Cruise -Control elke keer activeren

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
hvt
5th Gear member

Msuidgeest schreef: Mijn zakelijke Vivaro-ervaring: in deze bus zit een knop die naar boven gedrukt continue de CC paraat heeft en naar beneden gedrukt een snelheidsbegrenzing: stap op het gas en hij gaat toch niet harder dan ingesteld.

Het systeem bestaat dus wel degelijk en in mijn geval met een duidelijk drukknop, niet een bediening die je steeds moet activeren.
In mijn Master exact hetzelfde. Had mijn vorige Master ook zo.
In totaal heel wat mee gereden en nooit een onveilig gevoel bij gehad.

Maar hoe zit het in de X5?
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

X5 heeft een knopje op het stuur die je moet indrukken om te activeren, dan kies je met + of - de snelheid die je wilt rijden. Dan kun je de activatieknop nogmaals indrukken om de CC te onderbreken en als je helemaal niets meer wilt druk je 3 seconden op de activatieknop: dan is alles weg en de onthouden snelheid is gewist. Daarnaast is er nog een "resume"-knop om verder te gaan op de CC.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Oceanracer
Geartronic member

Natuurlijk wordt de oude snelheid, na het van het contact halen, gewist. Dus hij gaat echt nóóit "zomaar" er vandoor...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
hvt
5th Gear member

Oceanracer schreef: Natuurlijk wordt de oude snelheid, na het van het contact halen, gewist. Dus hij gaat echt nóóit "zomaar" er vandoor...
Leek mij ook logisch, maar dat is het niet voor iedereen kwam ik achter in dit topic. :'(
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef: En om nog even op die kinderachtige reacties in te gaan: Verlichting wordt automatisch ingeschakeld, ruitenwissers gaan vanzelf aan/uit, stoel en spiegels worden afgesteld na het openen van de auto, de parkeerrem wordt vanzelf geactiveerd door de voetrem, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dan is het automatisch inschakelen van CC dus helemaal geen rare luxe en bij andere automerken ook gewoon gemeengoed.
Uit ervaring weet ik dat sommige van de door jou opgesomde dingen bij andere merken echt niet gied werken.

Wat denk je van ruitenwissers die dmv keuzehendel op automatisch staan en tijdens het krabben van een bevroren voorruit ineens aan gaan, doe mij dan maar de handmatige activatie van de regensesor zoals ik die op zowel op de V50 als op de veel nieuwere V40 heb zitten.

Mijn reactie was derhalve niet van het belerende type, ik gaf aan dat het in mijn ogen een stukje routine kan zijn zoals je bijvoorbeeld altijd je dimlicht zelf inschakelde.

Daar sommige mensen sarcasme niet herkennen zal ik volgende keer het beter in beeld brengen dmv bijvoorbeeld deze smiley ;-)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

hoe je gezeik ook verpakt, het blijft gezeik
Volvo for life
NielsPHEV
7th Gear member

Ik heb een rectificatie en een oplossing van het probleem. Bij mijn MY16 XC90 kan je wel degelijk meteen de acc, pilot support of limiter aanzetten, ingeschakeld wordt hetgeen je het laatst gebruikt hebt. Ik verwacht dat de S/V 90 dit ook zo hebben dus mocht er geen aftermarket oplossing zijn voor de V40.....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

sebastiaan84 schreef:Wat denk je van ruitenwissers die dmv keuzehendel op automatisch staan en tijdens het krabben van een bevroren voorruit ineens aan gaan,
en daarbij het vastgevroren wisserblad schoon van de wisser af trekken..
Volvo for life
Oceanracer
Geartronic member

De ruitenwissers worden op de automatische stand pas geactiveerd bij een rijsnelheid bóven de 5 km/u. Ik denk zelf dat je de ruiten rondom wel al schoon hebt alvorens je 's morgens stapvoets de wijk uit rijdt...
diesel01
Geartronic member

Oceanracer schreef: De ruitenwissers worden op de automatische stand pas geactiveerd bij een rijsnelheid bóven de 5 km/u. Ik denk zelf dat je de ruiten rondom wel al schoon hebt alvorens je 's morgens stapvoets de wijk uit rijdt...
Deze aanname doet mij denken dat jij nooit in een nieuwbouw wijk hebt geresideerd. 8-)
Allemaal golfjes en in de winter heeft 70% de ramen niet ijsvrij...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Oceanracer
Geartronic member

Dan moet je ook niet zeiken als je rubbers kapot gaan, omdat de wissers worden geactiveerd! :D
Ohw, en nee, wij wonen in een beschaafde dertigerjarenwijk waar we niet te beroerd zijn om diezelfde dag nog aan te bellen om diegene op diens verantwoordelijk te wijzen, dit alles áls het al nodig zou zijn en zónder het risico om voor de bekende bek te worden geramd...

Maare... We dwalen (weer) af! O-)
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef: De ruitenwissers worden op de automatische stand pas geactiveerd bij een rijsnelheid bóven de 5 km/u. Ik denk zelf dat je de ruiten rondom wel al schoon hebt alvorens je 's morgens stapvoets de wijk uit rijdt...
Heb zowel bij Toyota als bij VW het toch echt zien gebeuren en bij Toyota zelf aan de hand gehad dat je met je goede gedrag aan het krabben bent en je het leplazarus schrikt als die dingen ineens gaan bewegen.

Bij de V50 gewoon starten en voorruit ondooier aanzetten en beginnen met de zijruiten. De V40 is helemaal makkelijk in de VOC app lekker de standkachel aan laten gaan en in de winter in een warme ontdooide auto stappen.

Anyway, tot zover de ruitenwissers.

Mijn mening omtrent de cc moge duidelijk zijn. Ik heb er een routine van gemaakt, net zoals je vroeger zelf je dimlichten aandeed en je de gordel omdoet. Maargoed kan me voorstellen dat het irritatie opwekt.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
hvt
5th Gear member

Tjonge jonge, dan zouden de ruitenwissers ook automatisch uitgezet moeten worden als je in een regenbui de auto uitzet.
Denk dat iedereen wel eens heeft gehad dat bij het starten van de auto, met bevroren ruiten, de wissers nog aan staan.
Of dat als hij op een lange intervaltijd staat, dat de wissers naar de baas gaan happen.
Erg onveilig, moet Volvo wat aan gaan doen.

Toch knap dat we van niet automatisch inschakelende cruise control naar scheurende ruitenwissers weten te komen. :fgrin:
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Wat ik nu allemaal lees heeft bepaald dat ik iets tegen automatisch startende dingen heb gekregen. Het gevaar is dat de bestuurder alles afwimpelt op de auto bij fouten en zelf niet meer nadenkt over het gebruik van de middelen in de auto.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”