Welke te kopen

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

Hoi allemaal,

Binnenkort gaat mijn vrouw haar 2015 V40 D2 inleveren. Deze leasewagen heeft zij de afgelopen anderhalf jaar met plezier gereden en was daardoor ook overtuigd om hierna weer een Volvo te rijden.
Aangezien Volvo een goede reputatie heeft qua veiligheid en ik mijn vrouw en zoontje altijd graag heelhuids thuis zie komen, heb ik hier natuurlijk helemaal niets op tegen :) Ik weet alleen helemaal niks van Volvo's..! Vandaar dit topic.

Voorkeuren:
- Een station, vanwege veel ruimte en goed zicht om je heen.
- Benzine auto. Hij is niet voor dagelijks woon-werk verkeer en gaat dus weinig kilometers maken.
- Handgeschakeld.
- <3000 euro.
- Prettig interieur / stoelen. We zullen zo nu en dan een ritje van +/- 2,5 uur erin moeten maken en dan is een beetje comfort wel prettig.
- Betrouwbaar.

De laatste tijd heb ik wat op internet lopen rondkijken naar wat er zoal te koop is in de buurt van Utrecht.
Resultaten die me aanspreken: Voornamelijk de V70 en de V40 van rond de eeuwwisseling, maar deze hebben flink wat kilometers op de teller (300.000+).
Ik ben niet bang voor hoge kilometerstanden, maar ik ben dan wel benieuwd of er bekende gebreken zijn aan de typen motor die in deze twee wagens zijn geleverd. Sterke/zwakke punten?
Overig advies over die 2 auto's in deze prijsklasse? Zijn daar betrouwbare exemplaren van te vinden, of is dat niet realistisch?

In mijn voorstel-topic werden al de 850 en 900 serie geopperd.
De 900 serie vind ik niet aantrekkelijk, maar de 850 wel ook. Hoe verhoudt die zich tot de V70?

Bedankt voor het lezen en mocht je alleen maar over 1 punt iets willen zeggen; vooral zeggen.

Groet,
Laurens
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

850 en V70 zijn praktisch gelijk, waarbij de V70 iets meer storingen zou kunnen hebben in wat schakelaars bijvoorbeeld. Geen reden om persé een 850 te willen. Bij beide auto's is airco een zwak punt, die kan kapot gaan. V40 is een andere auto, compacter, ongeveer dezelfde stoelen maar andere zithouding doordat bv stuur minder verstelbaar is. Qua wegenbelasting hoeft het niet veel te schelen. Betrouwbare exemplaren zijn er zeker, waarbij gedegen onderhoud het sleutelwoord is. De 2.5T kan wel eens een scheurtje in het blok hebben/krijgen. En onderschat de 2.0 niet; is ook een vijfpitter, heb er 7 jaar mee gereden. Advies; ga eerst rijden met een V40 en dan pas met een 850/V70. Anders wil je geen V40 meer :)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10622
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@323i E30;
Budget boven 3K maar ik weet een prachtige V70 uit 2002. Neem eens contact op met Walter. Heeft een eerlijke en betrouwbare V70. Wellicht kunnen jullie elkaar blij maken.....
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hans oet Twent schreef: @323i E30;
Budget boven 3K maar ik weet een prachtige V70 uit 2002. Neem eens contact op met Walter. Heeft een eerlijke en betrouwbare V70. Wellicht kunnen jullie elkaar blij maken.....
Maar dan ook volledig mee eens en niets aan toe te voegen bovendien.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Klopt allemaal. Wat alledrie de heren hierboven zeggen. 8)

Even een toevoeging aan het verhaal van Walter. Ik heb dik 3 jaar tot volle tevredenheid een V40 uit november 2000 gehad (phase 2). Helaas is deze kortgereden waarbij ik op zoek ging naar een andere. Echt een V40 is een heerlijke auto, zeker de phase 2, maar haalt het niet bij de V70. Dat is zoveel meer auto. Je verwacht het niet maar toch voelt het wel zo. Ik maakte dus echt de "fout" door in een S60 en een V70 te rijden en daarna weer in een übervolle V40. Ondanks dat de V40 übervol was, toch gekozen voor de S60 toentertijd. Dat was echt een klasse anders.

