Hallo, Ik rij nu een paar weken met mijn xc70 uit 2002. Er vallen mij een paar dingen op:
als ik een scherpe bocht naar links maak, hoor ik een beetje een zingend geluid rechts voor. Dat geluid verdwijnt weer en de volgende dag, of als ik later weer ga rijden, hoor ik het niet meer. Ik heb de auto even op de krik gezet en er is geen speling op het rechter wiel.
Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Als ik drempels neem, of over een stoeprandje ga hoor ik soms een geluid dat zich het beste laat omschrijven als 'klunk'
verder rijdt de auto heerlijk. Heeft iemand een idee?
xc70 2002 'klunk'
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Waarschijnlijk zijn de isolatoren op de veerschotels versleten. Dit zijn ofwel tuinslang-achtige rubbers die op de onderste veerwinding zijn geschoven, ofwel WC-bril-achtige rubbers die tussen onderste winding en de veerschotel van de schokbreker zitten.
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Dat zegt dat je motorsteunen aan vervanging toe zijn. 3 stuks: 1 boven, 1 onder aan de distributie zijde en 1 onder de auto bij de versnellingsbak. Zelf goed te doen en hoeft niet duur te zijn, zeg ik uit eigen ervaringt.renouvin schreef:
Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
- t.renouvin
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16
thanks, dat klinkt allebei erg aannemelijk, ik ga ermee aan de slag. groet
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Had mijn XC70 ook, ik heb me laten vertellen dat dat te maken heeft met stabilisatoren van het motorblok. Het was te fixen, maar dan moest zo ongeveer het motorblok eruit voor iets wat niet echt stuk was. Zouden 4 (?) stabilisatoren zijn.t.renouvin schreef:Als ik drempels neem, of over een stoeprandje ga hoor ik soms een geluid dat zich het beste laat omschrijven als 'klunk'
Excuses voor het ietwat vage verhaal, maar zo is het me min of meer uitgelegd. Ben niet echt technisch onderlegd...

Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Ik heb dat ook gehad, aardige klap waar de hele auto meebewoog, motor zag je ook helemaal heen en weer gaan. Diverse mensen zeiden overduidelijk motorsteunen, garage zei van niet en had gelijk. Brein automaat vervangen (onder garantie) en het was weg. Oja eerst was die nog geflushed maar dat maakte niks uit.t.renouvin schreef: Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Hopelijk zijn het bij jou wel de steunen, want brein is een duur grapje.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Bout van de aandrijfas wil dit ook wel veroorzaken
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik denk dat de 4 genoemde stabilisatoren de rubbers van het subframe zijn. als motorsteun vervanging het probleem niet helemaal oplost, dan zou dit een volgende stap kunnen zijn. Ik denk er zelf ook aan om binnenkort dat klusje eens te gaan doen.passenger schreef:Had mijn XC70 ook, ik heb me laten vertellen dat dat te maken heeft met stabilisatoren van het motorblok. Het was te fixen, maar dan moest zo ongeveer het motorblok eruit voor iets wat niet echt stuk was. Zouden 4 (?) stabilisatoren zijn.t.renouvin schreef:Als ik drempels neem, of over een stoeprandje ga hoor ik soms een geluid dat zich het beste laat omschrijven als 'klunk'
Excuses voor het ietwat vage verhaal, maar zo is het me min of meer uitgelegd. Ben niet echt technisch onderlegd...![]()
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik zou eerst de steunen doen, dat is nog overzichtelijk, qua kosten dan. En wat ik zo gelezen heb, is het "brein" van de automaat ook niet erg storingsgevoelig.Sander02 schreef:Ik heb dat ook gehad, aardige klap waar de hele auto meebewoog, motor zag je ook helemaal heen en weer gaan. Diverse mensen zeiden overduidelijk motorsteunen, garage zei van niet en had gelijk. Brein automaat vervangen (onder garantie) en het was weg. Oja eerst was die nog geflushed maar dat maakte niks uit.t.renouvin schreef: Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Hopelijk zijn het bij jou wel de steunen, want brein is een duur grapje.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC