Problemen met de GT8 bak qua schakelgedrag

De eerste generatie XC60
...

Aangezien de auto al ongeveer 2,5 week terug is en wij nog niets vanuit de dealer gehoord hadden, zelf maar contact gezocht.

Kreeg onderstaande tekst van de Chef WPL;

Hij had nog geen (officieel) antwoord vanuit de importeur, maar gaf wel de volgende (voor ons) onduidelijke uitleg:

" De voorlopige conclusie zou zijn dat het te maken heeft met de ophanging
van het geheel, d.w.z de ophangrubbers van motorblok/versnellingsbak e.d en
niet de bak zelf .
Duidelijkheid hoe dat eventueel op te lossen en of daar een oplossing voor
is hebben ze (importeur) me nog niet gegeven .
Ik hoop dat nog van ze te vernemen
"

Snap er niets van:
* is onze auto dan zo afwijkend, zo ja waardoor ?
* hoe zou dit kunnen komen en gaat dit nog erger worden ?
* Hoe is het verschil in schakelgedrag te verklaren tussen warm en koude toestand in relatie tot bovenstaande ?

HELP HELP !!! Wie kan ons helpen dit te begrijpen ?
Lambert
5th Gear member

Ik zou hier behoorlijk gek van worden.... Ik wil je gevoel niet voeden, maar dit duurt te lang.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
...

@Lambert: jij zelf hebt geen problemen ? Auto heeft dezelfde motor en bak. Ongeveer ook van dezelfde periode, geloof ik. Jouw bak schakelt warm en koud in alle versnellingen mooi vlot, snel en zonder "kunstmatige" slip ?
Ook in- en uitschakelen (dus van P naar R en terug + N naar D en terug) gebeurt zonder reactie door de auto ?

Wanneer ben je met je automgaan rijden en wat is je huidige kilometerstand ?

Benieuwd naar je reactie.
Lambert
5th Gear member

Ik heb geen problemen en herken ook niets van wat je zegt. Ik heb de XC nu ca. 1,5 jaar en heb er 55.000 km mee gereden... Feilloos schakelgedrag.... zowel bij rustig rijden alsook in de sportstand.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Lambert
5th Gear member

Ik woon in Almere, niet ver van Amersfoort, als je een keer wil vergelijken en even een rondje in mijn auto wil rijden moet je even een pm sturen...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
...

UPDATE 18/11/2015:
Vandaag maar weer eens kontakt gezocht met de Chef WPL van onze dealer. Immers onze auto is al weer ruim 4 weken terug vanuit #Volvo Nederland.Ook vorige week vanaf mijn vakantieadres kontakt gezocht maar toen wist de Chef nog niets. Volvo Nederland is van mening dat zowel de motor als de automatenbak niet de oorzaak zijn van de problemen (ze erkennen dus eindelijk wel dat e.e.a. niet is zoals het hoort !!)

Oorzaak zou volgens hun meer gezocht moeten worden in de ophangingen van de motor en bak ......... Ikzelf geloof hier niet in maar geeft dealer/Beesd voordeel van de twijfel. Al weet de Chef ook niet te verklaren hoe dan e.e.a. komt, ook verschil in schakelgedrag die bij alles "koud" beter is, kan hij niet verklaren. Ook de reactie in de auto bij inschakelen van P naar R en P naar D etc. ( dus heen en weer) die nagenoeg weg was, is weer terug. Kan hij ook niet verklaren.
Chef vraagt mij nog meer geduld te hebben omdat deze maand en december zowel zij als #VolvoNederland erg druk zijn met afleveren van auto's zoals XC90 en Hybrides i.v.m. wijziging fiscale bijtelling in 2016. Gezien de positieve ervaringen tot nu toe met de dealer en zijn mensen alsook de oprechte wil van de Chef om de geconstateerde problemen/gebreken op te lossen, hiermee accoord gegaan. Aangezien dit probleem volgens de Chef exemplarisch is, is hij verzocht door Volvo Nederland door uitwisselen van onderdelen van andere auto achter de oorzaak te komen.

Sta hier niet over te juichen, maar heb ik een keus ?
ruffie
3rd Gear member

Wat een gedoe zeg!
Ik heb ook dezelfde motor/bak combinatie, maar ervaar geen van deze klachten die jij omschrijft. Balen zeg. Sterkte/succes d'r mee! :(
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
frans80
1st Gear member

Ik heb ook problemen gehad met de bak, vanaf het begin. Bij het wegrijden bij de dealer (6 km op de teller) voelde ik op de autobahn bij 150 een harde knal in de bak. Kwam een paar keer voor, werd minder. Na drie maanden bak gereset, en nieuwe software. Nu, bij een stand van 22500 , is de bak nog steeds af en toe onrustig bij het schakelen, lang niet zo hard als eerst maar toch voel je het bijvoorbeeld als je rond 50 kmu rijdt, licht afremt op de motor en dan weer een beetje gas geeft. De bak schakelt dan op met een schokje. Zou niet zo moeten denk ik. Ga maar weer eens vragen om een hernieuwde reset.
XC60 2025 Ultimate PHEV voorafgegaan door XC40 T5 Hybrid Inscription MY2021, XC70 (2015) & XC60 (2017), S80 2007, S80 2003, S80 2000, 945 1998, 740 1988 = 36 jaar Volvo
...

@frans80:
Wat voor type motor en automaat ! Automaat; de 8 bak GT of de "oude" 6 bak automaat ?

Al lijkt mij dat als er inderdaad harde knallen/klappen uit de automaat komen NOOIT goed ! Wellicht schade (hardware) ontstaan ?
mga1600
6th Gear member

Ik rij al zeker 25 jaar overwegend met automaten. Nu met een nieuwe 4-cilinder T6 met GT8. Van alle automaten tot dusverre is dit de meest soepele en 'snelst denkende' en het is me nog niet overkomen (in pas 5500 km, maar wel onder zeer uiteenlopende omstandigheden) dat de automaat iets "verkeerd deed", hij is juist heel goed bij de les! Nou moet ik er bij zeggen dat ik ook Polestar optimalisatie op deze auto heb waarvan geclaimd wordt dat die ook het gedrag van de automaatbak aanpast. Hoe dsn ook- schakelgedrsg is erg goed en vergelijkbaar met bijvoorbeeld de recente 5-serie BMW van mijn zoon.

Schokken of vreemde geluiden tijdens het rijden ervaar ik al helemaal niet, alleen een schokje bij het wegrijden als ik een keertje per ongeluk het start/stop systeem niet uitgezet had, maar dat is dan dus evenmin te wijten aan de bak maar het starten van de motor.
Ik vind wel dat het verzetten van de pook van P naar D of R voelbaar is in de auto, niet met een klap of zware schok, maar wel met een hikje en het anders klinken van de motor. Ik weet dat eigenlijk aan het vrij hoge stationaire toerental..... ten opzichte van de Powershift die ik eerder had kruipt deze auto ook veel 'sneller' bij ingeschakelde D en voet van de rem. Daar laat ik de dealer nog een keertje maar kijken, maar dat is wat mij betreft niet urgent want het rijden en schakelen is verder zeer soepel en vrij van voelbare schakelmomenten.

Maar Alderu: is het probleem in jouw auto nou al eens goed in kaart gebracht en verholpen? Wat was de remedie dan?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
lint
Geartronic member

Ik ben het helemaal met je eens, heb dezelfde ervaringen met mijn V70 T5 met 8 traps GT. Het is een hele goede automaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
...

@MGA1600:
* Allereerst het voelbare bij inschakelen c.q. van bijvoorbeeld D naar N of P voelbaar etc: Dit is een bij Volvo bekend probleem. Ook op Duits forum gelezen. Remedie is reset, soms nieuwe software. Wat ook schijnt te helpen is bij stoppen, alvorens motor uit te zetten, de auto eerst op de parkeerrem zetten !
http://www.motor-talk.de/forum/automati ... 69261.html

* Onze auto heeft sinds paar weken ook een Polestar optimalisatie. Heeft goede verbetering gebracht van de 1e drie versnellingen. Echter schakelgedrag van die eerste 3 is nog niet 100 % OK.
* Wel heeft de optimalisatie voor een veel beter overall schakelgedrag gezorgd. Schakelt vloeiender, sneller, beter bij de les.... In de hogere versnellingen inderdaad onmerkbaar schakelend. Door hogere koppel en vermogen in middengebied worden versnellingen langer "vast" gehouden. De autorisatie hierdoor met inhalen bijvoorbeeld veel sneller geworden en gaat ook beter door naar hogere snelheid.
* Echter dus 1e drie versnellingen nog niet optimaal en anders schakelend dan alle andere versnellingen.
* Ook is schakelgedrag wisselend. Koude motor/bak: snel opschakelend en bij 60 kmh al in 5. Toerental brengt de automaat steeds terug naar rond de 1500 rpm. Echter de ene keer anders dan andere keer (vreemd !)
* Je opmerking inzake 8 bak automaat BMW (ZF), dat is vind ik een veel betere bak. Had deze in onze vorige auto, de BMW X3 2.8 HE. Deze schakelde ALTIJD onmerkbaar, zijdezacht. Zowel bij net gestarte koude motor, als hete motor, zomers, in de winter .... ALTIJD zelfde schakelgedrag. Nooit reactie in de auto bij inschakelen versnelling of naar bv P. Dit mis ik bij de Volvo........
* Polestar is probeersel. Omdat Volvo Nederland en de dealer het ook niet weten. Het wordt wel erkent, dat is al heel wat ! Sprak deze week nog de directeur van het dealerbedrijf waar we de auto (nieuw) gekocht hebben. Deze heeft ook geen oplossing op dit moment.
* Tja........ wat moet je dan gaan doen ? Koopovereenkomst laten ontbinden door een gebrek, aanspreken op productaansprakelijkheid ? Non-conformiteit ? Wat zou jij/jullie doen ?
mga1600
6th Gear member

Allereerst: mijn zoon en zijn vrouw rijden allebei in een BMW, zij in een 320d (waar ze niets anders dan doffe ellende mee hebben overigens), hij is een 5 serie. Daarvoor hebben ze ook diverse BMW's gehad. Echte BMW fans dus. Maar de 320d gaat er nu uit binnenkort, ze zijn doodziek van alle onbetrouwbaarheid, kosten en ellende. Kortom, problemen komen bij meerdere merken voor!

Ze hebben mijn XC60 een paar dagen uitgeprobeerd om te zien of een XC60 AWD wat voor ze zou kunnen zijn als vervanging van de 320d en ze waren, met uitzondering van het navigatiesysteem, enorm ethousiast over weggedrag, aandrijflijn, zitcomfort etc. en het zou me niet verbazen als ze er een nemen. In die zelfde paar dagen reed ik in zijn BMW 5-serie (benzine). Ik miste de hoge zit en vooral de hoge instap zit enorm, maar het rijdt zonder meer goed. Het is mij daarbij niet opgevallen dat de versnellingsbak daarvan nou anders of beter schakelde. En omgekeerd was het hen ook niet opgevallen. Wat ik daarmee maar wil zeggen is dat het beide objectief gesproken heel goede automaten (kunnen) zijn. Maar dat geldt dus helaas niet voor jouw auto. Heb je ter vergelijking wel eens in een ander exemplaar XC60 gereden en wat vond je daar dan van? Met andere worden is jouw 'klacht' over je eigen auto objectief of is het de constatering van een producteigenschap die anders is dan die van BMW..

Jouw dealer en Volvo steken hun kop in ieder geval niet in het zand, da's een goeie zaak. De volledige oplossing is er, zoals je schrijft, echter nog niet ondanks verschillende verbeteracties. Dreigen met juridische stappen zet m.i. de zaak te vroeg op scherp en zal de welwillendheid aan hun kant onmiddellijk bevriezen en je probleem niet oplossen. Je kunt je ook afvragen of een rechter voldoende grond ziet om ontbinding te eisen. Ik zou daarom in dit geval denk ik eerst nog maar vriendelijk in gesprek blijven en daarbij de vriendelijke doch dringende (suggestieve) vraag stellen: "jullie stellen ook vast dat het ondanks de verbeteracties nog altijd niet optimaal is. Laat me daarom weten hoe en wanneer jullie het verder denken op te lossen, of als jullie dat niet weten of kunnen op welke andere wijze jullie me denken schadeloos te stellen".
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
...

@MGA1600

* Dank voor je reactie. Zaak op "scherp" zetten is uiteraard laatste middel. Ook afweging wil ik juridische zaak laten optuigen met alle ergenis etc. Heb dit al wel eens eerder gedaan en heb die zaak wel gewonnen. Maar het hele proces.... wil ik eigenlijk niet ! Uitkomst was wel dat de (BMW) dealer verplicht werd mee te werken aan de ontbinding van de koopovereenkomst tegen zeer gunstige condities voor mij. Inderdaad spelen dan meerdere zaken mee; wat is het probleem, sinds wanneer aanwezig, is het exemplarisch, welke afbreuk doet het aan het rijgenot, leidt het gebrek tot groter gebrek c.q. hoge kosten in de toekomst etc etc.

* Ik heb ervaring met de T5 met GT8 bij 2 andere XC60''s. Beiden anders schakelend dan die van ons. Ook de demo auto die ik reed tijdens de proefrit had dit schakelgedrag niet. Zou dit zo geweest zijn, had ik de auto NIET gekocht ! Dat is ook eigenlijk niet het issue, probleem wordt (h)erkent. Vandaar ook alle inspanningen tot nu toe door de dealer en Volvo Beesd. Mijn omschrijving van de problemen worden ook niet herkent door andere GT8 rijders, waaronder jij. Het is dus geen producteigenschap maar een exemplarisch probleem.
BlackcurrantV70
7th Gear member

Onze eerste C70 met 2.0d motor en powershift automaat had ook vanaf de eerste maand vreemd schakelgedrag, wij zijn steeds op een vriendelijke wijze met de dealer omgegaan, nooit stem verheft oid.

