S90 gereden

De nieuwe generatie S en V90
Jan-v-S
2nd Gear member

Carfreak
7th Gear member

Ach ja, de ANWB. Die neem ik nooit zo serieus met dit soort tests. Ook in dit geval lijkt de schrijver in kwestie tot de doelgroep "hoge zit" te behoren. Het moet allemaal niet opvallen en vooral erg doorsnee zijn. Waarschijnlijk beoordeeld deze meneer een Nissan Quashqai met een zeer lovend stukje tekst.
Bekerhouders? Je gaat toch niet soppen met drankjes in zo'n fantastisch mooi interieur? Rijdt u maar lekker verder in uw Quashqai of Yeti en laat de S90 en V90 bereden worden door mensen met stijl en gevoel voor klasse.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
lint
Geartronic member

Dit soort testverslagen blijf je toch houden, het is nooit helemaal goed.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan s60
6th Gear member

Carfreak schreef: Ach ja, de ANWB. Die neem ik nooit zo serieus met dit soort tests. Ook in dit geval lijkt de schrijver in kwestie tot de doelgroep "hoge zit" te behoren. Het moet allemaal niet opvallen en vooral erg doorsnee zijn. Waarschijnlijk beoordeeld deze meneer een Nissan Quashqai met een zeer lovend stukje tekst.
Bekerhouders? Je gaat toch niet soppen met drankjes in zo'n fantastisch mooi interieur? Rijdt u maar lekker verder in uw Quashqai of Yeti en laat de S90 en V90 bereden worden door mensen met stijl en gevoel voor klasse.
+1
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jan-v-S
2nd Gear member

Ik nam het ook niet helemaal serieus. Ik vraag me af of deze man wel eens in een BMW 5 heeft gereden, die lijkt me toch een stukje harder afgeveerd dan een S90 (hoewel ik nog niet in de S90 heb (mee-) gereden). Is die dan ook 'weinig verfijnd'? Dat 20" harder is dan 18" lijkt me overigens wel logisch, maar ja dat is een optie en je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken.
Laatst gewijzigd door Jan-v-S op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
diesel01
Geartronic member

Ik ga mee met carfreak en Johan.
Ben gestopt ze serieus te nemen :lol: toen ze zich gingen bemoeien met politiek en begonnen te lobbyen voor rekening rijden.
Ouwe lu.len mening, we leven in 2016 en ik zag laatst mijn laatste factuur van de notaris voorbij komen van €759 voor een contractje van wilsbekwaam.
Zonder die auto op het erf weet ik ook wel dat die gasten veel geld vragen en zich dus auto's kunnen veroorloven van 80a90k.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Poolrev
5th Gear member

Die beste journalist mag ook wel eens wat beter z'n huiswerk doen. Toen z'n voorganger, de S80, werd geintroduceerd, was deze helemaal niet goedkoper in de eenvoudigste diesel-uitvoering, maar kostte juist een stuk meer... Ook daarin worden dus appels met peren vergeleken.

En de bekerhouders achterin heeftie niet goed naar gezocht, zitten er wel degelijk:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Poolrev op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mpc007
1st Gear member

Ach ja, sommige reviewers zijn niet echt serieus te nemen. Ik vertrouw doorgaans goed op AutoWeek en AutoBlog, die hebben vaak een stuk meer kennis van zaken. Wat wel een groot hiaat is aan de reviews tot nu toe is het feit dat allemaal wagens op luchtvering zijn. Ik wil verdorie nog aan toe weten hoe dat ding rijdt op normale veren, waar mee straks het gros van de leasebakken uitgerust zal zijn.

Belangrijke vraag aan de mensen die zowel een S/V60 model én een S80/V70 kennen qua rijgedrag; hoe verhoudt de 90 zich tot deze modellen? Comfortabeler dan een 60 waarschijnlijk, maar toch hopelijk niet zo zompig / onwelwillend in de bochten als een 70/80?
Laatst gewijzigd door mpc007 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ab S
5th Gear member

..heb de verleiding niet kunnen weerstaan. T5 met luchtvering achter

Stukje gereden, binnen bebouwde kom en op 80 km/u wegen.

