Beetje sterkt vervuild de vloeistof...yerun schreef: Zojuist even gecheckt (sorry voor de late reactie weer) en volgens mij ziet t er goed uit. Qua hoeveelheid dan, kleur kan ik niet over oordelen.
![]()
Vaag versnellingsbak probleem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
- Locatie: HEERS
Dat zou regelmatig moeten gebeuren( 50000 tot 100000km).
De vloeistof neemt omgevingsvocht op waardoor het bij hogere belasting van de remmen gaat koken en een sponsachtig gevoel geeft en daardoor slechter (minder) remmen.
De hoeveelheid vocht in de vloeistof is te meten met een speciaal toestel.
Ik vermoed dat dit nog geen oplossing voor uw probleem gaat brengen.
De vloeistof neemt omgevingsvocht op waardoor het bij hogere belasting van de remmen gaat koken en een sponsachtig gevoel geeft en daardoor slechter (minder) remmen.
De hoeveelheid vocht in de vloeistof is te meten met een speciaal toestel.
Ik vermoed dat dit nog geen oplossing voor uw probleem gaat brengen.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Remvloeistof is heel sterk hygroscopisch, en om dan zomaar dat potje open te draaien, en wat langer open te laten om een foto te nemen, zou ik eigenlijk vermijden.
Laat het nu maar zeker vervangen, want nu zit er zeker te veel vocht bij.
eigenlijk moet je dat potje zo min mogelijk (lees: nooit) openen. Er zit niet voor niets markeringen voor min/max.
Laat het nu maar zeker vervangen, want nu zit er zeker te veel vocht bij.
eigenlijk moet je dat potje zo min mogelijk (lees: nooit) openen. Er zit niet voor niets markeringen voor min/max.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
Ja dat klopt, maar het is nu ook weer niet zo dat als je "even" het potje open draait, dat het in 1e is veranderd in water.
Als je, zoals in dit geval, de vloeistof wilt controleren, kan zoiets geen kwaad.
Officeel word om de 2 jaar aangeraden de vloeistof te vervangen. Maar als je wilt weten hoeveel wagens er rond rijden waarvan het al jaren nog niet vervangen is, en het ook nog remt, kan ik ook daar het antwoord op geven.
Als je, zoals in dit geval, de vloeistof wilt controleren, kan zoiets geen kwaad.
Officeel word om de 2 jaar aangeraden de vloeistof te vervangen. Maar als je wilt weten hoeveel wagens er rond rijden waarvan het al jaren nog niet vervangen is, en het ook nog remt, kan ik ook daar het antwoord op geven.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Klopt dat het hygroscopisch is, maar zo snel gaat het nu ook weer niet hoor. In de garage staat tijdens het verversen het potje ook wel even open.wim de jong schreef: Remvloeistof is heel sterk hygroscopisch, en om dan zomaar dat potje open te draaien, en wat langer open te laten om een foto te nemen, zou ik eigenlijk vermijden.
Laat het nu maar zeker vervangen, want nu zit er zeker te veel vocht bij.
eigenlijk moet je dat potje zo min mogelijk (lees: nooit) openen. Er zit niet voor niets markeringen voor min/max.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
- Locatie: HEERS
[bcolor=#FF4080]Remvloeistof is heel sterk hygroscopisch, en om dan zomaar dat potje open te draaien, en wat langer open te laten om een foto te nemen, zou ik eigenlijk vermijden.
Laat het nu maar zeker vervangen, want nu zit er zeker te veel vocht bij.
[/bcolor]
Kan jij drinken aan een bier flesje zonder lucht in te laten stromen? Er zal niet veel dorst gelest worden.
Bij het ontluchten van de remmen zijn er toestellen die de stop vervangen en waar perslucht bovenaan op lage druk ingepompt word zodat de ontluchtingsnippel de oude vloeistof bij het openen uit kan laat stromen.
Geen lucht erin, geen vloeistof eruit.
Laat het nu maar zeker vervangen, want nu zit er zeker te veel vocht bij.
[/bcolor]
Kan jij drinken aan een bier flesje zonder lucht in te laten stromen? Er zal niet veel dorst gelest worden.
Bij het ontluchten van de remmen zijn er toestellen die de stop vervangen en waar perslucht bovenaan op lage druk ingepompt word zodat de ontluchtingsnippel de oude vloeistof bij het openen uit kan laat stromen.
Geen lucht erin, geen vloeistof eruit.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
En de perslucht bevat ook geen vocht?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
- Locatie: HEERS
[bcolor=#FFFF00]En de perslucht bevat ook geen vocht? [/bcolor]
Natuurlijk wel maar hoeveel lucht breng je in het reservoir?Hoeveel is de totale inhoud van het reservoir,inclusief olie? Trek daar de benodigde remvloeistof van af en je hebt nog een paar vingerhoedjes lucht,waarin slechts een paar procenten vocht zit.Als dat de zaak moet redden ben je toch verdronken hoor.
