4 Sneeuwkettingen op XC70 ??

Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Ik dacht dat de xc kopers zo avonturistisch waren (leuk cross county rijden...) ? Na de wintersport graag alle belevenissen/ervaringen op een rijtje en dan doe ik wel met mijn v-40 in de 2 wiel sectie mee.

Op mijn Jeep cherokee nooit sneeuwkettingen gebruikt (zal ook niet meer, die is weg) maar door oplettend te rijden, klaar zijn voor de bocht met vertragen etc. veel ellende weten te voorkomen.

Als de chauffeur er een potje van maakt kan Volvo's veiligheid je alleen passief nog maar redden.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je kunt ook niet overal met kettingen rijden, maar met spikes daarentegen.... zou zelf als ik semi permanent in sneeuw en ijs rond zou rijden dan ook zeker spikes monteren.
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Laptom
2nd Gear member

AlexV70 schreef:
Laptom schreef: Omdat 95% van je remvermogen op je voorwielen zit. Achter is alleen maar bij remmen en dat kan zonder problemen zonder kettingen.
Ja, 20 jaar geleden! Ook niet! Het is geen motorfiets! :P
Tegenwoordig hebben we rem-assistant, ABS en nog meer systemen die het uiterste halen uit je (achter) remmen.
Achter zou dus niet mogen blokkeren en dus niet slippen. Maar toch.
Maar feitelijk in sneeuw wil dit toch gebeuren, zeker bij lagere snelheden.
Het heeft niets met het uiterste uit je remmen te halen. Het is gewoon simpele fysica dat de voorwielen tijdens een pittige remactie gewoon meer kracht hebben (okee, misschien geen 95%, maar hoe harder je remt, hoe extremer het getal van 50-50 afwijkt). En dan maakt ABS e.d. niets uit, je voorwielen hebben gewoon meer grip rijdens het remmen bij een 50-50 gewichtsverdeling.

AlexV70 schreef:
Laptom schreef:Dit geldt nog meer als je een berg afrijdt. Dan is de remkracht op je achterwielen ontzettend laag
Je kan er kettingen erbij opleggen, maar ik kan me voorstellen dat het nut hiervan nihil is of zelfs negatief is.
Heb je daar tabellen voor?
Dus de auto registeert, volgens jou, dat je helling af rijdt?
Dan heb je toch juist MEER remkracht nodig, cq verdeling van remkracht?
Daar heb ik toch niets van gezegd. Indien een auto een berg afrijdt heeft deze inderdaad meer remkracht nodig. En indien een auto een berg afrijdt zal de gewichtsverdeling van 50-50 meer naar voren veranderen. Met een simpele stelling van Pythagoras en wat krachtberekeningen is dit eenvoudig te zien. Het is gewoon fysica dat de voorwielen meer grip/druk krijgen als ze de berg afrijden. Heeft niets mee te maken dat de auto dat registreerd.
AlexV70 schreef:
Laptom schreef:Als iemand met een AWD op een bergpas achterstevoren staat zegt dat meer over de bestuurder dan over de auto. AWD is niet heilig, maar het werkt wel 200% beter dan een 2wd in sneeuw.
Daar ken ik ook andere verhalen van. Is niet altijd zo gemakkelijk te benoemen.

Geen sneeuwkettingen op achterwielen AWD moet haast iets met de tussenbak/koppeling hebben te maken.
Maar een technisch onderbouwing?
Okee, een technische onderbouwing heb ik ook niet. Zo goed ken ik de koppelingen van Volvo niet. Maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik geen omstandigheid ben tegengekomen in de sneeuw dat ik én AWD én 4 sneeuwkettingen nodig had. Een beetje anticiperend rijden en AWD en voorop sneeuwkettingen is full-proof.

Maar voor de technische onderbouwing ben ik zeker geinteresseerd naar dit topic. Voor de praktijk: gewoon AWD is voorop kettingen meer dan genoeg in combinatie met winterbanden.
Gast

Laptom schreef:Het heeft niets met het uiterste uit je remmen te halen. Het is gewoon simpele fysica dat de voorwielen tijdens een pittige remactie gewoon meer kracht hebben (okee, misschien geen 95%, maar hoe harder je remt, hoe extremer het getal van 50-50 afwijkt). En dan maakt ABS e.d. niets uit, je voorwielen hebben gewoon meer grip rijdens het remmen bij een 50-50 gewichtsverdeling.
De voorwiel doen inderdaad het meeste qua remkracht, maar nogmaals het is geen motorfiets.
Bij het duiken (remmen) van een motorfiets wordt de resultante over gebracht op het voorwiel,
daar door zal hiermee de meeste remkracht behaald worden.
Ja, zelfs vertragingen die hoger zijn dan 15 m/s² en met de juiste banden nog hoger, tot dat (als hard genoeg knijpt) je over de kopslaat.
Dit zal je met een auto niet halen (door remmen over de kop slaan) ook niet heuvel af. :P

