melding oliepeil laag

Plaats reactie
hansk
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31

Kreeg een paar dagen geleden de melding oliepeil laag , de auto V70 T4 automaat mfy 2012 .Oliewissel verleden jaar bij km stand 60.000 , nu 73500 .
Gelijk nadat motor afgekoeld was oliepeil gecontroleerd . Was nog iets over de helft . Garage gebeld , denken dat de sensor gecalibreerd moet worden .Wie heeft
dit fenomeen ook gehad , is dit calibreren een fluitje van een cent , of een heel gedoe .Graag jullie info
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Wij hebben hetzelfde met een XC90 V8 MY2007. Wel gemeld bij de dealer, maar niet de optie gekregen van opnieuw ijken. Gewoon een beetje olie erbij, meestal maar een keer tussen twee beurten. Is natuurlijk ook veiliger dan de gevoeligheid naar beneden bijstellen. Zo krijg je ruim vantevoren een waarschuwing.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1191
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ja heb ik ook gehad. De ellende is dat mijn 2014 model geen oliepijlstok meer heeft. Dus je weet niets. Bij mij hadden ze gecalibreerd en na een paar dagen weer dezelfde mededeling. Toen hebben ze de sensor vervangen.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Geen idee of de 90 en de 70 vergelijkbare systemen gebruiken, maar toch ben ik wel nieuwsgierig hoe dat ijken gaat. Ik zou verwachten dat het een simpele open/dicht schakelaar betreft, niet een lineaire niveausensor o.i.d.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20587
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik kan je vertellen dat het een kostbaar stukje techniek is. Dus meer dan een aan uit schakelaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
RobbertV70
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 20.05.2016 - 23:22
Locatie: Kaatsheuvel

Echt zo blij dat mijn MY2014 wel een peilstok heeft, sommige dingen wil je handmatig kunnen checken, dat er een elektronisch systeem bij zit, das mooi, echter als enige zou ik niet prettig vinden.
V70 T4 PowerShift MY2014 Nordic+
Mazda MX5 MY2006
Yamaha Tracer 900GT MY2019
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28594
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is helemaal waar, ik heb bij mijn V70 alleen het elektrische systeem en dat is niet altijd even handig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

hansk schreef: Kreeg een paar dagen geleden de melding oliepeil laag , de auto V70 T4 automaat mfy 2012 .Oliewissel verleden jaar bij km stand 60.000 , nu 73500 .
Gelijk nadat motor afgekoeld was oliepeil gecontroleerd . Was nog iets over de helft . Garage gebeld , denken dat de sensor gecalibreerd moet worden .Wie heeft
dit fenomeen ook gehad , is dit calibreren een fluitje van een cent , of een heel gedoe .Graag jullie info
Wat betreft het meten van de olie heb ik de ervaring dat dit het meest betrouwbaar is na een nachtje stil te hebben gestaan. In een ogenschijnlijk afgekoelde motor kan nog veel olie in het systeem zitten. Dat is er na een nacht wel uit en heb je een s ' ochtends een betrouwbare stand aan je peilstok.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Thieuke
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 15.11.2013 - 08:35

5 minuten wachten staat in de gebruiksaanwijzing. Er staat ook dat het het beste is om het gewoon met koude motor te doen voor het starten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 D4 Polestar getuned (St. 1) (2015)
Saab 900 T16 Aero (1987)
nklaver
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Heeft mijn V70 T4 PowerShift MY12 ook al diverse keren (onterecht) gedaan. Bijna altijd als ik na een koude start en voordat de motor warm was de auto weer even uitzette (om te tanken bijv). Als ik dan na een paar minuten weer starte kwam de melding. Na een paar dagen verdween de melding ook weer vanzelf.

Vanaf nieuw bijna elke beurt gemeld en diverse keren gecalibreerd maar geen succes. Bij de laatste beurt op eigen kosten de sensor laten vervangen (ongeveer 300 euro). maar het is nog te kort om te zeggen of het opgelost is.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 834
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Dit euvel heeft mij een vliegreis opgeleverd vanuit Oostenrijk terwijl de Volvo op de vrachtwagen terug mocht.... Op het moment dat het systeem nu om olie vraagt rij ik even langs de dealer. Vertrouw dat hele systeem voor geen meter meer...
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Rudyvg schreef: Dit euvel heeft mij een vliegreis opgeleverd vanuit Oostenrijk terwijl de Volvo op de vrachtwagen terug mocht.... Op het moment dat het systeem nu om olie vraagt rij ik even langs de dealer. Vertrouw dat hele systeem voor geen meter meer...
Is dat niet wat overdreven? De peilstok is voor mij leidend en die liegt nooit.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28594
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

JosW schreef:
Rudyvg schreef: Dit euvel heeft mij een vliegreis opgeleverd vanuit Oostenrijk terwijl de Volvo op de vrachtwagen terug mocht.... Op het moment dat het systeem nu om olie vraagt rij ik even langs de dealer. Vertrouw dat hele systeem voor geen meter meer...
Is dat niet wat overdreven? De peilstok is voor mij leidend en die liegt nooit.
Bij het elektrische oliepeilsysteem is er helaas geen peilstok meer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 834
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Ik heb er een topic mee kunnen vullen Jos...

Ding gaf bij aan dat er olie bij moest. Eerst een halve liter, toen een hele liter. In overleg met Volvo half litertje er bij gedaan. Dat bleek later een fout te zijn. Te veel olie en dan komt er te veel druk op... En daar sta je dan. Was met een gewone peilstok nooit gebeurd.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1191
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Dat is exact altijd mijn angst Rudyvg. Je kunt beter met teweinig olie rijden dan met teveel. Ik heb ook al gehad dat als je zelf elektronisch controleert hij aangeeft dat het peil te laag is maar tijdens gewoon starten geen melding geeft. Wat dan? Bij mijn peugeot 508 had ik beide een peilstok en sensor. Wel zo veilig gevoel. En dan ook het volgende. Ik vroeg de dealer of er ergens voor mij een mogelijkheid was om de olie te peilen. Dat was niet het geval. Maar de werkplaats kon wel makkelijk vaststellen dat er geen olie bij hoefde.....of in ieder geval slechts 0,2 liter. Hoe doen ze dat dan? Ik heb er lang over nagedacht en het maar opgegeven.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Is volgens mij normaal (iig voor de 1.6 EcoBoost varianten). Ik denk dat het carter aan de kleine kant is. Met een warme motor staat hij op minimum, bij koude motor halverwege. Half litertje erbij brengt hem dan naar vol en de melding is weer weg.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Bij het elektrische oliepeilsysteem is er helaas geen peilstok meer.
Nou, onze vorige V70 (2.4D) had een elektronisch systeem, maar toch voorop het motorblok een (verdomd klein en je moest weten waar..) peilstokje. Ik ben bij de nieuwe T4 nog aan het zoeken :(
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10507
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

lint schreef: Dat is helemaal waar, ik heb bij mijn V70 alleen het elektrische systeem en dat is niet altijd even handig.
Tja.... Ik vond het ff wennen. Mooie van zo'n systeem is dat hij zelf aangeeft dat er iets bij in moet. Controleren hoeft niet meer hoor. Bij de eerste 2 keer 30000km een half litertje toegevoegd. Nu bijna aan het eind van de 3e 30000 en nog geen enkele melding gehad. Digitale peil is in orde. Nou prima dusssss...... en weer doorrrrrr.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”