DSG bak voor Volvo

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Van Autoweek.nl:

Het succes van Volkswagens DSG-versnellingsbak is de andere spelers op de automobielmarkt niet ontgaan. Vandaar dat ook de Ford Group in de toekomst met een eigen versie van deze bijzondere transmissie zal komen.

Ford’s versie van DSG, de transmissie met dubbele koppelingsplaat, zal als eerste leverbaar worden op Volvo’s, vermoedelijk de S40/V50 en S60/V70. Daarna volgen de merken Mazda, Ford en Land Rover.
De versnellingsbak zal gemaakt worden door Getrag, een bekende fabrikant van transmissies. De transmissiefabrikant is op dit moment al bezig met het ontwikkelen van een DCT (Dual Clutch Transmission) voor hybride auto’s.


Ik en benieuwd...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Ik rijd nu met een DSG van volkswagen en echt hij is ongeevenaard op dit moment, wat een fantastische bak is dat !!!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het principe van een DSG bak is,hij werkt met twee koppelingen die door middel van mechatronica bestuurd worden.
Het zijn eigenlijk twee onafhankelijke delen die elk twee of drie(bij een 6 bak) versnellingen heeft.
Schakel je de bak in zijn eerste versnelling dan wordt tevens de tweede versnelling ingeschakeld,als de auto aan zijn toerenbereik is,wordt de tweede koppeling ingeschakeld en de eerste weer uitgeschakeld.
Het schakelt supersnel en niet merkbaar bijna.
De koppeleingen zijn lamellen koppelingen.
Het geheel wordt electro hydraulisch,s bediend..
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

Gaat het hier om enkel automaten?

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

klopt
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

maar die je dan weer manueel kunt bedienen
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

klopt ook
het mooiste is met flippers aan het stuur
Turbobiker
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 13.03.2005 - 16:51

Live schreef:Gaat het hier om enkel automaten?
Nee, het is dus geen traditionele automaat. Het is gewoon het principe van een handbak, dus zes versnellingen, geen koppelomvormer en wel een 'traditionele' koppeling, maar dan dus twee.

Net als geautomatiseerde handbakken als die van BMW en Ferrari (met de 'flippers' achter het stuur) zorgt hydrauliek dat er geautomatiseerd geschakeld wordt. Net als bij een automaat regelt de electronica de schakelmomenten.

Maar als je denkt dat je het beter kunt mag je nog altijd zelf roeren in de bak :wink:
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Deze bak doet me denken aan een "cotal voorschakelbak" die gebruikt werd in een Cord van 1935, volgens mij werkte die ook zo, je zette middels een klein pookje de volgende versnelling klaar.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Zelfs daar heb ik nog documentatie van...:)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Zelfs daar heb ik nog documentatie van...:)
Ik kon me de bak en het pookje herinneren uit oude documentatie, heb het alleen niet meer.
Nogal wat "vindingen" van VAG de laatste jaren waren iets dat al veel eerder bestond (ze zullen daar wel denken, beter goed gejat) de VR6 werd ook als absolute noviteit gebracht, een V motor (V6 of VR5) met slechts 1 cilinderkop, Lancia had in de jaren 60 al reeds een V4 met 1 kop.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”