+ perfecte zit, na halve minuut gevonden
+ prima overzicht (voor zo'n grote wagen)
+ mooi vloeiend schakelende automaat
+ zweeft over de weg (maar zie ook bij "-")
+ (motor) stil bij constante snelheid
+ enorme accelaratie, wanneer gaspedaal diep ingetrapt, redelijk snelle reactie van automaat
+ prima effectieve surround view (ook echt nodig)

- relatief kleine, vooral ook lage, kofferruimte
- wagen helt toch wel over in bochten, voelt en stuurt daardoor indirect (aanzienlijk meer dan b.v. mijn oude S60 en ook als de huidige S/V60)
- adaptive cruise control nog niet perfect: ging (kort) in de remmen voor auto die rechts af voor rood stil stond op baan rechts van mij terwijl ik vrij baan had
- stationair en bij acceleratie klinkt motor als...een diesel (tja, het is niet anders, vind het ook niet zo belangrijk; weet ook nog niet hoe een BMW 528 klinkt)
- vind (persoonlijk) wagen relatief laag voor z'n lengte (beetje 'platgeslagen', maar dat is dus persoonlijk)
- 55L tank

Ik ben vol verwachting op de toekomstige S60, die heeft naar verwachting met 4.70 voor mij persoonlijk de juiste afmeting, met iets straffer standaad onderstel heb ik dan iets moois; moet mijn huidge S60 het wel een kleine twee jaar volhouden (en ik ook).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Carfreak
7th Gear member

@MPC007: op normale vering rijdt hij prima. Niet te soft en zeker niet te hard. En ik reed met de 20" wielen. Heerlijke wagen.
sequence
5th Gear member

Vind het jammer dat ze van de karakteristieke schouders / achterlichten zijn afgestapt. Ik vind deze achterzijde teveel op een Skoda lijken....
Verder natuurlijk supermooie auto, heel statig.
V40 T2 Nordic+
mpc007
1st Gear member

Carfreak schreef: @MPC007: op normale vering rijdt hij prima. Niet te soft en zeker niet te hard. En ik reed met de 20" wielen. Heerlijke wagen.
Waar heb jij met een normale versie gereden dan? :O
Carfreak
7th Gear member

In Almelo bij Harrie Arendsen.
mpc007
1st Gear member

Klinkt goed, hoe verhoudt het rijgedrag zich dan tot een V/S60? Vergelijkbaar?

Ab S hierboven zegt de kar toch behoorlijk duikt in de bochten, en daar was ik al bang voor. Hoewel dat dan wel weer met luchtvering is..
Laatst gewijzigd door mpc007 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Carfreak
7th Gear member

De v/s60 is toch sportiever. Je merkt in bochten uiteraard wel dat je in een lel van een wagen onderweg bent. Maar zeker niet hinderlijk. In ieder geval is de wegligging ivt mijn s80 weer naar een hoger niveau getild.
valser
2nd Gear member

Ik kan in het stukje van de ANWB toch echt geen 'oude lullen-mening' lezen. (Wat dat ook mag zijn verder?)
De voornaamste kritiek spits zich toe op de wegligging, bandengeluiden en het geluid van de motor bij stationair toerental. Dat laatste kan ik niet bevestigen aangezien ik de motor niet heb beluisterd, maar kritiek op de wegligging en pp de geluidsisolatie heb ik inmiddels elders ook gelezen. Bijvoorbeeld bij het toonaangevende YouTube kanaal 'Autogefühl'.

Verder schrijft hier boven iemand Autowerk wèl serieus te nemen, ik vraag me af hoe je tot zo'n oordeel komt. Als ik het goed heb valt Autoweek onde de categorie gesponsorde autolectuur.
diesel01
Geartronic member

Laat ik nu de T6 awd inscription gereden hebben en dat ding is gewoon erg goed, what you see is what you get.
Een grote sedan die comfortabel is, erg goed van de plek wil en dat in alle rust doet.
Druk je sport setting in dan word het onderstel harder, besturing 2 tandjes direct en ligt de auto ook bij 160 als een blok op de snelweg.
Dat het bij VAG, Mercedes, BMW fanboys niet goed word ontvangen snap ik, vrijdag liep ik bij Volvo Broekhuis naar binnen en daar stond in een hoekje een 535D dat een inruilertje bleek te zijn op een XC90 D5.
Maar hup even naar de dealer en vraag de sleutels van een S90, ik kreeg het ritje ongevraagd aangeboden dus wanneer je vraagt moet het zeker lukken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ab S
5th Gear member

mpc007 schreef: Klinkt goed, hoe verhoudt het rijgedrag zich dan tot een V/S60? Vergelijkbaar?

