xc70 2002 'klunk'

Plaats reactie
t.renouvin
1st Gear member

Hallo, Ik rij nu een paar weken met mijn xc70 uit 2002. Er vallen mij een paar dingen op:

als ik een scherpe bocht naar links maak, hoor ik een beetje een zingend geluid rechts voor. Dat geluid verdwijnt weer en de volgende dag, of als ik later weer ga rijden, hoor ik het niet meer. Ik heb de auto even op de krik gezet en er is geen speling op het rechter wiel.

Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.

Als ik drempels neem, of over een stoeprandje ga hoor ik soms een geluid dat zich het beste laat omschrijven als 'klunk'

verder rijdt de auto heerlijk. Heeft iemand een idee?
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Waarschijnlijk zijn de isolatoren op de veerschotels versleten. Dit zijn ofwel tuinslang-achtige rubbers die op de onderste veerwinding zijn geschoven, ofwel WC-bril-achtige rubbers die tussen onderste winding en de veerschotel van de schokbreker zitten.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
ChrisMe
2nd Gear member
Contacteer:

t.renouvin schreef:
Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Dat zegt dat je motorsteunen aan vervanging toe zijn. 3 stuks: 1 boven, 1 onder aan de distributie zijde en 1 onder de auto bij de versnellingsbak. Zelf goed te doen en hoeft niet duur te zijn, zeg ik uit eigen ervaring
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
t.renouvin
1st Gear member

thanks, dat klinkt allebei erg aannemelijk, ik ga ermee aan de slag. groet
passenger
3rd Gear member
Contacteer:

t.renouvin schreef:Als ik drempels neem, of over een stoeprandje ga hoor ik soms een geluid dat zich het beste laat omschrijven als 'klunk'
Had mijn XC70 ook, ik heb me laten vertellen dat dat te maken heeft met stabilisatoren van het motorblok. Het was te fixen, maar dan moest zo ongeveer het motorblok eruit voor iets wat niet echt stuk was. Zouden 4 (?) stabilisatoren zijn.

Excuses voor het ietwat vage verhaal, maar zo is het me min of meer uitgelegd. Ben niet echt technisch onderlegd... O-)
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Sander02
4th Gear member

t.renouvin schreef: Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Ik heb dat ook gehad, aardige klap waar de hele auto meebewoog, motor zag je ook helemaal heen en weer gaan. Diverse mensen zeiden overduidelijk motorsteunen, garage zei van niet en had gelijk. Brein automaat vervangen (onder garantie) en het was weg. Oja eerst was die nog geflushed maar dat maakte niks uit.
Hopelijk zijn het bij jou wel de steunen, want brein is een duur grapje.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Bout van de aandrijfas wil dit ook wel veroorzaken
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
evert65
6th Gear member

@laguna verklaar u nader
keep calm!, your randomizer is running
ChrisMe
2nd Gear member
Contacteer:

passenger schreef:
t.renouvin schreef:Als ik drempels neem, of over een stoeprandje ga hoor ik soms een geluid dat zich het beste laat omschrijven als 'klunk'
Had mijn XC70 ook, ik heb me laten vertellen dat dat te maken heeft met stabilisatoren van het motorblok. Het was te fixen, maar dan moest zo ongeveer het motorblok eruit voor iets wat niet echt stuk was. Zouden 4 (?) stabilisatoren zijn.

Excuses voor het ietwat vage verhaal, maar zo is het me min of meer uitgelegd. Ben niet echt technisch onderlegd... O-)
Ik denk dat de 4 genoemde stabilisatoren de rubbers van het subframe zijn. als motorsteun vervanging het probleem niet helemaal oplost, dan zou dit een volgende stap kunnen zijn. Ik denk er zelf ook aan om binnenkort dat klusje eens te gaan doen.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
144, C70, 850, V70XC
ChrisMe
2nd Gear member
Contacteer:

Sander02 schreef:
t.renouvin schreef: Als ik voor en achteruit schakel om te parkeren bijvoorbeeld (automaat geartronic) voel ik soms een klap. Niet heel hard, maar het lijkt wel alsof de koppeling iets te snel wordt losgelaten op de draaiende motor.
Ik heb dat ook gehad, aardige klap waar de hele auto meebewoog, motor zag je ook helemaal heen en weer gaan. Diverse mensen zeiden overduidelijk motorsteunen, garage zei van niet en had gelijk. Brein automaat vervangen (onder garantie) en het was weg. Oja eerst was die nog geflushed maar dat maakte niks uit.
Hopelijk zijn het bij jou wel de steunen, want brein is een duur grapje.
Ik zou eerst de steunen doen, dat is nog overzichtelijk, qua kosten dan. En wat ik zo gelezen heb, is het "brein" van de automaat ook niet erg storingsgevoelig.
144, C70, 850, V70XC
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”