klimaatregeling vanop afstand aanzetten

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
visualjop
Starter

Hi,
heb een T8 model jaar 2017 en heb de functie Volvo on Call.
Deze heeft dus met de app de nodige status en controle-opties.
1 van de opties die me erg aansprak, was de mogelijkheid om de wagen te kunnen remote coolen (in de hete zomer) en heaten(in de winter).

Wat blijkt nu:
- er is zoiets als pre-conditioning, om de wagen zogezegd al te klimatiseren voor optimaal elektrisch gebruik. Deze koelt de wagen ook af, MAAR dit werkt enkel als de wagen in het stopcontact steekt. Dus 99,9% van de keren dat je dit nodig hebt, werkt dit dus niet.
Uit het stopcontact krijg je de melding" pre conditioning kan niet worden gestart om de batterij niet te ontladen"

In de APP, vind ik geen remote engine start functie om de XC90 T8 te kunnen koelen op verbrandingsmotor,
Heeft er nog iemand dit probleem, of is er een work-around?

PS: de optie "stand heater" is niet aanwezig op de auto.
PS2: in het climate control venster kan ik ook een welbepaalde optie niet aanklikken. Naast "Preconditioning" staat ook "klimaatcomfort" iemand een idee waarom die inactief is? De garage weet het alvast niet.
bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvogel
2nd Gear member

Volgens mij werkt het wel alleen op brandstof.
Ik heb wel begrepen (moet nog checken) of het werkt met een meer dan halfvolle? tank.

Ik zal deze week eens testen. (ALs het werkt is het overigens wel heel fijn en cool (en koel))
visualjop
Starter

Dank je, daar sta je dan met je T8 :-)
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Het is nog altijd goedkoper om even te rijden met de ramen open en dan de koeling aan te doen: zo koelt de auto van binnen af door rijwind. Dat kost namelijk geen energie, in welke vorm dan ook.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
ARTIM98
2nd Gear member

Is de pre-conditioning functie er alleen voor de T8 versie?
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
Sander02
4th Gear member

Msuidgeest schreef: Het is nog altijd goedkoper om even te rijden met de ramen open en dan de koeling aan te doen: zo koelt de auto van binnen af door rijwind. Dat kost namelijk geen energie, in welke vorm dan ook.
Als je een nieuwe XC90 rijd, is geld waarschijnlijk geen probleem ;)
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Conradi
3rd Gear member

@visualjop Het is nogal verwarrend: Ik merk dat je de koeling op afstand start door de "Parkeerverwarming" via de app in te schakelen. Er verschijnt dan de mededeling dat pre-conditioning wordt gestart. De auto koelt als een tierelier. Werkt zowel aan als los van de paal.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Volgens mij koop je een T8 ook om rekening te houden met het milieu.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
caterham
2nd Gear member

Een T8 koop je puur omdat je de wagen mooi vindt in combinatie met een belastingtechnisch voordeeltje.
Als milieu echt een reden zou zijn, heb je met een XC90 sowieso de verkeerde te pakken.
Laatst gewijzigd door caterham op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Harryeast
2nd Gear member

Werkt ook als hij los staat van de stekker, zelf ervaren. Alleen moet volgens mij de tank nog wel een bepaalde hoeveelheid bevatten (dacht half vol min.)
thavipah
3rd Gear member

Koeling is mij tot op heden niet gelukt. We gaan nog eens een poging wagen!
visualjop
Starter

Conradi schreef: @visualjop Het is nogal verwarrend: Ik merk dat je de koeling op afstand start door de "Parkeerverwarming" via de app in te schakelen. Er verschijnt dan de mededeling dat pre-conditioning wordt gestart. De auto koelt als een tierelier. Werkt zowel aan als los van de paal.
Hey bedankt, heb jij dan de optie :"parkeerverwarming"? Dit vind je door te checken in de volvo on call app onderaan links: "settings" en dan "diagnostics" te laten uitvoeren. Onderaan krijg je dan een tabje met "my volvo" en zie je het volgende...
Bij mij staat er "heater" : NO.
als er bij jou YES staat is dat de oplossing van mijn probleem. Of beter, de oorzaak van het niet koelen los van de laadpaal.

