschen Hoek

The Mechanic schreef: 14.09.2024 - 20:04
Denniskuh schreef: 14.09.2024 - 19:02 Ik schop dit oude topic weer even omhoog.

Heb een V50 met de 2.4 140 pk. Ook deze bouwt enorm veel druk op. Heb geen witte rook, tijdens bougies wissel met camera in de cilinders gekeken. Geen extreme schone zuigers te bekennen. Dus een lekke koppakking vermoed ik niet. Tijdens olie wissel ook geen koelvloeistof of sludge aan getroffen.

Ook het systeem even afgeperst maar geen lekkage gevonden of druk afbouw geconstateerd...

Iemand andere tips of trucs?

Nieuw expansie vat en dop is voor de zekerheid wel besteld. Wat denken jullie even afwachten of in de tussentijd een snuffel er boven houden?

Alvast bedankt voor de hulp. 😀
Is er ooit een imitatie waterpomp gemonteerd?
Ik hen geen idee, heb de auto net 4 dagen 😅
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”