Pieken in brandstof verbruik tijdens het rijden 1.6D

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
VC30
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.11.2016 - 13:03

Geachte mede-Volvorijders

Ik zal mij kort voorstellen. Mijn naam is Jesse. Rijd sinds een half jaar een Volvo c30 1.6D. Hiervoor een Audi a3 gereden maar veel problemen mee gehad. Ik heb de auto dagelijks nodig voor mijn werk en zocht daarom naar iets betrouwbaarders. Vandaar mijn keuze voor Volvo. Kleinigheidje gehad met stuurslot, stuk maar kan gebeuren en helaas het roetfilter was niet vervangen al stond dat wel genoteerd in het boekje, afgestempeld door Volvodealer.

Nu heb ik dagelijks dat mijn brandstof verbruik 1 of 2 keer piekt. Bijvoorbeeld. Bij 80 in zijn 5 op de cruise 3,5/100km, top. Plots springt deze naar 7,0/100km en na een paar minuten springt hij weer terug naar 3,5/100km. Bij andere snelheden hetzelfde verhaal. Ik krijg steeds meer het idee dat het vaker gebeurd. Bij gas loslaten gaat hij ook niet terug naar 0,0 maar blijft op 0,1 hangen. Wat nog meer opvalt is dat bij het uitzetten van de motor (bij hoog gebruik) er nog een vin of iets onder de motorkap blaast, bij normaal verbruik niet.

Heeft iemand een idee wat dit zijn kan en hoe schadelijk dit voor de motor is?

Groet Jesse
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Is dat niet het roetfilter dat regenereert? Dat schijnt ook brandstof te kosten. Als het steeds sneller gebeurt is er misschien iets mis met je roetfilter (verstopt ofzo?)
Laatst gewijzigd door t5power op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
VC30
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.11.2016 - 13:03

Bedankt voor je antwoord T5.
Dit zou kunnen, alleen als dit dagelijks gebeurt lijkt mij dit wel wat veel en er zit net een nieuw roetfilter op.
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

is idd regeneratie die gestart wordt. Probeer eens een lange rit te maken zodat hij zijn regeneratie kan afwerken en niet opnieuw elke keer opstart en onderbroken wordt. Zet cruise control op om niet teveel gasspelingen te krijgen. Als hij daarna nog steeds bijna elke rit probeert, laat dan eens controleren.

Heb je een tijdslijn van regeneraties? ongeveer...
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

idd 20 minuten warm rijden op de snelweg en dan 20 minuten met 3000 toeren op de snelweg
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
VC30
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.11.2016 - 13:03

Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal de tijdlijn eens in de gaten houden.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als je een nieuw roetfilter hebt, is dan ook het regelmoduul gereset?
Ligt ook aan het bouwjaar, maar een 1.6D ouder dan 2010 (meen ik) moet ook regelmatig regeneratie vloeistof hebben......is dat bijgevuld????

Zijn beide zaken niet gedaan bij de wissel, dan blijft hij soms in een loop hangen, en de problemen blijven, ondanks nieuwe roetfilter..
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “C30”