De keuze uit verschillende SUV's werd mede bepaald door vele reviews op internet en van fora. de Landrover Disco, de X5, de Toaureg en de Jeep grand cherokee bleken allemaal veel duurder in onderhoud dan de XC90. Mijn keuze viel op de MY 2004 (kenteken 01.2005) XC90 D5 Executive 163 PK van de eerste eigenaar die bij een officiele dealer te koop stond. Bij aanschaf was de kmsstand 190K. Ik heb hem nu 15 maanden en de volgende kosten gehad.
1) Spoelen van de automaat bij VOMD / Euro 250,00
2) Grote beurt in Mei 2015 Euro 450,00
3) Motorsteun voor vervangen Euro 150,00
4) Nieuwe banden Mei 2015 Euro 800,00
5) Kleine beurt November 2015 Euro 250,00
6) Grote beurt in Juli 2016 Euro 450,00
7) Fusee kogel vervangen/Xenonverlichting/uitlijnen reparatie Euro 400,00

Nieuwe banden voor Euro 380,00 (bij kmsstand 235K)
Problemen: xenon verlichting viel uit. Een tik/kloenk ergens in de voortrein/ophanging die soms wel en soms niet aanwezig is. (Heeft iemand hier ervaring mee?)
De auto is een luxe tractor maar op de snelweg (90% van mijn tijd) is het een heerlijke rustige mastodont die gem. 1:13 (D5 automaat) doet. De executive uitvoering heeft fantastisch leer.
De techniek is wat achterhaald voor een 11 jaar oude auto maar extra's zoals standkachel maken hem erg comfortabel.
Tot nu geen rare dingen met de auto ervaren. Ik heb er bewust op gelet dat de auto weinig eigenaren heeft gehad en dat ie dealer onderhouden was. Zelf geef ik de voorkeur aan een specialist omdat die net even verder gaan dan de gwone dealer (automaat spoelen bijv.) Wat mij betreft een goed keuze geweest