Geachte mede-Volvorijders
Ik zal mij kort voorstellen. Mijn naam is Jesse. Rijd sinds een half jaar een Volvo c30 1.6D. Hiervoor een Audi a3 gereden maar veel problemen mee gehad. Ik heb de auto dagelijks nodig voor mijn werk en zocht daarom naar iets betrouwbaarders. Vandaar mijn keuze voor Volvo. Kleinigheidje gehad met stuurslot, stuk maar kan gebeuren en helaas het roetfilter was niet vervangen al stond dat wel genoteerd in het boekje, afgestempeld door Volvodealer.
Nu heb ik dagelijks dat mijn brandstof verbruik 1 of 2 keer piekt. Bijvoorbeeld. Bij 80 in zijn 5 op de cruise 3,5/100km, top. Plots springt deze naar 7,0/100km en na een paar minuten springt hij weer terug naar 3,5/100km. Bij andere snelheden hetzelfde verhaal. Ik krijg steeds meer het idee dat het vaker gebeurd. Bij gas loslaten gaat hij ook niet terug naar 0,0 maar blijft op 0,1 hangen. Wat nog meer opvalt is dat bij het uitzetten van de motor (bij hoog gebruik) er nog een vin of iets onder de motorkap blaast, bij normaal verbruik niet.
Heeft iemand een idee wat dit zijn kan en hoe schadelijk dit voor de motor is?
Groet Jesse
Pieken in brandstof verbruik tijdens het rijden 1.6D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Is dat niet het roetfilter dat regenereert? Dat schijnt ook brandstof te kosten. Als het steeds sneller gebeurt is er misschien iets mis met je roetfilter (verstopt ofzo?)
Laatst gewijzigd door t5power op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
is idd regeneratie die gestart wordt. Probeer eens een lange rit te maken zodat hij zijn regeneratie kan afwerken en niet opnieuw elke keer opstart en onderbroken wordt. Zet cruise control op om niet teveel gasspelingen te krijgen. Als hij daarna nog steeds bijna elke rit probeert, laat dan eens controleren.
Heb je een tijdslijn van regeneraties? ongeveer...
Heb je een tijdslijn van regeneraties? ongeveer...
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als je een nieuw roetfilter hebt, is dan ook het regelmoduul gereset?
Ligt ook aan het bouwjaar, maar een 1.6D ouder dan 2010 (meen ik) moet ook regelmatig regeneratie vloeistof hebben......is dat bijgevuld????
Zijn beide zaken niet gedaan bij de wissel, dan blijft hij soms in een loop hangen, en de problemen blijven, ondanks nieuwe roetfilter..
Ligt ook aan het bouwjaar, maar een 1.6D ouder dan 2010 (meen ik) moet ook regelmatig regeneratie vloeistof hebben......is dat bijgevuld????
Zijn beide zaken niet gedaan bij de wissel, dan blijft hij soms in een loop hangen, en de problemen blijven, ondanks nieuwe roetfilter..
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19