Ja, transponder uit de sleutel en printplaat uit de afstandsbediening.hvt schreef: Ziet er netjes uit.
Transponder ook omgezet?
Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Tijdens de technische inspectie op de meeting twee weken geleden in Elst kwamen geen schokkende dingen naar boven op één ding na: blijkbaar heeft iemand in het verleden een laag paaltje over het hoofd gezien, of onhandig tegen een hoek van een stoeprand aan gereden. Gevolg: er zit een leuke deuk in het subframe welke onder de motor door zit.
Deze deuk heeft er ook voor gezorgd dat het subframe aan de voorkant licht krom is. En laat nu de baksteun die ik wilde vervangen aan dit subframe vast zitten, en de grote vraag was of deze uberhaupt wel eenvoudig vervangen zou kunnen worden (omdat de ruimte voor een niet-versleten model misschien te krap zou zijn) en of je bij het vervangen juist niet meer trillingen hierdoor zou krijgen (omdat een nieuwe mogelijk op spanning er tussen zou komen zitten).
Dus afgelopen zaterdag tijdens een klusmeeting van het broeder-forum was het spannend om te kijken of het zou gaan werken.
Het was meteen duidelijk dat er in de achterste deel van de baksteun geen noemenswaardige hoeveelheid rubber meer aanwezig was. Maar op het oog met beide steunen naast elkaar zag het er uit dat hij wel zou moeten gaan passen.
Bij het demonteren vielen een paar dingen op:
Hermontage van de nieuwe steun was inderdaad zo gepiept. En doordat ik de speling op de gaten had (die ik lang niet helemaal nodig heb gehad) ging de steun er zonder problemen er zonder enige spanning in.

En de testrit meteen na montage (en de afgelopen kilometers daarna) was in ieder geval reden genoeg voor een enorme smile op mijn gezicht. De automaat schakelt echt enorm veel soepeler dan voorheen. En waar hij soms buitengewoon bruut van 2 naar 3 en van D naar R schakelde (met metaal op metaal geluid) voel je wel dat hij nog wel wat schokt, maar het gaat echt veel beschaafder nu. Dat was in ieder geval geen overbodige vervanging.
Bij verdere inspectie van de oude steun zag ik dat het nog de originele fabrieks steun is geweest (productie november 2000). Dus helemaal niet zo gek dat die toch wel erg op was na 216.000km...

En ter vermaak nog een kort filmpje van de oude steun, vlak voordat ik hem bij het oud ijzer gooide:

Verder is de auto weer voorzien van nieuwe motorolie, en heb ik de trekhaak verwijderd.
Hij moet er weer heel even tegen kunnen.
Deze deuk heeft er ook voor gezorgd dat het subframe aan de voorkant licht krom is. En laat nu de baksteun die ik wilde vervangen aan dit subframe vast zitten, en de grote vraag was of deze uberhaupt wel eenvoudig vervangen zou kunnen worden (omdat de ruimte voor een niet-versleten model misschien te krap zou zijn) en of je bij het vervangen juist niet meer trillingen hierdoor zou krijgen (omdat een nieuwe mogelijk op spanning er tussen zou komen zitten).
Dus afgelopen zaterdag tijdens een klusmeeting van het broeder-forum was het spannend om te kijken of het zou gaan werken.
Het was meteen duidelijk dat er in de achterste deel van de baksteun geen noemenswaardige hoeveelheid rubber meer aanwezig was. Maar op het oog met beide steunen naast elkaar zag het er uit dat hij wel zou moeten gaan passen.
Bij het demonteren vielen een paar dingen op:
- één van de twee moeren aan de voorkant zat eigenlijk nauwelijks vast.
- de voorste van de twee achterste bouten zat dusdanig vast dat ik tijdens de eerste poging meteen mijn steeksleutel sloopte. Ja een dopsleutel was achteraf handiger, maar de ruimte was een beetje beperkt, dus leek het een aardige eerste keus. Niet dus.
- de gaten waarmee de voorste bouten door het subframe gingen bleken niet rond maar sleuf-vormig te zijn. Dus ik had in ieder geval meer speling voor de montage! Goed nieuws...

Hermontage van de nieuwe steun was inderdaad zo gepiept. En doordat ik de speling op de gaten had (die ik lang niet helemaal nodig heb gehad) ging de steun er zonder problemen er zonder enige spanning in.

En de testrit meteen na montage (en de afgelopen kilometers daarna) was in ieder geval reden genoeg voor een enorme smile op mijn gezicht. De automaat schakelt echt enorm veel soepeler dan voorheen. En waar hij soms buitengewoon bruut van 2 naar 3 en van D naar R schakelde (met metaal op metaal geluid) voel je wel dat hij nog wel wat schokt, maar het gaat echt veel beschaafder nu. Dat was in ieder geval geen overbodige vervanging.
Bij verdere inspectie van de oude steun zag ik dat het nog de originele fabrieks steun is geweest (productie november 2000). Dus helemaal niet zo gek dat die toch wel erg op was na 216.000km...

En ter vermaak nog een kort filmpje van de oude steun, vlak voordat ik hem bij het oud ijzer gooide:

Verder is de auto weer voorzien van nieuwe motorolie, en heb ik de trekhaak verwijderd.
Hij moet er weer heel even tegen kunnen.

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03.10.2016 - 11:48
Dat heb ik ook, het kleine rubber zie ik niet eens zitten als ik op de grond lig. Ik kon de steun zo met de hand heen en weer bewegen met metaal op metaal geluid.
Ik heb een handbak en de pook gaat ook heen en weer in z'n 5 bij gas en gas los. Echt een no-brainer qua kosten!
Ik heb een handbak en de pook gaat ook heen en weer in z'n 5 bij gas en gas los. Echt een no-brainer qua kosten!
- Nuccio
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 22:19
- Locatie: Doha
Gave auto, leuk topic! Maar ik heb dan ook iets met knalblauwe S60's...
Wat ziet dat stuur er nog mooi uit. Opnieuw laten bekleden?
Wat ziet dat stuur er nog mooi uit. Opnieuw laten bekleden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nuccio op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MY90 780 aut. - dark blue metallic
MY03 V70 2.4T aut. - nautic blue - 17-inch Tethys
MY04 C70 convertible 2.0T aut. - nautic blue - 18-inch Nebula
MY11 XC90 V8 Executive - oyster grey - 19-inch Galateia
MY11 XC90 3.2 Summum - magic blue - 19-inch Galateia
MY13 XC60 T6 Summum - seashell - 20 inch
MY07 S60 R AWD - sonic blue - 18-inch Pegasus
MY03 V70 2.4T aut. - nautic blue - 17-inch Tethys
MY04 C70 convertible 2.0T aut. - nautic blue - 18-inch Nebula
MY11 XC90 V8 Executive - oyster grey - 19-inch Galateia
MY11 XC90 3.2 Summum - magic blue - 19-inch Galateia
MY13 XC60 T6 Summum - seashell - 20 inch
MY07 S60 R AWD - sonic blue - 18-inch Pegasus
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Sonic Blue is ook een hele mooie kleur! Ook meer dan zeldzaam...
Ik heb er een nieuw(er) stuur in gezet nadat ik de auto kocht (en een andere handremgreep, en een andere versnellingspook knop, en....)
Dus het kan zijn dat hij er goed uit ziet :p
Ik heb er een nieuw(er) stuur in gezet nadat ik de auto kocht (en een andere handremgreep, en een andere versnellingspook knop, en....)


S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Sonic blue heeft minder metallic flakes (of is helemaal geen metallic) en is wat donkerder als ik het zo zie?
Ook nog steeds een erg gave kleur zeg!
Ook nog steeds een erg gave kleur zeg!
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Twee weken terug kwam ik bij het afstellen van het zonnedak er achter dat één van de vier bouten waarmee het dak vast zit niet meer vast wilde. Het bleek dat het draad waar de bout in moest draaien helemaal verdwenen was.
Omdat een vastzittend zonnedak toch wel handig is, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het herstellen van het tapdraad waarschijnlijk de enige zinnige optie was. Ik had twee opties: in het bestaande gat nieuw, groter, schroefdraad tappen en er een grotere bout in draaien, of met behulp van een Helicoil het schroefdraad in de originele grootte te herstellen. Aangezien ik dit nooit eerder had gedaan moest dat heel eventjes inzinken, en uiteindelijk besloten om voor de tweede optie te gaan, en dit setje aangeschaft:

Hiermee tap je nieuw schroefdraad in het beschadigde gat, en zet er daarna een stalen veertje in die weer netjes M5 schroefdraad heeft. En met bijkomend voordeel dat je de originele bout niet meer in het hele kwetsbare aluminium hoeft te draaien, maar dat je deze in het nieuwe stalen schroefdraad kunt doen, waardoor je een stevigere verbinding had dan voorheen.
Nadat het setje binnen kwam er heel a-typisch nog een weekje er naar zitten kijken (normaal gesproken moet het altijd meteen worden geprobeerd) en de handleiding (groot woord voor de instructies die er bij zaten) bestudeerd. Vanochtend, met minder weer in het verschiet de komende tijd toch maar begonnen.
Eerst mag de glasplaat verwijderd worden:

Dat was nog niet heel ingewikkeld: gewoon de vier T25 bouten losdraaien en je pakt de glasplaat er zo uit. Daarna een gedeelte van het mechanisme wat het dak feitelijk doet bewegen gedemonteerd om bij het beschadigde onderdeel te kunnen komen.
Hier aangekomen kwam het point-of-no-return punt: het beschadigde schroefdraad met de meegeleverde speciale maat metaalboor verwijderd. Volgens de instructies was dit meestal niet nodig, maar zonder was de volgende stap een stuk lastiger, het tappen van nieuw schroefdraad:

En na een paar minuten heel voorzichtig, en vanuit een compleet onmogelijke hoek, terwijl steeds meer aluminium uit het gat kwam uiteindelijk een redelijk net stukje schroefdraad:

Daarna alle loszittende delen verwijderd, en met de speciale tool het nieuwe schroefdraad bevestigd in het getapte draad:

Et voila: een nieuw stuk M5 schroefdraad waar de originele schroef heel mooi in past.
En daarna mocht alles weer in elkaar. Geen onderdelen overgehouden, dus een groot succes
Omdat een vastzittend zonnedak toch wel handig is, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het herstellen van het tapdraad waarschijnlijk de enige zinnige optie was. Ik had twee opties: in het bestaande gat nieuw, groter, schroefdraad tappen en er een grotere bout in draaien, of met behulp van een Helicoil het schroefdraad in de originele grootte te herstellen. Aangezien ik dit nooit eerder had gedaan moest dat heel eventjes inzinken, en uiteindelijk besloten om voor de tweede optie te gaan, en dit setje aangeschaft:

Hiermee tap je nieuw schroefdraad in het beschadigde gat, en zet er daarna een stalen veertje in die weer netjes M5 schroefdraad heeft. En met bijkomend voordeel dat je de originele bout niet meer in het hele kwetsbare aluminium hoeft te draaien, maar dat je deze in het nieuwe stalen schroefdraad kunt doen, waardoor je een stevigere verbinding had dan voorheen.
Nadat het setje binnen kwam er heel a-typisch nog een weekje er naar zitten kijken (normaal gesproken moet het altijd meteen worden geprobeerd) en de handleiding (groot woord voor de instructies die er bij zaten) bestudeerd. Vanochtend, met minder weer in het verschiet de komende tijd toch maar begonnen.
Eerst mag de glasplaat verwijderd worden:

Dat was nog niet heel ingewikkeld: gewoon de vier T25 bouten losdraaien en je pakt de glasplaat er zo uit. Daarna een gedeelte van het mechanisme wat het dak feitelijk doet bewegen gedemonteerd om bij het beschadigde onderdeel te kunnen komen.
Hier aangekomen kwam het point-of-no-return punt: het beschadigde schroefdraad met de meegeleverde speciale maat metaalboor verwijderd. Volgens de instructies was dit meestal niet nodig, maar zonder was de volgende stap een stuk lastiger, het tappen van nieuw schroefdraad:

En na een paar minuten heel voorzichtig, en vanuit een compleet onmogelijke hoek, terwijl steeds meer aluminium uit het gat kwam uiteindelijk een redelijk net stukje schroefdraad:

Daarna alle loszittende delen verwijderd, en met de speciale tool het nieuwe schroefdraad bevestigd in het getapte draad:

Et voila: een nieuw stuk M5 schroefdraad waar de originele schroef heel mooi in past.
En daarna mocht alles weer in elkaar. Geen onderdelen overgehouden, dus een groot succes


S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Zo, over lef gesproken. Netjes!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Zeer zekers, maar het kan soms helemaal geen kwaad om jezelf af te vragen of je het echt zelf wilt gaan doen...dbosker schreef: hoe was het nog maar?
Voak bin ie te baange.
Maar net nog even een stukje gereden, en ook deel twee is gelukt: de auto is weer een stuk stiller tijdens het rijden; minder windgeruis. Nu alleen nog even afwachten of het klepperen van het dak nu ook opgelost is. Daarvoor waait het nu niet hard genoeg...