Natuurlijk wel maar hoeveel lucht breng je in het reservoir?Hoeveel is de totale inhoud van het reservoir,inclusief olie? Trek daar de benodigde remvloeistof van af en je hebt nog een paar vingerhoedjes lucht,waarin slechts een paar procenten vocht zit.Als dat de zaak moet redden ben je toch verdronken hoor.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Was inderdaad meer bedoeld voor de opmerking van wim. Ik kreeg het idee dat jij die onderschreef namelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- yerun
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
- Locatie: Den Haag
Update: (o.a.) remvloeistof is vervangen. Auto remt beter dan voorheen. Zal in de gaten houden of het probleem er nog is, kan even duren aangezien ik de auto erg weinig gebruik.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Die kunststof busjes in de schakelstang tussen de pook en de bak zijn niet versleten?yerun schreef:De pook heeft wel heel veel speling, maar dat mag t probleem niet zijn lijkt me. Ik hou t wel ff in de gaten en ga anders langs de garage voor een oordeel.loely schreef: In theorie moet je zelfs kunnen schakelen zonder koppeling.Zit er niet teveel speling op de schakelstang waardoor je de hendel wel naar de juiste plaats brengt maar de bediening aan de bak (onder de bak) tussen twee versnellingen inzet Dan heb je geen tandwiel geselecteerd of twee gelijktijdig en dan krijg je hem er niet in.Op de brug iemand alle versnellingen laten schakelen en onder kijken of de stang juist beweegt.
Voor de koppelingsset ben je toch rond de150€ kwijt en nog een halve dag werk(minstens),maar ik gok erop dat die niet de oorzaak is.
Bedankt in elk geval.
Deze zitten dus onder de auto. Ook omdat je het over veel speling in de pook hebt.
Die busjes slijten volgens mij vrij snel. Staat mij bij dat ik ze 2 x vervangen heb bij mijn v40, in elk geval 1 keer.
Ik weet alleen de exacte klachten niet meer bij mij.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- yerun
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
- Locatie: Den Haag
Het schakelmechaniek van de Phase I V40 daar wordt je niet vrolijk van. De schakelbusjes zijn vervangen toen ik de auto kocht, 11 jaar geleden.
Een paar jaar terug heeft de bak zonder olie gestaan (kwam garage achteraf achter). Tweede versnelling voelt compleet anders maar alles werkt nog. De 5e versnelling heeft soms wat minder zin, in dat geval gebruik ik iets meer kracht en naar rechts douwen en dan naar voren dan lukt het altijd
Hij heeft net een grote beurt gehad dus ik kan weer even vooruit.
Afgelopen week een paar keer in de C30 van mn vader gereden (1.6 uit 2008) en die rijdt een stuk strakker en schakelt veel beter. Maar dat soort auto's liggen nog buiten mn budget.
Ook een Saab 9-3 uit 2003 gereden en ook die rijdt beter dan de V40 van mij.
Grootste probleem met de V40 is m.i. het schakelen en de voorwielophanging en alles wat daarbij hoort. Zelfs op de snelweg hoor je gepiep van de voorkant komen af en toe.
Maar zolang hij rijdt en ik niet dringend een andere auto nodig heb doe ik ff niks
Vergeet ik nog te melden dat het probleem met versnelling inleggen nog steeds niet is teruggekomen.
Een paar jaar terug heeft de bak zonder olie gestaan (kwam garage achteraf achter). Tweede versnelling voelt compleet anders maar alles werkt nog. De 5e versnelling heeft soms wat minder zin, in dat geval gebruik ik iets meer kracht en naar rechts douwen en dan naar voren dan lukt het altijd

Hij heeft net een grote beurt gehad dus ik kan weer even vooruit.
Afgelopen week een paar keer in de C30 van mn vader gereden (1.6 uit 2008) en die rijdt een stuk strakker en schakelt veel beter. Maar dat soort auto's liggen nog buiten mn budget.
Ook een Saab 9-3 uit 2003 gereden en ook die rijdt beter dan de V40 van mij.
Grootste probleem met de V40 is m.i. het schakelen en de voorwielophanging en alles wat daarbij hoort. Zelfs op de snelweg hoor je gepiep van de voorkant komen af en toe.
Maar zolang hij rijdt en ik niet dringend een andere auto nodig heb doe ik ff niks

Vergeet ik nog te melden dat het probleem met versnelling inleggen nog steeds niet is teruggekomen.
Laatst gewijzigd door yerun op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)