Van Autoweek.nl:
Het succes van Volkswagens DSG-versnellingsbak is de andere spelers op de automobielmarkt niet ontgaan. Vandaar dat ook de Ford Group in de toekomst met een eigen versie van deze bijzondere transmissie zal komen.
Ford’s versie van DSG, de transmissie met dubbele koppelingsplaat, zal als eerste leverbaar worden op Volvo’s, vermoedelijk de S40/V50 en S60/V70. Daarna volgen de merken Mazda, Ford en Land Rover.
De versnellingsbak zal gemaakt worden door Getrag, een bekende fabrikant van transmissies. De transmissiefabrikant is op dit moment al bezig met het ontwikkelen van een DCT (Dual Clutch Transmission) voor hybride auto’s.
Ik en benieuwd...
DSG bak voor Volvo
-
- 7th Gear member
Het principe van een DSG bak is,hij werkt met twee koppelingen die door middel van mechatronica bestuurd worden.
Het zijn eigenlijk twee onafhankelijke delen die elk twee of drie(bij een 6 bak) versnellingen heeft.
Schakel je de bak in zijn eerste versnelling dan wordt tevens de tweede versnelling ingeschakeld,als de auto aan zijn toerenbereik is,wordt de tweede koppeling ingeschakeld en de eerste weer uitgeschakeld.
Het schakelt supersnel en niet merkbaar bijna.
De koppeleingen zijn lamellen koppelingen.
Het geheel wordt electro hydraulisch,s bediend..
Het zijn eigenlijk twee onafhankelijke delen die elk twee of drie(bij een 6 bak) versnellingen heeft.
Schakel je de bak in zijn eerste versnelling dan wordt tevens de tweede versnelling ingeschakeld,als de auto aan zijn toerenbereik is,wordt de tweede koppeling ingeschakeld en de eerste weer uitgeschakeld.
Het schakelt supersnel en niet merkbaar bijna.
De koppeleingen zijn lamellen koppelingen.
Het geheel wordt electro hydraulisch,s bediend..
-
- 7th Gear member
klopt
-
- 7th Gear member
klopt ook
het mooiste is met flippers aan het stuur
het mooiste is met flippers aan het stuur
-
- 1st Gear member
Nee, het is dus geen traditionele automaat. Het is gewoon het principe van een handbak, dus zes versnellingen, geen koppelomvormer en wel een 'traditionele' koppeling, maar dan dus twee.Live schreef:Gaat het hier om enkel automaten?
Net als geautomatiseerde handbakken als die van BMW en Ferrari (met de 'flippers' achter het stuur) zorgt hydrauliek dat er geautomatiseerd geschakeld wordt. Net als bij een automaat regelt de electronica de schakelmomenten.
Maar als je denkt dat je het beter kunt mag je nog altijd zelf roeren in de bak
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Deze bak doet me denken aan een "cotal voorschakelbak" die gebruikt werd in een Cord van 1935, volgens mij werkte die ook zo, je zette middels een klein pookje de volgende versnelling klaar.
-
- 7th Gear member
Zelfs daar heb ik nog documentatie van...

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik kon me de bak en het pookje herinneren uit oude documentatie, heb het alleen niet meer.Ramon&Ramon schreef:Zelfs daar heb ik nog documentatie van...
Nogal wat "vindingen" van VAG de laatste jaren waren iets dat al veel eerder bestond (ze zullen daar wel denken, beter goed gejat) de VR6 werd ook als absolute noviteit gebracht, een V motor (V6 of VR5) met slechts 1 cilinderkop, Lancia had in de jaren 60 al reeds een V4 met 1 kop.