Ik ben Niek en ik ben op zoek naar een C30. Gisteren proefgereden in een 2.0 liter uit 2008 en dat beviel mij prima: ik wil 'm
Eén vraag krijg ik niet goed beantwoord: zit er nou een distributieketting of een -riem op en wat is daarvan de onderhoudsinterval? De verkoper had het over 160.000 km en de auto heeft 120 gelopen dus dan zou 'ie nog wel even mee kunnen (en hoeft hij 'm niet te vervangen ..).
Ik zie verschillende berichten, ook lees ik iets over een gewijzigde onderhoudsinterval dus vandaar dat ik het even aan de experts vraag.
Turbotom schreef:
Een distributieketting is onderhoudsvrij.
Tom
Zolang je de spanners maar in de gaten houd. Zodra je geratel begint te horen in het vooronder, dan is het vaak zo dat de automatische spanners aan end zijn en de ketting niet volledig strak meer kunnen houden.
En niet proberen op te trekken bij te lage toeren in een hoge versnelling. Dan kunnen de kettingen uitrekken.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
En niet proberen op te trekken bij te lage toeren in een hoge versnelling. Dan kunnen de kettingen uitrekken
hoezo? leg eens uit?
volgens mij worden alleen de 2 nokkenassen aangedreven door de kettingen.
het vermogen naar de wielen gaat via de krukas/koppeling/versnellingsbak.
de belasting van de kettingen blijft ten allen tijde gelijk......er is geen belastingvariatie via de kettingen, is onafhankelijk van de belastingvraag van de auto, en is toerental onafhankelijk..
dus als je de wagen laat uitrollen in de derde versnelling, of gas geeft in de derde versnelling met 20 km/h, maakt voor de belasting voor de nokkenas niets uit. de kleppen gaan wel open/dicht.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Het leek me op zich heel logisch. Als jij optrekt met lage toeren, gaat het optrekken op zich langzamer, terwijl je daarmee langer de spanning van het optrekken vasthoudt.
Terwijl je als je een lagere versnelling optrekt, het optrekken ook veel sneller gedaan is.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Ik vind het een raar verhaal.
Zoals Wim ook al zegt, de distributieketting krijgt geen aandrijfkrachten te verwerken.
Minder smering bij lage toerentallen kan ik nog inkomen, maar er wordt in het artikel ook gepsroken over het trekken van een zware aanhanger.
Alsof de nokkenassen zwaarder gaan draaien als je een aanhanger trekt...
I.m.o. Een broodje aap verhaal en stemmingmakerij.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos