Ik lees op mijn V50 ecm fouten uit :


De fouten zijn wel "maar" kleur code geel en niet rood.
Ook merk ik eigenlijk geen problemen.
Enkel dit kan ik wel geven als extra info.
Sinds de auto "gekieteld" is heb ik wel merkbaar wat roet zodra ik de 3000 rpm voorbij ga.
In die mate dat het een mistje achter mij kan laten op de autosnelweg als ik echt hevig ga doortrekken in hoge toeren.
Tot op heden heb ik hiervoor nog geen weg gebruikers zien teken doen of seinen dus net binnen de marge zou ik dan zeggen.
Als ik een tikkeltje minder gas geef verdwijnt de mist zo goed als volledig. Ook onder de 3000 rpm is er geen merkbare roet uitstoot bij vol gas.
De auto heeft voorheen op datzelfde toerengebied nog harder geroet, toen was het echt echt buiten het aanvaardbare.
Ik heb toen de tuner gecontacteerd en deze heeft dan effectief ietsje minder diesel gegeven boven de 3000 rpm.
Dat maakte het roet "aanvaardbaar" maar hij gaf aan dat de berekeningen van lucht/diesel echt normaal geen probleem zou mogen geven.
Daarom ben ik hier ook verder op onderzoek aan het gaan wat er mis kan zijn.
Ik heb reeds ook alle turbo en vacuumslangen gecontroleerd.
Van de turboslangen ben ik 99% zeker dat er geen lek in zit en de vacuum heb ik nog niet nauwkeurig kunnen testen maar voor zover ik gezien heb lijkt dit OK te zijn. De auto rijd overigens verder fantastisch... trekt heel mooi door zonder enige hapering.
Hier onder heb ik nog 2 datalogs gemaakt tijdens het rijden :
deze is volgas in 5de versnelling.
Let op vooral op die plotse bult in de fuel pressure lijn (blauwe lijn).
Deze bult komt exact voor op 3000 rpm. Op het moment waarbij de roet merkbaar word.

Deze is in 3de versnelling. Ook hier komt meer roet na 3000 rpm.
Je moet kijken naar de linkse en rechte blok, de middenste was geen goede meting.
Maar deze geeft dan toch weer een andere meting. De 3000 rpm zit waar de knik zit in de fuel pressure.

Ik heb uiteraard bovenstaande datalogs voorgelegd aan de tuner, maar deze beweerde niets aangepast te hebben aan de fuel pressure.
Tot hier toe heeft deze persoon ook goede service verleend (ook al in het verleden met mijn vorige volvo) dus ik heb er vertrouwen in dat hij weet wat hij verteld en ook correcte informatie doorgeeft.
Ook heeft hij echter al een hele resum volvo 2.0d's op zijn naam staan... Die volgens hem geen roetproblemen hadden (of toch geen klachten)
Wat kunnen jullie hier uit opmaken? Is dit allemaal normaal of is er wel degelijk iets aan de hand?
Want ik weet het eigenlijk niet meer wat ik moet doen... Zo lang ik het idee heb dat er mogelijks een hardware probleem is, kan ik er mij moeilijk bij neer leggen.
Ook nog even opmerken dat bijde ECM fouten allebij zijn voorgekomen rond de 3000 rpm....
Alvast bedankt. Ik ben benieuwd naar jullie kennis