Eerst is de bakolie op aanraden van Volvo vervangen, dan de schakelmodule maar dat bracht geen soelaas, de laatste suggestie was om de hele bak onder garantie te vervangen maar ons vertrouwen in die auto had een deuk gekregen en heb ik op een eerlijke beschaafde manier gevraagd aan mij dealer of er een mogelijkehid was om de auto in te ruilen voor een D3 met geartronic, dit kwam als een verassing voor hen en ze zijn met Volvo Belgie in gesprek gegaan erover, uiteindelijk een hele mooie inruil gekregen op de D3.

De D3 geartronic is dan in feb 2011 geleverd en rijdt nog steeds als een trein, erg blij dat we de overstap gemaakt hebben, misschien ook een tip voor jou mocht er geen oplossing komen, om de auto in te ruilen voor een nieuw exemplaar of een recente 2dehandse ?
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
...

BlackcurrantV70 schreef: Onze eerste C70 met 2.0d motor en powershift automaat had ook vanaf de eerste maand vreemd schakelgedrag, wij zijn steeds op een vriendelijke wijze met de dealer omgegaan, nooit stem verheft oid.

Eerst is de bakolie op aanraden van Volvo vervangen, dan de schakelmodule maar dat bracht geen soelaas, de laatste suggestie was om de hele bak onder garantie te vervangen maar ons vertrouwen in die auto had een deuk gekregen en heb ik op een eerlijke beschaafde manier gevraagd aan mij dealer of er een mogelijkehid was om de auto in te ruilen voor een D3 met geartronic, dit kwam als een verassing voor hen en ze zijn met Volvo Belgie in gesprek gegaan erover, uiteindelijk een hele mooie inruil gekregen op de D3.

De D3 geartronic is dan in feb 2011 geleverd en rijdt nog steeds als een trein, erg blij dat we de overstap gemaakt hebben, misschien ook een tip voor jou mocht er geen oplossing komen, om de auto in te ruilen voor een nieuw exemplaar of een recente 2dehandse ?
Dag BlackcurrantV70, dank voor je verhaal. Zou uiteindelijk wellicht een oplossing zijn. Zeker omdat onduidelijk is WAAR het vreemde schakelgedrag vandaan komt; hardware of software ? Aisin zegt dat de automaat OK is, en toen zei Volvo dat het wellicht vanuit de ophanging motor c.q. Automaatbak kwam. Proefondervindelijk uitruilen van ophangpunten zou wellicht oplossing kunnen bieden. Is echter nooit gedaan omdat zowel de chef WPL als ik hierin niet geloven. Olie wisselen/spoelen automaat heeft men nooit gedaan. Er is dus de afgelopen 2 jaar en nu totaal 36.000 km van alles gedaan (software) maar de oplossing is er nog steeds niet. Ook onduidelijk waar grillige karakter vandaan komt, waarom ene keer beter dan andere keer, temperatuur ?
Inruilvoorstel vragen ....... weet het niet. Denk dat het een duur voorstel wordt voor zo'n jonge auto met weinig kms. Verder is het natuurlijk een erg fijne auto. Geheel eens met MGA1600 qua rij-eigenschappen ! ALLEEN......... die automaat .......
NielsPHEV
7th Gear member

Ik kan me niet voorstellen dat dit niet op te lossen desnoods de automaat vervangen ze kunnen toch nog wel sleutelen of kan men alleen nog maar software laden.... dit is geen product eigenschap en als de auto coulant zou worden ingeruild moet ie toch ook op order gebracht worden om heb goed te kunnen verkopen deze vorm van inruilen heeft volgens mij alleen zin als een klant een auto volledig "zat" is en dit ook te begrijpen is. Jij svhrijft letterlijk een fijne auto, alleen die automaat...
silverado
3rd Gear member

Alderu, is je probleem inmiddels opgelost?
Het is zo stil....
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
...

Hi Silverado, dank voor het vragen .. De reden dat het momenteel stil is komt omdat ik door een operatie al paar maanden in het gips zit en daarom de auto al paar maanden niet de garage uit is geweest.

Door een Polestar optimalisatie is schakelgedrag wel verbeterd. Echter nog steeds niet zoals je van een moderne automaat mag verwachten.

Volvo heeft ook net buiten de garantie probleem gehad met multiriem en spanrol. Deze laatste moest speciaal uit Zweden komen omdat er een nieuw type op moest. Wel gedeeltelijk coulance .... maar toch ..... ruim 2 jaar oud en 40.000 km !!! Benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Tot nu toe valt kwaliteit tegen! Ben beter gewent, zowel bij Volvo als ook andere merken. Auto heeft wel heel veel ellende gehad in ruim 2 jaar ! Wel een nieuw gekochte auto van ruim €60.000. Heeft in totaliteit maanden bij zowel de dealer als ook Volvo Beesd gestaan..... Met als resultaat nog steeds GEEN goede auto..........
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”