v50 2.0D vs v50 5D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
rocro
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 21.02.2008 - 17:10

Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een betrouwbare volvo v50 diesel uit 2005/2008.

Het lukt me alleen niet de goede keuze te maken tussen een 2.0d of d5.

Wat ik begrijp is een d5 betrouwbaarder als motor maar is deze meestal met een geartronic samen. Is het verstandig om een v50 d5 automaat met 150.000 tot 225.000 te nemen, of toch maar een 2.0d waar de dsitributieriem en roetfilter is vervangen.

Ik hoor graag jullie mening...
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De D5 motor is wel een hele fijne motor, je moet maar eens rijden met de twee verschillende motoren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik heb beide gehad, de D5 geniet heel duidelijk de voorkeur.

laatste Volvo (960) verkocht
Cascarsi
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41

Hoe is de D5 qua ruimte onder de kap? Is er een beetje aan te werken voor een monteur of moet er iedere keer flink gesleuteld worden voordat je ergens bij kunt (alla urquattro bijvoorbeeld)
rocro
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 21.02.2008 - 17:10

Bedankt voor jullie reacties.

Hoe zit het de betrouwbaarheid van de geartronic in een d5 als deze 170.000 heeft gelopen?

Kun je dan dure reparaties gaan verwachtten?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27030
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als deze goed is onderhouden kan deze nog een hele tijd mee.
Mijn GT heeft er een ton meer op zitten en daar is niets aan te merken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Michel84
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
Locatie: Overijssel

Duidelijke voorkeur voor de D5, heb ook beide gehad, D5 nu in bezit.
Veel minder kosten aan de D5, relaxed rijden met de Geartronic en veel vermogen als je het nodig bent.
Verbruik van de 2.0D (MY05 zonder roetfilter) is gunstiger, 1 op 20 is te doen.
De D5 Geartronic haalt gemiddeld 1 op 15,5 met redelijke zware rechtervoet...

Maar het rijplezier is met de de dreunende D5 vele malen groter!
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

2.0d is beste een heel fijne motor, maar mist wel de kracht van de D5 is geeft echt meer problemen. Als de automaat nog perfect schakelt kun je er best nog heel lang mee doen, maar als hij dat niet doet kun je zeker kosten verwachten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
DannyC30D5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.03.2016 - 18:41

Sowieso de D5 Ooit een S40 2,0 D gehad en nu een D5, beide handbak,echt nie te vergelijken.
64hansb
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06.08.2016 - 13:00

Rijdt nu nog een V70XC met automaat. Zorg dat de automaat altijd op tijd gespoelt is anders ben je voor een goede revisie zo €3000 kwijt.
Overweeg de XC in te ruilen voor een V50 2.0 D met handbak.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hier een S40 2.0D zonder roetfilter en EGR + eco tuning naar 170 pk. Vond de standaard 136 pk al vrij goed passen bij de S40 maar nu is het echt een potente combi geworden. Dat een D5 daar een schepje bovenop kan ik me voorstellen, dan heb je wel een monster. Qua keuze vind ik lastig, de 2.0D is waarschijnlijk veel zuiniger en ik gok dat de handbak iets minder onderhoud + problemen zal hebben. Een D5 is daarentegen wel een echte volvo motor, maar onderhoud zal (ook door gebrek aan ruimte) wel duurder zijn. Lastig lastig.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
DannyC30D5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.03.2016 - 18:41

t5power schreef: Hier een S40 2.0D zonder roetfilter en EGR + eco tuning naar 170 pk. Vond de standaard 136 pk al vrij goed passen bij de S40 maar nu is het echt een potente combi geworden. Dat een D5 daar een schepje bovenop kan ik me voorstellen, dan heb je wel een monster. Qua keuze vind ik lastig, de 2.0D is waarschijnlijk veel zuiniger en ik gok dat de handbak iets minder onderhoud + problemen zal hebben. Een D5 is daarentegen wel een echte volvo motor, maar onderhoud zal (ook door gebrek aan ruimte) wel duurder zijn. Lastig lastig.
Veel zuiniger in handbak zou ik niet durven zeggen.Mijne verbruikt gemiddeld 6 L . Onderhoud vind ikzelf goedkoper ,aan de niet Volvo motor 2,0 gaat veel meer kapot.
Veel betrouwbaarder en veel meer fun...
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

DannyC30D5 schreef:
t5power schreef: Hier een S40 2.0D zonder roetfilter en EGR + eco tuning naar 170 pk. Vond de standaard 136 pk al vrij goed passen bij de S40 maar nu is het echt een potente combi geworden. Dat een D5 daar een schepje bovenop kan ik me voorstellen, dan heb je wel een monster. Qua keuze vind ik lastig, de 2.0D is waarschijnlijk veel zuiniger en ik gok dat de handbak iets minder onderhoud + problemen zal hebben. Een D5 is daarentegen wel een echte volvo motor, maar onderhoud zal (ook door gebrek aan ruimte) wel duurder zijn. Lastig lastig.
Veel zuiniger in handbak zou ik niet durven zeggen.Mijne verbruikt gemiddeld 6 L . Onderhoud vind ikzelf goedkoper ,aan de niet Volvo motor 2,0 gaat veel meer kapot.
Veel betrouwbaarder en veel meer fun...
6l/100 km is niet slecht, maar jij hebt een C30 die iets lichter is en TS heeft GT op het oog. Dus zal waarschijnlijk uitkomen op 1:15
Denk dat de D5 motor wel robuuster is dan de PSA 2.0D maar ik denk dat met name de 1.6D versies het imago verpest hebben, de 2.0D schijnen niet zo slecht te zijn.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Qua rijden is het niet echt een mega-verschil, ik heb beide motoren meer dan 100.000 km gehad, alleen een 2.0D is een Franse PSA motor die 2-3 ton mee kan en een D5 een Volvo motor die 4-5 ton mee kan. Branstofverbruik met mijn lichte rechtervoet is 1:20 versus 1:18.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Longone schreef: Qua rijden is het niet echt een mega-verschil, ik heb beide motoren meer dan 100.000 km gehad, alleen een 2.0D is een Franse PSA motor die 2-3 ton mee kan en een D5 een Volvo motor die 4-5 ton mee kan. Branstofverbruik met mijn lichte rechtervoet is 1:20 versus 1:18.
Hoi, Niet helmaal eens met deze stelling, ik heb een 2.0D uit 2004, zonder roetfilter, deze heft inmiddels 465K gelopen, en de motor draait nog prima met voldoende vermogen. Dus ook de PSA motoren doen het prima, zolang je je auto verzorgt.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”