Slecht starten D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Luukie
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 28.12.2012 - 18:01

Allen,

Sinds enkele weken start mijn S60 D5 uit 2005 erg slecht. Moet soms wel 10 seconden starten voor hij aanslaat.
Er zijn geen storingen uitgelezen en de accu is nog prima. Draait namelijk wel voldoende hard rond.
Auto eerst 10/15 sec. op contact zetten voor starten heeft ook geen effect.

Dit geld overigens enkel voor in de ochtend als hij de nacht buiten stil gestaan heeft. Rij ik van mijn werk weg, (waar de auto droog staat) start hij direct.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt.
S60 D5 2005
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Drie mogelijke oorzaken: gloeibougies zwak (maar niet zwak genoeg voor fout), verstuivers vuil of verstuivers die nadruppelen. Ik zou niet nog een vierde weten, maar met meer dan 40.000 meedenkende forumleden kan er ook nog wel wat anders tevoorschijn komen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
subonno
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 03.10.2016 - 11:48

Werking van de dieselpomp, niet genoeg druk? brandstoffilter, retour leidingen
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27537
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die van mij wilde met wat kouder weer ook niet lekker meer starten.
Uiteindelijk was het de koelvloeistoftemperatuursensor die de schuldige was, gaf geen foutmeldingen maar het starten gaat sinds het vervangen weer als vanouds.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Als het al sinds enkele weken is zou ik niet meteen de gloeibougies verdenken. Zo koud was het ook niet.
Ik zou zelf beginnen met een schoon brandstoffilter en misschien een reiniger in de tank om de verstuivers te reinigen.

Met een retourtest kan je de verstuivers controleren op interne lekkage, maar volgens mij was dat vooral een probleem met de eerste generatie D5 (Euro 3). Handleidingen staan op youtube.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Musicus schreef: Als het al sinds enkele weken is zou ik niet meteen de gloeibougies verdenken. Zo koud was het ook niet.
Ik zou zelf beginnen met een schoon brandstoffilter en misschien een reiniger in de tank om de verstuivers te reinigen.

Met een retourtest kan je de verstuivers controleren op interne lekkage, maar volgens mij was dat vooral een probleem met de eerste generatie D5 (Euro 3). Handleidingen staan op youtube.
Dat injector retour probleem is er bij de jongere modellen ook nog.
Retourstroom meten, is dat bij eentje al te hoog ,dan veroorzaakt dat het slechte starten.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Komt me bekend voor, dat deed de mijne ook.
Probleem was dat één verstuiver teveel retour stuurde, common rail kon niet op druk komen en de motor mocht niet starten. Was ook alleen bij kou, na een halve minuut draaien uit en hij startte zo weer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Luukie
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 28.12.2012 - 18:01

Allen bedankt voor jullie reacties, ben er nog mee bezig.

Ik merkte echter op dat het klepje wat in de afbeelding rood omcirkeld is, is afgebroken. (foto is niet van mijn auto) Heeft iemand een idee waar deze voor dient?

Afbeelding
S60 D5 2005
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Stappenmotor in verbinding met de wervelklep........als ik mij niet vergis. Ramon&Ramon verbeter mij eens even of vul mij aan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27537
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die is inderdaad voor de wervelklep.
Zijn een aantal oplossingen voor, of haal bij de dealer voor een paar euro de aangepaste "stang".
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Luukie
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 28.12.2012 - 18:01

Bedankt voor je reactie. Even uit interesse: Wat is de functie hiervan?
S60 D5 2005
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27537
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die maakt het inlaattraject korter of langer aan de hand van het toerental.
Dit zorgt voor wat extra vermogen bij lage toeren waar de turbo nog niet mee doet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Luukie
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 28.12.2012 - 18:01

Inmiddels zijn de gloeibougies vervangen maar het probleem nog niet verholpen. Waar zou ik verder moeten zoeken, verstuivers?
S60 D5 2005
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

In elk geval in de brandstof-inspuiting nu de voorgloei op orde is, dus of retourstroom te hoog of een of meet zwakke/vuile verstuivers.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bekijk de link even die ik eerder plaatste. Daarin staat hoe ik de verstuiver retour test gedaan heb. Kost je een paar euro, en je weet direct of er een probleem met die dingen is.
Vervolgens alleen die verstuiver vervangen, de dealer wil je 5 nieuwe aansmeren.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat kan je uitlezen met Vida ,
ECM Correctie brandstofhoeveelheid..
Hoe lager het getal ,des te beter is het..
Het onderling verschil mag niet te veel afwijken..
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”