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Goed gedaan.
Niet eerst in een los stukje aluminium oid geprobeerd?
In elk geval mooi compleet setje. De goede maat boor is erg belangrijk.
Klapperde jou dak ook op onvlakke wegen?
Ik moet me ook nog eens verdiepen in het dakje zodat ik volgende keer Autobahn het dakje niet hoef te fixeren met sokken.
Niet eerst in een los stukje aluminium oid geprobeerd?
In elk geval mooi compleet setje. De goede maat boor is erg belangrijk.
Klapperde jou dak ook op onvlakke wegen?
Ik moet me ook nog eens verdiepen in het dakje zodat ik volgende keer Autobahn het dakje niet hoef te fixeren met sokken.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ja, de E34 van Eindhoven naar Antwerpen is een leuke hobbelweg om je dak te testen...
Het is nu een beetje de vraag hoe het dak zich gaat houden op die wegen. Ik heb een paar schroeven in de dakconstructie een heel klein beetje aangedraaid, maar ik heb niet de illusie dat dat voldoende gaat helpen om het klepperen tegen te gaan.
Er zit zo veel speling in het hele dak mechanisme dat mijn gevoel zegt dat als ik een echt stil dak wil hebben ik een (nagenoeg) nieuw zonnedak moet gaan vinden, die nog niet versleten is....
En nee, niet eerst geoefend... Het was misschien verstandig geweest om wel te doen, om een gevoel te krijgen bij wat ik ging doen. Het was wel heel spannend om de boor en de draad-tap in het aluminium te zetten...
Het is nu een beetje de vraag hoe het dak zich gaat houden op die wegen. Ik heb een paar schroeven in de dakconstructie een heel klein beetje aangedraaid, maar ik heb niet de illusie dat dat voldoende gaat helpen om het klepperen tegen te gaan.
Er zit zo veel speling in het hele dak mechanisme dat mijn gevoel zegt dat als ik een echt stil dak wil hebben ik een (nagenoeg) nieuw zonnedak moet gaan vinden, die nog niet versleten is....
En nee, niet eerst geoefend... Het was misschien verstandig geweest om wel te doen, om een gevoel te krijgen bij wat ik ging doen. Het was wel heel spannend om de boor en de draad-tap in het aluminium te zetten...

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ach ja, vake bin ie te bange
om er maar eens een citaat van een wijze Twent in te gooien.

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Gave fix. Kan mij goed voorstellen dat je een spannende operatie is.
Ik hoop voor je dat je nu van het geklepper af ben.
Ik hoor meestal met regen of vochtig weer het dakraam meer. (windgeruis)
Het water wat in de kieren zit gaat herrie maken met de wind op de snelweg. Dus vooral nu met 's ochtends dauw en 's middags een regenbui hoor ik het nu aardig vaak.
Geen idee of ik er wat aan kan doen, maar t klappert nog niet gelukkig. Dus ik denk dat ik er voorlopig maar vanaf blijf.
Ik hoop voor je dat je nu van het geklepper af ben.
Ik hoor meestal met regen of vochtig weer het dakraam meer. (windgeruis)
Het water wat in de kieren zit gaat herrie maken met de wind op de snelweg. Dus vooral nu met 's ochtends dauw en 's middags een regenbui hoor ik het nu aardig vaak.
Geen idee of ik er wat aan kan doen, maar t klappert nog niet gelukkig. Dus ik denk dat ik er voorlopig maar vanaf blijf.

Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Het dak is sinds de operatie bijna stil geworden. Bij het inhalen van vrachtwagens hoor je nog wel dat het dak lichtjes beweegt, maar niet meer met het kabaal van voorheen.
Ook is de irritante fluittoon van de rijwind een stuk minder geworden. Voorheen kwam boven de 100km/u steeds meer herrie van het dak af, nu begint dat pas boven de 150km/u. Dus ook een hele vooruitgang. Hoeven we minder vaak het scherm dicht te doen om het lawaai te dempen.
Die missie is dus geslaagd voor nu.
Ik heb vandaag de thermostaat en de temperatuursensor vervangen. Was niet zo heel veel werk. Maar ik zou wel aanraden voor mensen met een 2001 model om de vloeistof eerst af te tappen, want er komt best veel uit als je dat niet doet. Als je genoeg doeken hebt kom je er wel mee weg, maar aftappen maakt het wel iets relaxter...

