Vanaf wanneer weet ik niet, maar de cylinderbussen hebben een langere kraag gekregen meen ik. Iemand die dat kan bevestigen?Sander02 schreef:Dat zou ik ook wel willen weten, iemand?Willempie5 schreef: Vanaf wanneer is het 2.5T blok eigenlijk verbetert en wat is er dan veranderd tov de voorgaande serie?
V70R 2005 2.5 AWD
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Jeroen-V70R
- 2nd Gear member
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 23.01.2012 - 19:29
- Locatie: Bennekom
Ik ben van mening dat respect voor het blok terug komt door de jaren, ofwel rustig warm rijden, niet onnodig stationair laten draaien en geen limieten opzoeken. En alles hangt en valt natuurlijk met het onderhoud! Ik ververs de olie bijvoorbeeld vaker dan wordt voorgeschreven, de motor heeft een goede smering nodig...
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
Iedereen die zegt dat deze blokken niet kwetsbaarder zijn dan de andere R motoren weet niet waar ie het over heeft. Ik heb er een die stuk is gegaan en ken er meer. De motoren scheuren meer dan gemiddeld op cilinderwand 3 en 4 omdat de boring te groot is en dus de wanden te dun zijn. Met name import uit Duitsland is kwetsbaar vanwege de vaak hogere kruissnelheden. Tuning is helemaal af te raden overigens. Het T5 blok van MY2005 en jonger is veel beter. Vaak al over geschreven maar is zelfde blok met kleinere boring. Google maar eens en dan zie je de verschillen!
De 2.5 liter blokken zijn ook geleverd in de Ford Focus ST en daar hetzelfde probleem. Hier zijn ze ook begonnen de shims te maken voor tussen de cilinderwanden. Dit gebeurde zelfs preventief.
Een R is een prachtige auto, een ultieme sleeper, maar het is geen bombproof techniek. De AWD is prima vanaf Het moment dat de nieuwe meertandige mof tussen bak en haakse overbrenging wordt toegepast. Het wil echter nog steeds stuk....
In mijn auto zit nu een 2.4 T5 blok. Als mijn 2.5 blok niet stuk zou zijn gegaan had ik 'm lekker laten zitten trouwens. Uiteindelijk zijn er meer blokken heel (gebleven) dan stuk gegaan. Als ik opnieuw een R zou aanschaffen dan pas na heel goed het blok te hebben gecheckt!
De 2.5 liter blokken zijn ook geleverd in de Ford Focus ST en daar hetzelfde probleem. Hier zijn ze ook begonnen de shims te maken voor tussen de cilinderwanden. Dit gebeurde zelfs preventief.
Een R is een prachtige auto, een ultieme sleeper, maar het is geen bombproof techniek. De AWD is prima vanaf Het moment dat de nieuwe meertandige mof tussen bak en haakse overbrenging wordt toegepast. Het wil echter nog steeds stuk....
In mijn auto zit nu een 2.4 T5 blok. Als mijn 2.5 blok niet stuk zou zijn gegaan had ik 'm lekker laten zitten trouwens. Uiteindelijk zijn er meer blokken heel (gebleven) dan stuk gegaan. Als ik opnieuw een R zou aanschaffen dan pas na heel goed het blok te hebben gecheckt!
- Satwilly
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09.01.2009 - 16:20
Gisteren nog een flinke streep door Duitsland getrokken. Haalt z'n top moeiteloos! 235.000 gelopen en geef er gewoon lekker gas mee! Onderhoud is zeker belangrijk evenals goede vloeistoffen.
Laatst gewijzigd door Satwilly op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Escort 1300
Golf Diesel 1500
Alfa Romeo Alfetta 2 liter, 2 stuks
Alfa Romeo 75 2.0 TS 2 stuks
Alfa Romeo 164 2,4 TD 2 stuks, 450.000 km
Alfa 156 2,4 JTD 412.000 km
Alfa 166 2,4 JTD 287.000 km
Zwarte Volvo V70R, met donkere 5 spaaks vind ik m toch net ff iets mooier
Golf Diesel 1500
Alfa Romeo Alfetta 2 liter, 2 stuks
Alfa Romeo 75 2.0 TS 2 stuks
Alfa Romeo 164 2,4 TD 2 stuks, 450.000 km
Alfa 156 2,4 JTD 412.000 km
Alfa 166 2,4 JTD 287.000 km
Zwarte Volvo V70R, met donkere 5 spaaks vind ik m toch net ff iets mooier
- ColletteE
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 22.02.2015 - 13:32
Ik denk dat als je dit vraagstuk eerlijk en puur wil beantwoorden dan is gedegen onderzoek nodig, waarbij je corrigeert voor factoren zoals...