Oja, ABS maakt zeker wel wat uit, die zal namelijk het maximale (op dat moment te behalen) remvermogen naar je achterremmen sturen (afregelen).
Laptom schreef:Okee, een technische onderbouwing heb ik ook niet. Zo goed ken ik de koppelingen van Volvo niet. Maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik geen omstandigheid ben tegengekomen in de sneeuw dat ik én AWD én 4 sneeuwkettingen nodig had. Een beetje anticiperend rijden en AWD en voorop sneeuwkettingen is full-proof.

Maar voor de technische onderbouwing ben ik zeker geinteresseerd naar dit topic. Voor de praktijk: gewoon AWD is voorop kettingen meer dan genoeg in combinatie met winterbanden.
Het ligt lang niet altijd aan de bestuurder, ook al ben je nog zo voorzichting.
* Uitwijken voor een ander.
* Geraakt worden door een ander.
* Vast gereden sporen.
* Bocht liggend onder een hoek.
Een kleine onachtzaamheid/verkeerde inschatting (toch bestuurder, kan een ieder gebeuren :P )

Zal er nog een technische beantwoording komen, waarom geen sneeuwkettingen achter bij AWD's?
Anders dwalen we zo af!:lol:
Laptom
2nd Gear member

Hoi Alex,

Ik ben helemaal met je conclusie eens dat ABS het maximale eruit haalt. Maar het maakt niets uit het feit dat de voorwielen gewoonweg meer grip hebben bij het remmen, dat is iets waar ABS niets aan kan veranderen. Het enige wat ABS kan doen is de maximale grip per wiel opzoeken en daar de remdruk op aanpassen.
AlexV70 schreef: Het ligt lang niet altijd aan de bestuurder, ook al ben je nog zo voorzichting.
* Uitwijken voor een ander.
* Geraakt worden door een ander.
* Vast gereden sporen.
* Bocht liggend onder een hoek.
Een kleine onachtzaamheid/verkeerde inschatting (toch bestuurder, kan een ieder gebeuren :P )

Zal er nog een technische beantwoording komen, waarom geen sneeuwkettingen achter bij AWD's?
Anders dwalen we zo af!:lol:
Dat bedoelde ik ook met anticiperend rijden. Anticiperen op de gevaren die kunnen gebeuren.

Volgens mij zitten we overigens niet zo off-topic. De topic starter vroeg naar de praktijk situatie van sneeuwkettingen op de voorwielen. Ik denk dat die hierboven uitstekend beschreven is.
Maar nu ben ik ook benieuwd naar de technische onderbouwing.
pollmax
1st Gear member

Ik heb Volvo Nederland gemailt en gebeld en er wordt binnenkort?? een technisch antwoord verwacht. Zal het direct posten.
Fat Rat
5th Gear member

Ik meen mij te herinneren uit het instructie boekje van mijn 740 dat die alleen achter kettingen mag hebben...
Het lijkt erop dat Volvo sneeuwkettingen toewijst aan de as die (de meeste) aandrijving heeft.
Het lijkt me dat het voor de 940 niet anders is, dus schijnbaar kan je gewoon met extra sneeuwkettingen rijden....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Thom
5th Gear member

Interessante vraag...een XC70 D5 met bijna nieuwe Vredestein Wintracs, ook nog kettingen meenemen?

Thom
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Thom schreef:Interessante vraag...een XC70 D5 met bijna nieuwe Vredestein Wintracs, ook nog kettingen meenemen?

Thom
Zou het als het verplicht is zeker wel gaan doen, of je ze nodig zult hebben blijkt daar wel.
VolvoXC70
4th Gear member

Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Idd liever mee verlegen dan om verlegen. Evengoed met zomerbanden onder mijn jeep nooit nodig gehad maar wel altijd meegenomen. Het enige wat daar van sleet was de tas waar de kettingen inzaten.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
2.4TXC70
2nd Gear member

En voor die paar tientjes hoef je het ook niet te doen toch ?
Paul
Geartronic member

Ligt eraan welke kettingen je hebt...
Wij hebben die hele makkelijke voor de V70, hopelijk passen die ook op de XC70. Op de V50 mochten ze absoluut niet eronder voor eventuele schade aan de auto.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
VolvoXC70
4th Gear member

Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Toch lek van de Volvo dat ze reclame maken voor de aldi.. ::wink:
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”