Er zat een redelijke aanslag op de sensor. Aan de thermostaat was niet zo veel te zien. Wel stond er op dat het een 90 graden model was, dus wat de reden was dat de afgelopen dagen de koelvloeistof temperatuur onder de 80 graden zakte op de snelweg was in ieder geval niet een thermostaat die een ander type was.

En ook niet onbelangrijk, de auto is nu mooi stabiel op 90 graden:

Je kunt op de CFE mooi zien als de thermostaat open gaat (net boven de 90 graden) en daarna iets terug zakt.
Ik heb hem daarna nog een tijdje stationair laten draaien bij aankomst (dus zonder rij-wind), maar verder dan 99 graden liep hij tot nu toe niet op.
Verschil in de motorloop is niet te merken (maakt die 10-12 graden uit daarvoor?), maar de motor liep naar mijn idee ook prima...
Ook is de irritante fluittoon van de rijwind een stuk minder geworden. Voorheen kwam boven de 100km/u steeds meer herrie van het dak af, nu begint dat pas boven de 150km/u. Dus ook een hele vooruitgang. Hoeven we minder vaak het scherm dicht te doen om het lawaai te dempen.
Die missie is dus geslaagd voor nu.
Ik heb vandaag de thermostaat en de temperatuursensor vervangen. Was niet zo heel veel werk. Maar ik zou wel aanraden voor mensen met een 2001 model om de vloeistof eerst af te tappen, want er komt best veel uit als je dat niet doet. Als je genoeg doeken hebt kom je er wel mee weg, maar aftappen maakt het wel iets relaxter...

Er zat een redelijke aanslag op de sensor. Aan de thermostaat was niet zo veel te zien. Wel stond er op dat het een 90 graden model was, dus wat de reden was dat de afgelopen dagen de koelvloeistof temperatuur onder de 80 graden zakte op de snelweg was in ieder geval niet een thermostaat die een ander type was.

En ook niet onbelangrijk, de auto is nu mooi stabiel op 90 graden:

Je kunt op de CFE mooi zien als de thermostaat open gaat (net boven de 90 graden) en daarna iets terug zakt.
Ik heb hem daarna nog een tijdje stationair laten draaien bij aankomst (dus zonder rij-wind), maar verder dan 99 graden liep hij tot nu toe niet op.
Verschil in de motorloop is niet te merken (maakt die 10-12 graden uit daarvoor?), maar de motor liep naar mijn idee ook prima...

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10491
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
DONDERS mien jong!!! Strak wark! Chapeau!
Een les is om altijd vloeistoffen af te tappen of te controleren hoe hoog het peil staat..... En dan deels eruit te zuigen zonder dat er wat verloren gaat of op de oprit terecht komt.
Kiek met zo'n Engels ding is er geen beginnen aan. Her en der vindt je wel een klein ieniemienie vlekje....
Een les is om altijd vloeistoffen af te tappen of te controleren hoe hoog het peil staat..... En dan deels eruit te zuigen zonder dat er wat verloren gaat of op de oprit terecht komt.
Kiek met zo'n Engels ding is er geen beginnen aan. Her en der vindt je wel een klein ieniemienie vlekje....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik was het aftappen eerst wel van plan, maar ik kwam er achter dat ik daarvoor een lange 13mm dopsleutel nodig had die ik niet had liggen. Nu kon ik die gaan halen, en daarna weer wachten tot de vloeistof weer voldoende was afgekoeld, of zonder aftappen aan de slag te gaan. Op andere forums kreeg ik de indruk dat de meeste mensen het aftappen achterwege laten voor deze sensor, en het met een hoop lappen opvangen.
Er kwam alles bij elkaar nog geen 50cc uit, maar je werkt wel net boven de dynamo, die behoeft geen bad
Er kwam alles bij elkaar nog geen 50cc uit, maar je werkt wel net boven de dynamo, die behoeft geen bad


S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green