Voor de V40 raad ik overigens eentje aan van bouwjaar 2003 of 2004, met de blokjesgrill. En dan bij voorkeur de 2.0 motor. De 1.6 is echt tam. En geen GDI 1.8 daar zijn veel problemen mee geweest.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

Walter schreef: 850 en V70 zijn praktisch gelijk, waarbij de V70 iets meer storingen zou kunnen hebben in wat schakelaars bijvoorbeeld. Geen reden om persé een 850 te willen. Bij beide auto's is airco een zwak punt, die kan kapot gaan. V40 is een andere auto, compacter, ongeveer dezelfde stoelen maar andere zithouding doordat bv stuur minder verstelbaar is. Qua wegenbelasting hoeft het niet veel te schelen. Betrouwbare exemplaren zijn er zeker, waarbij gedegen onderhoud het sleutelwoord is. De 2.5T kan wel eens een scheurtje in het blok hebben/krijgen. En onderschat de 2.0 niet; is ook een vijfpitter, heb er 7 jaar mee gereden. Advies; ga eerst rijden met een V40 en dan pas met een 850/V70. Anders wil je geen V40 meer :)
Mijn vrouw neigt naar de V40, maar dat is alleen gebaseerd op hoe ie eruit ziet.
Ik vind het ook een leuke auto om te zien ook, maar deze heeft slechter zicht naar achteren dan de V70 en 850 is het niet? Dit vind ik namelijk een van de grootste negatieve kanten van haar huidige V40. Misschien wel de grootste eigenlijk. Mij spreekt de V70 meer aan, maar dat is minder relevant natuurlijk.
Scheurtje in het blok klinkt niet goed. Ga ik onthouden. Zijn deze blokken allemaal aluminium trouwens? Distributieriem of -ketting?

Als iemand onderhoud van de auto kan overleggen ben ik absoluut blij.
Ik rij zelf al jaren in 30 jaar oude bmwtjes en hou ook altijd braaf bij wat wanneer gedaan is.
Hans oet Twent schreef: @323i E30;
Budget boven 3K maar ik weet een prachtige V70 uit 2002. Neem eens contact op met Walter. Heeft een eerlijke en betrouwbare V70. Wellicht kunnen jullie elkaar blij maken.....
Budget kan en wil ik niet oprekken tot boven de 3000, dus ik vrees dat het een weinig vruchtbaar contact zou zijn.
Hoedanook bedankt voor de tip!
V70/2.4D/2003 schreef: Maar dan ook volledig mee eens en niets aan toe te voegen bovendien.
Genoteerd :p
V480-S60 schreef: Klopt allemaal. Wat alledrie de heren hierboven zeggen. 8)

Even een toevoeging aan het verhaal van Walter. Ik heb dik 3 jaar tot volle tevredenheid een V40 uit november 2000 gehad (phase 2). Helaas is deze kortgereden waarbij ik op zoek ging naar een andere. Echt een V40 is een heerlijke auto, zeker de phase 2, maar haalt het niet bij de V70. Dat is zoveel meer auto. Je verwacht het niet maar toch voelt het wel zo. Ik maakte dus echt de "fout" door in een S60 en een V70 te rijden en daarna weer in een übervolle V40. Ondanks dat de V40 übervol was, toch gekozen voor de S60 toentertijd. Dat was echt een klasse anders.

Voor de V40 raad ik overigens eentje aan van bouwjaar 2003 of 2004, met de blokjesgrill. En dan bij voorkeur de 2.0 motor. De 1.6 is echt tam. En geen GDI 1.8 daar zijn veel problemen mee geweest.
Balen..! Altijd jammer als een fijne wagen het hoekje om gaat.
Wat is er beter aan de 2003/2004 met blokjes grill als ik vragen mag? 2.0 motor klinkt aangenaam.

