Verbruik / accelleratie automaat vs handmatig

Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

ja psies ik vind het ook relax ookal heb ik nog weinig km's met deze auto gereden. Maar ik ga de handmatige stand denk ik wel regelmatig gebruiken om wat meer op de motor te remmen.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Ik heb nu ook voor het eerst en automaat. We hebben de auto net 4 weken en kan nu al zeggen dat ik nooit meer een handbak wil. Wat rijd dat toch super relaxed. Handmatig schakelen heb ik geprobeerd, maar om de een of andere reden vind ik het maar niks. Ik zal dat denk ik wel gebruiken tijdens de vakantie als we ergens in de bergen rijden, want dan wil vaak dat de auto in een bepaalde versnelling blijft.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

edraket schreef: Een automaat is in de dagelijkse omgang sneller weg bij het stoplicht. Alleen als je er echt voor gaat met een handgeschakelde zul je eerder weg zijn, maar dan wordt het wel oncomfortabel, zeker met een diesel.
Vindt je comfort belangrijk dan zeker automaat, vindt je kosten belangrijk dan is de handgeschakelde de betere keus. Kost namelijk op 3 vlakken meer geld:
Hoger verbruik
Hogere mrb
Bakrevisie rond de 2 ton.
Ik ken niemand die tegen een automaat kan inschakelen met een handbak, ja je auto flink in de toeren rammen. Maar normale manier zonder kickdown vs handbak. Automaat wint zonder een traan te laten. Het is een tel dat de automaat schakelt, handbak moet je koppeling intrappen en schakelen en koppeling weer laten opkomen. Kan allemaal wel, maar je passagiers worden niet gelukkig van je razernij.

Bakrevisie rond de 2 ton, kwats. Dit zijn nog echte automaten van Aisin Wagner , die gaan probleemloos de 400 ton en hoger. Een flush misschien ooit, maar ook dat is niet noodzakelijk. En het hoger verbruik valt ook wel mee. Oke als je continu de kickdown instampt dan wel, maarja een handbak de 6000rpm injagen is ook niet zuinig. Deze automaten hebben een lock converter.

We zitten niet meer in de jaren 70 met de primitieve automaten van toen.

Net als de climatecontrol aanlaten, beste voor de aircopomp, gaat die niet kapot. Ook gewoon in de winter aanlaten, heet niet voor niks climate control. Ik heb jaren met defecte airco gereden, nu sinds 3 jaar weer een werkende. Merk niks aan het meer verbruik. Waterpomp, stuurbekrachtiging en dynamo hangen er ook nog even bij.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Rha007 schreef: Ik heb nu ook voor het eerst en automaat. We hebben de auto net 4 weken en kan nu al zeggen dat ik nooit meer een handbak wil. Wat rijd dat toch super relaxed. Handmatig schakelen heb ik geprobeerd, maar om de een of andere reden vind ik het maar niks. Ik zal dat denk ik wel gebruiken tijdens de vakantie als we ergens in de bergen rijden, want dan wil vaak dat de auto in een bepaalde versnelling blijft.
Dat is het mooie van een automaat, je kunt gewoon terug schakelen. En als je een keer berg omhoog gaat en je hebt je vrouw langs je en de 6 kinder op de achterbank en een sleurhut en de hond en 8 fietsen achterop de caravan en je gevoel hebt dat de automaat in een te hoge versnelling zit en je de berg niet omhoog komt en je nog trager gaat dan de 20ton+ vrachtwagen dan kun je gewoon terugschakelen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
XC70D5.NL
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.08.2016 - 17:24

Sander02 schreef: Ik heb inmiddels dus een automaat en het rijd inderdad erg lekker maar ik vind het ook heel fijn dat als ik de pook naar links tik ik gewoon ouderwets kan schakelen maar dan zonder koppeling.
BIj een automaat zullen de remschijven ook stuk korter meegaan lijkt me? Schakelen jullie wel eens over naar handmatig om zo niet je rem te gebruiken en meer op je motor te remmen?

Ja bij berg af gaat de pook naar links en een paar tikjes naar achteren,,zodat ik zonder te remmen een 10% helling naar beneden kan rijden (in kent ,UK met name veel gedaan afgelopen maand) de D5 remt goed af op de moter
XC70D5 met maar 402K op de teller
Cold package, zwart leer, DSG
K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM
GENERAL GRABBER A/T 215/70-16
Volvo glijplaat onder de bak en moter
Gebruikersavatar
Kokus
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
Locatie: Den Bosch

Ben verbaasd over de verhalen over bakrevisie en het verbruik.
Mijn XC70 D5 van 11 maart 2003 (1e eigenaar) rijdt nog steeds soepeltjes door. Nooit bak gereviseerd of hoog verbruik. Wel andere ellende. (Thermostaat, intercooler, schokbrekers / nivomat achter en airco de afgelopen jaren) hij verliest ca 100 cc koelvloeistof per 5000 km door een lekje. Reparatie van € 900 is zonde (lek al sinds km 230.000)
Stand nu is 539.000 km en verbruik is opgelopen naar 6,4/100km door het stadsgebruik. Voorheen veel snelweg en verbruik van 5,8/100km.

Probeer eens 'nooit' te remmen en 'altijd' cruise te gebruiken!! Scheelt tientallen procenten op: banden, brandstof, remschijven en bijbehorende onderdelen én post van cjib.
'Zeilen' met de auto (anticiperen en vroegtijdig gas los, uitrijden) scheelt enorm. Cruise op 110 op de rechterbaan doet de rest.
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
VOLVO V40 T4
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 14.09.2010 - 00:15

Met geartronic kan je ook zelf schakelen een XC70 is een echte snelweg vreter super comfortabel zeker i.c.m. met een four-c onderstel. Op de snelweg haal ik makkelijk 850 kilometer op een tank met 100 km/h. In het stads verkeer is de XC wat minder zuinig maar wel lekker hoor zo'n automaatje zou niet meer zonder willen.


2.5t benzine
Laatst gewijzigd door VOLVO V40 T4 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Momenteel rij ik 1 op 8.
De 2.5t heeft onlangs een krachtkuurtje gehad dus ik zit nog in de testfase (=speelfase)
Normaal gecombineerd 1 op 10
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”