Kenners gevraagd - Stuurhuis lichtschakelaar defect?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
petertjeehh
1st Gear member

Vanavond is mijn S40 1.8 1999 bij een kennis monteur geweest.

Het probleem:
De koplampen branden alleen in de "0" stand op de verlichtingschakelaar links op het dashboard. De middelste en rechtse stand doen het sinds 2 weekjes niet meer. Daarnaast kan ik de hendel van de richtingaanwijzer niet meer naar me toe vast klikken om het grote licht vast te zetten.
Ik kan deze wel handmatig naar me toe houden, groot licht (blauw) lampje op dashboard werkt dan en groot licht gaat ook wel aan.
Echter, het groene normale verlichtingslampje brandt helemaal niet meer op het dashboard, ook niet in de "0" stand van de lichtschakelaar, wanneer de verlichting wel aan staat.

Conclusie monteur:
Stuurhuis schakelaar (achter knipperlicht hendel) is kapot, waardoor groot licht niet meer vast te zetten is en de normale verlichting ook niet meer naar behoren werkt op de normale "aan" standen.

Mijn vragen zijn:
- Zijn er mensen die dit zelfde probleem hebben of hebben gehad?
- Klopt de conclusie van de monteur?
- Zo ja, is er iemand die deze schakelaar voor mij heeft liggen?

Ik hoop hier wat meer duidelijkheid te krijgen :)

Cheers!
Volvo S40 1.8 1999 178.000km - Origineel op de radio na :)
NicoV40
4th Gear member

Enige waar ik kan op antwoorden, is dat het normaal is dat de grootlichten niet werken in stand 0, daarvoor moet ie in stand 1 staan.
Het andere kan ik helaas niet beantwoorden, echter gokken dat de koperen baantjes inwendig van de schakelaar eens moeten opgekuist worden. (contactjes vies dus)
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
edraket
7th Gear member

De lichtschakelaars gaan wel eens stuk. Je kunt proberen deze schoon te maken. Groot licht blijft in de nul stand inderdaad niet vast staan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
petertjeehh
1st Gear member

edraket schreef: De lichtschakelaars gaan wel eens stuk. Je kunt proberen deze schoon te maken. Groot licht blijft in de nul stand inderdaad niet vast staan.
Dank voor jullie reactie,

Dit had ik ook gedacht, maar wanneer ik de schakelaar op de aan stand zet (lampen zijn dan uit), blijft groot licht ook niet vast zitten.
Wellicht omdat de auto denkt dat het licht uit staat, gezien het groene stadslicht lampje ook niet brand op het dashboard?

Anyway, de schakelaar in het stuurhuis kan de problematiek dus wel veroorzaken?
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ik weet niet waar in Friesland je woont, maar kijk eens bij Hunterparts in Gorredijk. Die heeft vast zo'n schakelaar liggen.

Mijn S60 had net zoiets. Ramen open gelaten en een regenbui over Groningen, waardoor er water in de schakelaar liep.
Bij Hunterparts gevraagd om een andere, eerst geprobeerd in de auto, werkte goed en toen gekocht voor 25 euro :)

Oh en het stuurhuis zit tussen de voorwielen, daar zit echt geen schakelaar in ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
NicoV40
4th Gear member

Naar mijn mening wel.
K'zou zeggen, trek er eentje uit een sloopwagen, is net iets makkelijk dan je huidige openmaken en risico lopen dat hij het dan helemaal niet meer doet :P
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
petertjeehh
1st Gear member

JeroenSpock schreef: Ik weet niet waar in Friesland je woont, maar kijk eens bij Hunterparts in Gorredijk. Die heeft vast zo'n schakelaar liggen.

Mijn S60 had net zoiets. Ramen open gelaten en een regenbui over Groningen, waardoor er water in de schakelaar liep.
Bij Hunterparts gevraagd om een andere, eerst geprobeerd in de auto, werkte goed en toen gekocht voor 25 euro :)

Oh en het stuurhuis zit tussen de voorwielen, daar zit echt geen schakelaar in ;)
Dat is vlakbij! Ik heb ze direct even de vraag gesteld via hun website. Super, bedankt voor de tip!
Even afwachten of ze 'm hebben liggen en dan terug naar m'n monteur.

Mocht iemand nog aanvullingen/tips hebben, post gerust! :)

- Edit: Hunterparts heeft direct gereageerd via de email; ze hebben het onderdeel op voorraad. Ik ga waarschijnlijk morgen langs. "kom maar even langs, dan kun je e.e.a. proberen" enorm gewaardeerd Jeroen! -
Laatst gewijzigd door petertjeehh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Gewoon ter plekke proberen, die schakelaar is er zo uit hoor :)
Werkt het weer, betalen. Werkt het niet, dan moeten we verder zoeken.
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
petertjeehh
1st Gear member

Opgelost!

Monteur van gister had het mis, het was niet de module van het knipperlicht/cruise/grootlicht.
Op aanraden van Hunterparts eerst de lichtschakelaar module vervangen door een 2e hands en alles werkt weer naar behoren.
Ook het grote licht klikt weer vast.

Enorm blij, topic solved en bedankt Jeroen! :)
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

No problemo amigo :)
Zuipschuit
2nd Gear member

petertjeehh schreef: Opgelost!

Monteur van gister had het mis, het was niet de module van het knipperlicht/cruise/grootlicht.
Op aanraden van Hunterparts eerst de lichtschakelaar module vervangen door een 2e hands en alles werkt weer naar behoren.
Ook het grote licht klikt weer vast.

Enorm blij, topic solved en bedankt Jeroen! :)

Ik zie nu pas de topic.....

Ik had dat ook, heb uit een sloopauto een andere module. Maar het is een kwaal bij die modules, dus binnen de kortste keren heb je het weer, zeker bij een gebruikte.

De oplossing:
Voorzichtig openmaken
Bij 1 deel zie je allemaal koperbanen. Neem een wattenstaafje en drenk deze in alcohol. Maak zo alle banen vetvrij.
In het ergste geval kan je een koperspoor die dieper lijkt te liggen een dun laagje tin geven met een soldeerbout en wat tin.
Maak ook even de contracten van de draaischakelaar schoon op het andere deel van de module.
De 2 helften weer in elkaar klikken en klaar.

Ik heb het bij 2 auto"s gedaan en alles werkt nog steeds naar behoren.

Je hebt nu 1 module liggen om dit uit te proberen.
Er kan heel weinig mis gaan.
Probeer het maar eens.

Succes
petertjeehh
1st Gear member

Zuipschuit schreef:
Ik zie nu pas de topic.....

Ik had dat ook, heb uit een sloopauto een andere module. Maar het is een kwaal bij die modules, dus binnen de kortste keren heb je het weer, zeker bij een gebruikte.

De oplossing:
Voorzichtig openmaken
Bij 1 deel zie je allemaal koperbanen. Neem een wattenstaafje en drenk deze in alcohol. Maak zo alle banen vetvrij.
In het ergste geval kan je een koperspoor die dieper lijkt te liggen een dun laagje tin geven met een soldeerbout en wat tin.
Maak ook even de contracten van de draaischakelaar schoon op het andere deel van de module.
De 2 helften weer in elkaar klikken en klaar.

Ik heb het bij 2 auto"s gedaan en alles werkt nog steeds naar behoren.

Je hebt nu 1 module liggen om dit uit te proberen.
Er kan heel weinig mis gaan.
Probeer het maar eens.

Succes
Bedankt voor het delen van je kennis/ervaring! Ik zal het zo nodig op deze manier proberen alvorens een andere module te kopen. (hopelijk komt het natuurlijk niet zo ver ;))
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”