Als ik de verhalen zo hoor, krijg ik toch wel het gevoel dat je voor de V70 meer rijplezier voor je geld krijgt.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Het is wel een risico om met een dergelijk klein budget een (relatief) duur merk als Volvo te kopen.
Je maakt kans op reparaties die dan niet te betalen zijn.
Het lijkt mij veel verstandiger om voor €2000 iets te kopen en €1000 in de pocket te houden voor reparaties.
Daarmee kom je dan waarschijnlijk bij een volume model van de grote merken uit.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
KoosV
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2016 - 11:28

Je moet sowieso een lange proefrit maken en het zo
mooi iemand mee te nemen die er een beetje verstand van heeft.
Volvo S60 2.4 9/2006
170pk/230Nm
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@323i E30
Eigenlijk bedoel ik vanaf modeljaar 2003 dus vanaf midden 2002.
Deze wagens zijn volledig uitgerijpt en hebben de meest sportieve uitstraling en het meest luxe interieur. Dat geldt eigenlijk voor alle phase2 modellen vanaf modeljaar 2001. Maar vanaf modeljaar 2003 is er dus de blokjesgrill met een ander stuurwiel.
Daarnaast is er wat mij betreft geen verschil in achteruitkijk zicht bij de V70 en de V40. De V40 van de eerste generatie is wat dat betreft beter dan de huidige V40. Het is ook een heel andere auto.

Kijk eens in de te koop sectie. Daar wordt op dit moment een hele interessante blauwe V40 uit november 2002 (MY2003) aangeboden binnen je budget.

Succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

Marcnij schreef: Het is wel een risico om met een dergelijk klein budget een (relatief) duur merk als Volvo te kopen.
Je maakt kans op reparaties die dan niet te betalen zijn.
Het lijkt mij veel verstandiger om voor €2000 iets te kopen en €1000 in de pocket te houden voor reparaties.
Daarmee kom je dan waarschijnlijk bij een volume model van de grote merken uit.
Mee eens. Ik ga er alleen niet vanuit dat er onmiddelijk grote reparaties gedaan moeten worden.
Mocht dat wel zo zijn hebben we echt een miskoop gedaan.
NB. We hebben nog een auto, dus er is geen man overboord als 1 vd 2 een maandje kapot voor de deur zou staan.
De Volvo is niet voor dagelijks woon-werk.
KoosV schreef: Je moet sowieso een lange proefrit maken en het zo
mooi iemand mee te nemen die er een beetje verstand van heeft.
Ja, dat zou prettig zijn.
Zelf heb ik wel enig verstand van auto's, maar dat zijn voornamelijk de wat oudere wagens; niet die rijdende computers van tegenwoordig.
SuperKnutsel schreef: viewtopic.php?t=73218

Deze ??
Die advertentie had ik al even bekeken inderdaad. Zeker niet gek.
Wat bedoelt de verkoper alleen met dat ie niet getuned is..?
V480-S60 schreef: @323i E30
Eigenlijk bedoel ik vanaf modeljaar 2003 dus vanaf midden 2002.
Deze wagens zijn volledig uitgerijpt en hebben de meest sportieve uitstraling en het meest luxe interieur. Dat geldt eigenlijk voor alle phase2 modellen vanaf modeljaar 2001. Maar vanaf modeljaar 2003 is er dus de blokjesgrill met een ander stuurwiel.
Daarnaast is er wat mij betreft geen verschil in achteruitkijk zicht bij de V70 en de V40. De V40 van de eerste generatie is wat dat betreft beter dan de huidige V40. Het is ook een heel andere auto.

