Vraagjes aankoop C30

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Niexx
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.07.2016 - 15:39

Goedemorgen mensen,

Ik ben Niek en ik ben op zoek naar een C30. Gisteren proefgereden in een 2.0 liter uit 2008 en dat beviel mij prima: ik wil 'm :)

Eén vraag krijg ik niet goed beantwoord: zit er nou een distributieketting of een -riem op en wat is daarvan de onderhoudsinterval? De verkoper had het over 160.000 km en de auto heeft 120 gelopen dus dan zou 'ie nog wel even mee kunnen (en hoeft hij 'm niet te vervangen ..).

Ik zie verschillende berichten, ook lees ik iets over een gewijzigde onderhoudsinterval dus vandaar dat ik het even aan de experts vraag.
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Als je het over een tweeliter benzinemotor hebt, dan heeft deze een ketting. De tweeliter diesel heeft een riem (interval 240k).
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Niexx
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.07.2016 - 15:39

Inderdaad, benzine. Dank je wel, en is de interval van de benzine inderdaad 140.000 ?
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Een distributieketting is onderhoudsvrij.

Tom
Niexx
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.07.2016 - 15:39

Allen dank, de auto is gekocht, nog een weekje wachten en dan zal ik mij hier weer melden.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Turbotom schreef: Een distributieketting is onderhoudsvrij.

Tom
Zolang je de spanners maar in de gaten houd. Zodra je geratel begint te horen in het vooronder, dan is het vaak zo dat de automatische spanners aan end zijn en de ketting niet volledig strak meer kunnen houden.

@ TS: gefeliciteerd met de aankoop!
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

En niet proberen op te trekken bij te lage toeren in een hoge versnelling. Dan kunnen de kettingen uitrekken.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

En niet proberen op te trekken bij te lage toeren in een hoge versnelling. Dan kunnen de kettingen uitrekken
hoezo? leg eens uit?
volgens mij worden alleen de 2 nokkenassen aangedreven door de kettingen.
het vermogen naar de wielen gaat via de krukas/koppeling/versnellingsbak.

de belasting van de kettingen blijft ten allen tijde gelijk......er is geen belastingvariatie via de kettingen, is onafhankelijk van de belastingvraag van de auto, en is toerental onafhankelijk..
dus als je de wagen laat uitrollen in de derde versnelling, of gas geeft in de derde versnelling met 20 km/h, maakt voor de belasting voor de nokkenas niets uit. de kleppen gaan wel open/dicht.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Het is iets waar door een bepaald forumlid hier eens keihard is op gehamerd. Vooral in het v50 gedeelte. Als ik het me goed herinner ene Luuk.

De beschrijving staat hier: http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/

Het leek me op zich heel logisch. Als jij optrekt met lage toeren, gaat het optrekken op zich langzamer, terwijl je daarmee langer de spanning van het optrekken vasthoudt.
Terwijl je als je een lagere versnelling optrekt, het optrekken ook veel sneller gedaan is.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik vind het een raar verhaal.
Zoals Wim ook al zegt, de distributieketting krijgt geen aandrijfkrachten te verwerken.
Minder smering bij lage toerentallen kan ik nog inkomen, maar er wordt in het artikel ook gepsroken over het trekken van een zware aanhanger.
Alsof de nokkenassen zwaarder gaan draaien als je een aanhanger trekt...
I.m.o. Een broodje aap verhaal en stemmingmakerij.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “C30”