Ab S hierboven zegt de kar toch behoorlijk duikt in de bochten, en daar was ik al bang voor. Hoewel dat dan wel weer met luchtvering is..
Ik vraag het me af of het overhellen (indirecte gevoel) door de luchtvering komt, omdat in de wagen die ik reed deze alleen achter zat. Voor mij persoonlijk vond ik het echt te veel. Zowel oude als huidige model S60 zijn veel "director" in bocht. Heb met S90 geen snelweg gereden.

Om er achter te komen: tzt rijden in wagen met standaardvering en 18 inch velgen. Heb nog geen BMW 5 gereden.
PS daarbij: Met zelfde uitrustingsniveau (car configurator) komt BMW iets van 9 keuro duurder uit. Maar is gebruikt voordelig verkrijgbaar.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
caterham
2nd Gear member

Vanwege de aanhoudende problemen van de handgeschakelde bak die de dealer en de importeur er niet uitkrijgen heel de maand augustus bijna niet met de auto kunnen rijden. Een exact dezelfde uitvoering is niet meer beschikbaar en inmiddels wordt besproken om de wagen in te nemen of om te ruilen. Op basis daarvan een offerte gekregen voor een nieuwe V90 Momentum en gisteren heb ik een proefrit gemaakt in de S90 Inscription. Mijn ervaring met de wagen:

Eerst plaatsgenomen in een S90 met een zwart lederen interieur en ongelakt bruin hout. In een woord overweldigend. Alles leek te kloppen. Heerlijk zittende stoel op de laagste stand een groot verticaal staand dashboard. Zicht over een lange brede motorkap. Daar houd ik van! Volvo is echt een klasse beter geworden. Zo dacht ik...
Goed gesprek met de directeur gehad over hoe alles met betrekking tot de service is gelopen (er zijn wat steken laten vallen) en we zijn gaan rijden in een aardig dure Inscription uitvoering. De wagen voelt immens groot aan. Rijdt heerlijk als je de wagen gebruikt waar hij voor bedoeld is. Je moet er alleen niet mee willen beenderen, maar daar is de wagen ook niet voor gemaakt.
Dan beginnen dingen op te vallen. Head Up display is onprettig. Zinloze feature (maar zou toch niet op mijn uitvoering zitten) verder want met zo'n kolossaal tft scherm voor je snufferd zie je die info ook wel in een oogopslag. Het autonome rijden stuurde bij een van de flauwe bochten op de snelweg niet in. Op een landweg wilde ik op de rand van de weg rijden vanwege een tegenligger waarbij lane assist mij met alle macht weer naar het midden van de weg probeerde te sturen. Dat was even schrikken. Leuk al die hulpjes, maar aan mij niet besteed. Aan de kant van de weg alles uitgezet. Het was nu even rommelen maar voor m'n gevoel is de bediening van het scherm binnen een paar dagen volledig onder de knie.
Park assist is overigens een lachertje zoals bij iedere wagen waarschijnlijk. Je hebt bij achteruit inparkeren ongeveer een halve meter aan beide kanten nodig en dat ga je in de praktijk niet tegenkomen. Na wat zoeken de wagen laten parkeren waar maar aan 1 kant een wagen geparkeerd stond. Conclusie? Leuke gadget, maar zelf doe je dat in een derde van de tijd en dan staat de wagen recht en exact in het midden van een parkeervak.

Bij de afwerking ging het bij mij compleet fout. We zaten in een wagen van zo'n 75k, maar m'n V70 voelde degelijker aan. Dashboard sluit niet mooi aan bij de deuren, klep van het handschoenenkastje had scherpe randen, braampjes op de lange iele plastic beugels waar de zonnekleppen aan vast hangen, slecht afgewerkt haakje waar je je jas aan kunt hangen en aan de sommige plastic delen rondom de het touchscreen of de rechterzijde van de middentunnel zijn van bedenkelijk materiaal. Het tapijt van de kofferbak leek op een stuk karton en trok je dat eruit keek je tegen alle onafgewerkte kokerbalken aan. Veiligheidssluiting van de motorkap voelde niet degelijk aan. Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar V90 valt na een nacht slapen denk definitief af. Ik verwacht nog geen BMW kwaliteit van Volvo, daar is de prijs ook naar. Maar het had op z'n minst degelijker dan mijn wagen moeten overkomen. Als ik zoveel geld tegen een auto aan ga gooien, gaan dit soort details meetellen.
Toch even m'n best doen om een exemplaar te bezichtigen komende week om te zien hoe dat op mij overkomt.
Paul
Geartronic member

Caterham, wat heb je nu voor auto en welke problemen dan?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”