Kijk eens in de te koop sectie. Daar wordt op dit moment een hele interessante blauwe V40 uit november 2002 (MY2003) aangeboden binnen je budget.

Succes.
Ah ok duidelijk.
Die blauwe V40 oogt inderdaad interessant..! Ziet er netjes uit.
Mijn vrouw vindt de automaat wel een minpuntje, maar zegt dat ze daar wel mee kan leven. Feit dat ie net vervangen is, is prettig.
Ze heeft haar auto nog voor anderhalve maand, dus het zou wat vroeg zijn, maar wie weet.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bij die V70 is de cardanas naar achteren verwijderd. Dat betekent dat de AWD niet werkt. Niet getuned wil hij waarschijnlijk mee aangeven dat het een eerlijke auto is waarmee niet gerommeld zou zijn. Dat moet je echter aan de verkoper vragen.
En als je vrouw eenmaal automaat heeft gereden wil ze niets anders meer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

Ok, dank je.
Zou zomaar eens kunnen inderdaad. Heb ik vaker zien gebeuren.. :)
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

We zijn bij een dealer onderhouden V40 uit eind 2002 wezen kijken en hebben die ook gekocht. Zaterdag ophalen.
Distributieriem en waterpomp gaan we direkt laten vervangen. Is het aan te raden om dat bij de Volvo dealer te laten doen, of is het enige verschil dat het dan 2x zo duur is?
Ik heb namelijk ook een betrouwbare onafhankelijke garage in de buurt zitten hier, waar ik de wat ingewikkelder klusjes (zoals de distributieriem) van mijn vorige oude bmwtje liet doen..
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Als je bij dat bedrijf een goed gevoel hebt en zij willen ook aan de Volvo werken, dan hoeft dat niet slecht te zijn hoor. Ook lees ik volgens mij tussen de regels door dat je de keus al hebt gemaakt :D
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

Walter schreef: Als je bij dat bedrijf een goed gevoel hebt en zij willen ook aan de Volvo werken, dan hoeft dat niet slecht te zijn hoor. Ook lees ik volgens mij tussen de regels door dat je de keus al hebt gemaakt :D
Oh, niet per se hoor.. :) Als het om wat voor reden dan ook beter is om de auto naar Volvo zelf te brengen, ben ik best bereid om er iets meer voor te betalen.
Als het alleen echt niet uitmaakt, dan zou ik eigenlijk niet weten waarom. Ik heb geen ervaring met Volvo dealers.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik denk dat je gewoon naar je eigen onafhankelijke garage moet gaan. Of naar de dealer in Woerden. Ik verwacht echter niet dat het een factor 2 goedkoper zal zijn. Hooguit 25%.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
323i E30
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.11.2016 - 08:55

Ok, dank je.
Gebruikersavatar
romanski
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 17.10.2014 - 13:14
Locatie: Velserbroek

323i E30 schreef: We zijn bij een dealer onderhouden V40 uit eind 2002 wezen kijken en hebben die ook gekocht.
Goede keus! Ik heb zelf een paar maanden in een v70 uit 2000 gereden met 170pk en rij sinds kort in een v40 uit 2003. Echt een hele fijne auto, misschien iets minder ruimte en een andere volvo beleving maar voor mij dezelfde comfort (zo niet beter) en een stuk compacter.
Laatst gewijzigd door romanski op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
440 1.8 DL '93
v40 1.8 '03
v70 2.4t 200pk '00
v60 D6 PIH AWD '14 SUMMUM (Volvotune)

Volvo for life
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21377
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb 5 keer een 940 of 960-S90 gekocht voor een habbekrats. Lekker ruim en goed te onderhouden. Daarnaast was ik lid van de 700vereniging en ging wel eens naar een sleuteldag om zelf wat te doen, al dan niet met behulp van andere leden of een monteur van de bevriende garage waar die sleuteldag gehouden werd.

Walter werkt bij zo'n bevriende garage waar sleuteldagen werden (worden?) gehouden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”