V70R 2005 2.5 AWD

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
manga
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 28.06.2010 - 07:27

Heb best vaak oude 850'tjes gehad en die autos waren erg sterk...

Nu zoek ik een gebruikte v70r 2.5 maar lees overal dat die blokken niet echt ok zijn en krijg de indruk dat ze allemaal scheuren?

Klopt dat ? De AWD Meuk kan er eventueel af als dit niet meer werkt maar het blok ?

[MODS EDIT: Verplaatst naar juiste board]
Laatst gewijzigd door manga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Blok gaat regelmatig stuk inderdaad, is net iets te ver opgeboord. De 2.3 is veel betrouwbaarder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Denk dat het beetje overtrokken is. Ken veel R rijders en ken er maar 1 bij wie het blok gescheurd is
2.3 is idd wel sterker maar de 2.5 in de R is een prima motorblok, mits goed onderhouden.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Daar geef ik sjoerd helemaal gelijk in.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
manga
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 28.06.2010 - 07:27

Zie buitenlandse topics van 3 x wisselen etc... jullie geven wel gas? af en toe streetraceje pakken of even goed op topsnelheid blazen?
Laatst gewijzigd door manga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Als je je auto goed onderhoud zou je ook topsnelheid moeten kunnen rijden.
Ik geef mijn 33 jaar oude Mercedes regelmatig de sporen in Duitsland. :bandit:
Met mijn V70 2.5T durf ik het nog niet aan,daar moet binnenkort eerst nog een nieuwe stuurbekrachtigingsuitslagsensor op en uitlaatspruitstukpakking,maar daarna 8-)
De Don® logisch™.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat ze stuk gaan komt zelden voor,
Een 2.3 gaat ook wel is stuk.
En een 2.4 ook.
Heb hier nog wel een paar defecte staan met gescheurde cilinderwanden, waaronder een D5 uit 2012..
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

manga schreef: Zie buitenlandse topics van 3 x wisselen etc... jullie geven wel gas? af en toe streetraceje pakken of even goed op topsnelheid blazen?
Heb je zelf een R of misschien gehad? Of lees je voornamelijk de verhalen?

Edit* Even gemist dat je de topic starter bent.
Kan ik je meteen vragen waarom volgens jou de AWD meuk is.
Laatst gewijzigd door Silver_R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Manga, ik geef inderdaad wel eens gas, maar wat is je punt?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Dat kan ik beamen Marc. :D
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

De mijne wordt vanavond opgehaald - nooit problemen mee gehad. En daarbij is hij ook wel eens met gestrekte oortjes over de autobahn gegaan :-)

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Nou, naast mijn eigen gescheurde cylinderwand (na 290.000km) ken ik nog een heel aantal wagens waarbij dit euvel voor is gekomen. Uiteraard is het geen zekerheid dat dit je overkomt, maar de juiste olie, goed en tijdig onderhoud en goed warmrijden zijn wel essentieel bij dit blok. Ik spreek uit ervaring dat het zelfs dan mis kan gaan. Ik durf wel te zeggencat de 2.5T blokken onevenredig vaak slachtoffer zijn van dit probleem. Niet voor niets heeft Volvo de sleeves aangepast bij het latere 2.5T blok.

De Haldex AWD is overigens geen meuk. In de praktijk levert die nauwelijks problemen op. Zeker niet door bandenprofielverschil zoals in het Visco tijdperk.
Laatst gewijzigd door Thuurc op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
v70r2004
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 05.05.2009 - 09:28
Locatie: Oost Nederland

Dat scheuren is inderdaad een beetje overtrokken. Ik ken ook veel R rijders en ken er niet 1 bij wie het blok gescheurd is. De 2.5 in de R is net als de oudere blokken van Volvo een prima motorblok, en zoals voor elk blok geldt; je dient ze goed te goed onderhouden. (en niet als een bezetene het blok tunen/ opvoeren tot boven het max. toelaatbare).
Ik heb zelf jaren zonder problemen dit blok in mijn R, en gebruik deze ook regelmatig waarvoor deze gemaakt is O-) .
V70 R
Volv in schaapskleren
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Vanaf wanneer is het 2.5T blok eigenlijk verbetert en wat is er dan veranderd tov de voorgaande serie?
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

v70r2004 schreef: Dat scheuren is inderdaad een beetje overtrokken. Ik ken ook veel R rijders en ken er niet 1 bij wie het blok gescheurd is. De 2.5 in de R is net als de oudere blokken van Volvo een prima motorblok, en zoals voor elk blok geldt; je dient ze goed te goed onderhouden. (en niet als een bezetene het blok tunen/ opvoeren tot boven het max. toelaatbare).
Ik heb zelf jaren zonder problemen dit blok in mijn R, en gebruik deze ook regelmatig waarvoor deze gemaakt is O-) .
Ik ken er maar 1. Getuned door een gerenomeerd bedrijf en idd een gescheurde cylinderwand. Ofwel 1 op 1.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
v70r2004
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 05.05.2009 - 09:28
Locatie: Oost Nederland

Misschien dat er (oud) eigenaren van een 2.5 R 300 pk blok een reactie willen geven over het vaak voorkomen van een scheur in het motorblok?
Ik noem er willekeurig een paar die ik persoonlijk ken:
Philippe
Sjoerd M.
Jeroen P.
Bob G.
Henkie N.
Dick B.
Johan V.
Nick G.
Nick V.
V70 R
Volv in schaapskleren
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Het komt vast wel eens voor. Maar ken zelf niemand die het probleem gehad heeft. En nogmaals, alles valt of staat met goed onderhoud.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

v70r2004 schreef: Misschien dat er (oud) eigenaren van een 2.5 R 300 pk blok een reactie willen geven over het vaak voorkomen van een scheur in het motorblok?
Ik noem er willekeurig een paar die ik persoonlijk ken:
Philippe
Sjoerd M.
Jeroen P.
Bob G.
Henkie N.
Dick B.
Johan V.
Nick G.
Nick V.
Ik heb hem ondertussen verkocht, maar ook geen enkel probleem mee gehad.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Silver_R schreef: Het komt vast wel eens voor. Maar ken zelf niemand die het probleem gehad heeft. En nogmaals, alles valt of staat met goed onderhoud.
Mijn blok is getuned en weliswaar goed onderhouden, maar goed, laten we mijn blok niet als uitgangspunt nemen. De 2.5T blokken van de eerste generatie R zijn gewoon kwetsbaar. Ze gaan veel te vaak stuk, praat bijvoorbeeld eens met gerenommeerde ombouwers als Thuurbo die zelfs opdrachten van dealers krijgt om kapotte R-blokken te vervangen. Inderdaad getuned, alsmede ongetuned. Een R rijden is geen garantie op een gescheurd blok, maar deze motoren gaan veel vaker stuk dan zou moeten. Dat ontkennen is je ogen sluiten en Volvo teveel krediet geven voor dit blok.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Willempie5 schreef: Vanaf wanneer is het 2.5T blok eigenlijk verbetert en wat is er dan veranderd tov de voorgaande serie?
Dat zou ik ook wel willen weten, iemand?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”