- publication bias: met name de 1% enge verhalen van gescheurde blokken met verdrietige eigenaars die komen op internet, de 99% goed lopende blokken niet
- tuning: R blokken worden mogelijk procentueel vaker getuned dan de tammere blokken
- stevig rijden: er wordt met R blokken mogelijk procentueel vaker stevig gereden dan de tammere blokken
- specifiek vermogen: het R blok heeft procentueel meer vermogen per liter: het R blok is 2.5 liter en 300 pk en al die oudere 2.3 of 2.4 blokken ergens tussen de 225 en 265 pk als ik me niet vergis?
Dus ik denk dat als je bij een onderzoek zou corrigeren voor factoren als publicatie-bias, tuning, stevig rijden, specifiek vermogen, onderhoud, km stand en nog meer zaken dat de R blokken dan niet significant vaker stuk gaan.
Het zou zeker kunnen dat het blok wat minder optimaal ontworpen is dan oudere blokken, maar het gaat denk ik te ver om te zeggen "Blok gaat regelmatig stuk inderdaad" en het hoeft al helemaal geen primaire reden te zijn om een R-blok te laten staan.
Totdat er een loeier van een scheur in mijn R blok komt dan praat ik wel anders!
Groet van Eelco
- publication bias: met name de 1% enge verhalen van gescheurde blokken met verdrietige eigenaars die komen op internet, de 99% goed lopende blokken niet
- tuning: R blokken worden mogelijk procentueel vaker getuned dan de tammere blokken
- stevig rijden: er wordt met R blokken mogelijk procentueel vaker stevig gereden dan de tammere blokken
- specifiek vermogen: het R blok heeft procentueel meer vermogen per liter: het R blok is 2.5 liter en 300 pk en al die oudere 2.3 of 2.4 blokken ergens tussen de 225 en 265 pk als ik me niet vergis?
Dus ik denk dat als je bij een onderzoek zou corrigeren voor factoren als publicatie-bias, tuning, stevig rijden, specifiek vermogen, onderhoud, km stand en nog meer zaken dat de R blokken dan niet significant vaker stuk gaan.
Het zou zeker kunnen dat het blok wat minder optimaal ontworpen is dan oudere blokken, maar het gaat denk ik te ver om te zeggen "Blok gaat regelmatig stuk inderdaad" en het hoeft al helemaal geen primaire reden te zijn om een R-blok te laten staan.
Totdat er een loeier van een scheur in mijn R blok komt dan praat ik wel anders!


Groet van Eelco
Sinds feb 2011: Peugeot 106 GTI 1996 128pk 5handbak LuciferRouge Leer-Alcantara
Sinds apr 2015: Volvo V70 R 2003 300pk 6handbak Zwart Atacama RTI Tel Ipod Sub 18"Pegasus + 19"TAM-Pegasus BSRairfilter BSRcatback
Sinds juli 2017: Renault Megane II Phase 2 R.S. Renault Sport 2006 225pk 6handbak F1Blauw Leer-perfo
Sinds apr 2015: Volvo V70 R 2003 300pk 6handbak Zwart Atacama RTI Tel Ipod Sub 18"Pegasus + 19"TAM-Pegasus BSRairfilter BSRcatback
Sinds juli 2017: Renault Megane II Phase 2 R.S. Renault Sport 2006 225pk 6handbak F1Blauw Leer-perfo
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
Van al die andere Volvo motoren, waar er heeeel veeel meeeeer van gemaakt zijn gaan er veel minder stuk. Anders hadden die het ook wel gemeld op fora...... Het gaat vaker goed dan fout met de B5254T4 maar als je serieus zou kijken op (internationale) fora zou je zien dat er veel motoren stuk gaan. Het onderblok werd ook gebruikt door Ford voor de Focus RS of ST daar wil ik van af zijn. Veel eigenaren hebben de blokken preventief laten shimmen. Het zal best 'bias' zijn maar maak jezelf niets wijs; dit zijn kwetsbare blokken. Het T5 blok is op de boring van de cilinders na, exact gelijk aan het R-blok. En daar zit nou net het verschil.
Ik gun je uiteraard van harte een heleboel km's met het B5254T4 en de prachtige R eromheen.
Ik gun je uiteraard van harte een heleboel km's met het B5254T4 en de prachtige R eromheen.
- ColletteE
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 22.02.2015 - 13:32
OK duidelijk.
Sinds feb 2011: Peugeot 106 GTI 1996 128pk 5handbak LuciferRouge Leer-Alcantara
Sinds apr 2015: Volvo V70 R 2003 300pk 6handbak Zwart Atacama RTI Tel Ipod Sub 18"Pegasus + 19"TAM-Pegasus BSRairfilter BSRcatback
Sinds juli 2017: Renault Megane II Phase 2 R.S. Renault Sport 2006 225pk 6handbak F1Blauw Leer-perfo
Sinds apr 2015: Volvo V70 R 2003 300pk 6handbak Zwart Atacama RTI Tel Ipod Sub 18"Pegasus + 19"TAM-Pegasus BSRairfilter BSRcatback
Sinds juli 2017: Renault Megane II Phase 2 R.S. Renault Sport 2006 225pk 6handbak F1Blauw Leer-perfo