kleppen stellen 1.6 benzine

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
MKZ
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.01.2015 - 20:41

Kort en bondig: moet er bij de 1.6 motor vd C30 kleppen gesteld worden? Of is dit zelf stellend?
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

De moderne auto's hebben hydraulische kleppenstoters en hoeven dus niet gesteld te worden.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Richo schreef: De moderne auto's hebben hydraulische kleppenstoters en hoeven dus niet gesteld te worden.
dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

OGA244 schreef:dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Budget auto's en sjoemelautos daargelaten :P
Was inderdaad vergeten dat ze nog veel vaste gebruiken ivm emissie eisen (makkelijker te controleren).
Maar ik begrijp uit OT zijn vraag dat hij Lpg overweegd? Niet doen de kleppen van de meeste volvo na circa 2000 zijn niet meer gehard en vereist een dure LPG installatie om dit probleem te verminderen (de kleppen kunnen of altijd doorbranden ondanks extra smering)
Laatst gewijzigd door Richo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
MKZ
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.01.2015 - 20:41

Nee dat doe ik niet. Mijn C30 (2008) gaat niet erg lekker naar 6000 / 7000 toeren. Vandaar de vraag :)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is normaal bij n max toerental van 6000t/min…
Kapot kan hij iig wel
MKZ
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.01.2015 - 20:41

Hahaha... daar was ik niet op uit :p maar ff vol doortrekken voor een keer.... maar ok weer wat geleerd. :)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met n 1.6 van 100pk? Man toch…
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

Waarom zou je zo hoog in toeren gaan ;d
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Richo schreef:
OGA244 schreef:dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Budget auto's en sjoemelautos daargelaten :P
Was inderdaad vergeten dat ze nog veel vaste gebruiken ivm emissie eisen (makkelijker te controleren).
Maar ik begrijp uit OT zijn vraag dat hij Lpg overweegd? Niet doen de kleppen van de meeste volvo na circa 2000 zijn niet meer gehard en vereist een dure LPG installatie om dit probleem te verminderen (de kleppen kunnen of altijd doorbranden ondanks extra smering)
5 cilinder motoren vanaf modeljaar 2000 in bijv de V70, S60 S80, V50,
die hebben dus vaste klepstoters,dus stelbare kleppen..
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
JTC30 schreef: en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
MKZ
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.01.2015 - 20:41

Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
Dank Richo...

Gok dat de bougiekabels niet 100% lekker hebben gezeten op de ontstekening. Na wat indrukken waarbij 1 nog "klikte" en wat heen en weer halen doet de motor het 99% vlekkenloos. Ik gok dat er wat "oxidatie" op de aansluitingen zat... maar, dat is een gok.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Richo schreef:
OGA244 schreef:dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Budget auto's en sjoemelautos daargelaten :P
Was inderdaad vergeten dat ze nog veel vaste gebruiken ivm emissie eisen (makkelijker te controleren).
Maar ik begrijp uit OT zijn vraag dat hij Lpg overweegd? Niet doen de kleppen van de meeste volvo na circa 2000 zijn niet meer gehard en vereist een dure LPG installatie om dit probleem te verminderen (de kleppen kunnen of altijd doorbranden ondanks extra smering)
Sorry ,maar van het klepgebeuren bij een Volvo ben je niet goed op de hoogte,
de meeste vier en vijf cilinders hebben vanaf modeljaar 2000 stelbare stoterbussen in verschillende maten.
Het stellen van de kleppen is een ingrijpende klus en ook erg duur.
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
JTC30 schreef: en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Een "normale" auto heeft een toerenbereik waarin deze opereert, ook de 1.6 van de topicstarter. Bij het gehele toerenbereik moet de auto "normaal" functioneren. Meer lawaai, trilling etc is dan normaal, maar haperen mag natuurlijk niet. Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat een auto "gek gaat doen" als je richting maximale toeren gaat?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

E.Werker schreef:
Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
JTC30 schreef: en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Een "normale" auto heeft een toerenbereik waarin deze opereert, ook de 1.6 van de topicstarter. Bij het gehele toerenbereik moet de auto "normaal" functioneren. Meer lawaai, trilling etc is dan normaal, maar haperen mag natuurlijk niet. Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat een auto "gek gaat doen" als je richting maximale toeren gaat?
Wel is van een toerenbegrenzer gehoord?
Als die inkomt gaat de auto idd vreemd doen en inhouden..
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Ramon&Ramon schreef:
E.Werker schreef:
Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Een "normale" auto heeft een toerenbereik waarin deze opereert, ook de 1.6 van de topicstarter. Bij het gehele toerenbereik moet de auto "normaal" functioneren. Meer lawaai, trilling etc is dan normaal, maar haperen mag natuurlijk niet. Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat een auto "gek gaat doen" als je richting maximale toeren gaat?
Wel is van een toerenbegrenzer gehoord?
Als die inkomt gaat de auto idd vreemd doen en inhouden..
"wel eens" en ja natuurlijk. Daarom staat er ook " in het toerenbereik waarin deze opereert" en niet "boven het toerenbereik" of "boven de begrenzer".
Tot 6000 toeren per minuut moet de auto correct functioneren. Dat er daarna fuel cut en ignition cut inkomt is logisch.

Ik ga er vanuit dat de topicstarter zelf ook beseft dat het rode gebied van de toerenteller er niet voor niets zit.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

E.Werker schreef:"wel eens" en ja natuurlijk. Daarom staat er ook " in het toerenbereik waarin deze opereert" en niet "boven het toerenbereik" of "boven de begrenzer".
Tot 6000 toeren per minuut moet de auto correct functioneren. Dat er daarna fuel cut en ignition cut inkomt is logisch.

Ik ga er vanuit dat de topicstarter zelf ook beseft dat het rode gebied van de toerenteller er niet voor niets zit.
MKZ schreef:Nee dat doe ik niet. Mijn C30 (2008) gaat niet erg lekker naar 6000 / 7000 toeren. Vandaar de vraag :)
ben bang dat TS (mogelijk) onbewust een hekel aan zijn 1.6 heeft
MKZ
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.01.2015 - 20:41

Onbewust geen hekel aan mijn 1.6...

Na uitlezen bij de garage begrepen dat de hapering komt door een misfire in de 2e cylinder.
bougies vervangen
bougiekabels vervangen
bobine vervangen

1.6 hikt nogsteeds met accelereren.

Bij 89xxx gekocht, toen was volgens de dealer geen hapering te bekennen. Tijd met Vpower, BP Ultimate etc gereden en ook goed doortrekken mbt evt vuil in de kleppen. Maar nu bij 110xxx blijft ie t nogsteeds doen. 1 nadeel, de dealer hoef ik niet bij terug te komen :p

Nu zouden het nog de verstuivers kunnen zijn. Volgens de garage kon dat niet, want mn C30 loopt stationair erg mooi.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door MKZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “C30”