Mocht fijn zijn kon je het even bekijken!
bedankt
J
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Conradi
3rd Gear member

Mijn scherm ziet er precies uit als die van jou, dus Heater NO. Echter, ik heb parkeerverwarming (met brandstofkachel) op het hoofdscherm want dat is standaard op de T8.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
visualjop
Starter

Conradi schreef: Mijn scherm ziet er precies uit als die van jou, dus Heater NO. Echter, ik heb parkeerverwarming (met brandstofkachel) op het hoofdscherm want dat is standaard op de T8.
gek, dan vind ik iets niet. Ik heb een T8 MY2017 R-design. In de app zie ik enkel "climate control" en die start de zgn pre-conditioning énkel als de stekker insteekt.
Anders krijg ik een foutmelding dat de preconditioning is gestopt om de batterij te sparen.
Dus als jij op climate control drukt heb je de keuze tussen parkeerverwarming en preconditioning?

Ik probeer duidelijk te verstaan waar de vergissing/fout of ontbrekende optie ligt. De garage is zelf ook niets wijzer...
Conradi
3rd Gear member

Mijn XC90 is een MY2016 T8. De eerste menu-optie heet dan "Parkeerverwarming", de tweede "Portieren en Vergrendeling".
Klopt het dat bij jou de eerste optie "Climate Control" heet?

Wij hebben trouwens geen verder keuze: het is aan of uit. In de winter springt de kachel aan, nu de airco. Zodra je start verschijnt er beneden in beeld een wachtbalk met de opmerking "preconditioning wordt gestart".
Laatst gewijzigd door Conradi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
visualjop
Starter

Ja dit klopt inderdaad.
Dat verhaal van de kachel die aanspring als de koelvloeistof onder een bepaald aantal graden duikt is me ook verteld.
Enige verschil is dat mijn preconditioning niet start of foutmelding geeft wanneer niet aan de laadpaal... :-(
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Preconditioning kan koelen en verwarmen. Kan bij een PIH via de brandstofkachel (het verwarmen) maar ook via het accupakket.

Het zogenaamde Engine Remote Start is nvt op een PIH. Dus "no" bij heather klopt. Want dit onderdeel is niet aanwezig.

De auto bepaalt zelf wanneer die gaat koelen of verwarmen. Hoe je wil dat de auto verwarmt (accu of standkachel) kan in de auto worden ingesteld. Helaas is er nog geen mogelijkheid om de temperatuur via de app te regelen.

Preconditioning in de zomer werkt via aangesloten laadkabel tot zo'n 50 minuten. Zonder aangesloten kabel ongeveer 3 minuten. Dus op directe start drukken en binnen 3 minuten moet je in de auto zitten, anders is die alweer warm door de zon. Koelen kost veel energie, dat is de reden waarom je zonder aangesloten laadkabel maar kort kunt koelen.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
SRI
3rd Gear member

Conradi schreef: Mijn scherm ziet er precies uit als die van jou, dus Heater NO. Echter, ik heb parkeerverwarming (met brandstofkachel) op het hoofdscherm want dat is standaard op de T8.
Ik heb het in het NL's staan, Standkachel Nee, Preconditioning Ja.
De parkeerverwarming met brandstofkachel is toch de standkachel? Of haal ik nu alles door elkaar?
Ga zo ook testen of het werkt. Door "parkeerverwarming" nooit aan "parkeerverkoeling" gedacht <_<
SRI
3rd Gear member

Domme vraag misschien, maar hoe wordt de airco aangedreven? Via elektrisch circuit of motor? Ofwel verbruikt de Volvo dan meer benzine of juist electriciteit? Meen me te herinneren bij vorige benzineauto dat verbruik hoger was met airco aan . Dus benzine. Maar motor staat bij elektrisch pure uit, of gaat het, indien benzine, net als verwarming via aparte standkachel ding?
NielsPHEV
7th Gear member

Aircopomp bij een PIH is electrisch aangedreven, ook als de motor loopt trouwens, gelukkig maar anders blijft het erg warm wanneer je in pure rijdt
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”