Begin deze week was mijn dynamo overleden, toevallig had ik de dag erna een beurt gepland voor de auto, dus de garage heeft de dynamo direct vervangen.
(raar geluid bij gasgeven + brandlucht = kapotte dynamo in dit geval)
Nu heb ik net even mijn accu gemeten, als de auto uit is, is dit iets boven de 13v. Als de auto stationair loopt zonder verbruikers (behalve de verlichting) meet ik 16,3-16,5V
Met verbruikers (radio mistlampen etc) bleef dit boven de 16V.
Is dit een normale spanning, of is er iets mis met de spanningsregelaar (die volgens mij op de dynamo zit)?
Volgens mij hoort het toch tussen de 13 en de 14V te liggen?
te hoge accuspanning? v50 2.0d
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Als je zeker weet dat je spannings meter goed is, sommige zullen een hogere spanning aangeven als het batterijtje leeg is van je spanningsmeter.
16 volt is inderdaad te hoog. Dan is je spanningsregelaar defect.
16 volt is inderdaad te hoog. Dan is je spanningsregelaar defect.
Laatst gewijzigd door Yamy_Daffy op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20.06.2015 - 19:23
Sowieso eens meten met een andere multimeter. Een dynamo levert stroom, maar deze wisselt in voltage naar gelang de snelheid waarmee hij draait. De spanningsregelaar vlakt dit af naar 13.8 volt anders gaat de accu koken en het lijkt mij voor alle elektronica, niet erg gezond.
Volvo v50 momentum 1.8 sapphire black.
Volvo C30 Summum 2.4i Black.
Volvo C30 Summum 2.4i Black.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Nog los van het feit, dat een te hoge spanning (door storing in laadregelsysteem) bij mij de gordelspanners spontaan afgingen... Man, dan zit je pas goed vast in je auto 

V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 03.11.2016 - 19:37
Inderdaad even met een andere meter testen, maar als het echt 16v is is inderdaad je spanningsregelaar niet goed.
Maar als je bij een garage bent geweest, heb je toch nog garantie op de uitgevoerde werkzaamheden, dus ik zou hun gewoon even bellen, of je er op hun risico mee terug kan komen, of dat ze de auto even komen ophalen..
Maar als je bij een garage bent geweest, heb je toch nog garantie op de uitgevoerde werkzaamheden, dus ik zou hun gewoon even bellen, of je er op hun risico mee terug kan komen, of dat ze de auto even komen ophalen..
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Niet te lang mee rijden, anders kun je ook nog een andere accu halen of nog erger nieuwe elektronica!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.07.2016 - 12:44
Stom stom, had ik kunnen weten, even mijn 'echte' meter gepakt, en de spanning was normaal. (inderdaad batterij van mijn kleine meter leeg)
Inderdaad logisch dat de garage dit ook nog even door zou meten als er een nieuwe dynamo opzit, ik bleef alleen de brandlucht ruiken en aangezien ik een behoorlijke rit ga maken eind deze week was ik wat paranoïde
(die brandlucht van mijn overleden dynamo was blijven hangen, word nu al minder)
@ufovolvo, wow, dat is ook schrikken inderdaad! hoe is dat opgelost? (hele regelaar vervangen?)
Inderdaad logisch dat de garage dit ook nog even door zou meten als er een nieuwe dynamo opzit, ik bleef alleen de brandlucht ruiken en aangezien ik een behoorlijke rit ga maken eind deze week was ik wat paranoïde

(die brandlucht van mijn overleden dynamo was blijven hangen, word nu al minder)
@ufovolvo, wow, dat is ook schrikken inderdaad! hoe is dat opgelost? (hele regelaar vervangen?)
- V50 d5 2006 - 2018-
- V50 2.0d 2005 - 2016-2018
- V50 2.0d 2005 - 2016-2018
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Gelukkig dan maar!
Fijne rit alvast!
Fijne rit alvast!
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Ja... dynamo, laadregelaar, twee maal gordel (compleet). Ik had één klein gelukje: ik had de wagen naar de dealer gereden met een hele kerstboom aan lampjes. Hij wilde daar naar kijken, vraagt mij of ik mee wil naar de werkplaats (achterom, zogezegd), gaat zelf achter 't stuur en rijden. En toen klapte het hele spul vast. Je kan er een mes bijhalen om de gordels door te snijden, want je krijgt ze echt niet meer uit de vergrendeling.
De dealer vond 't daarom niet netjes om mij de gordels in rekening te brengen... Daarvoor een duimpje (maar die hebben we niet in de smileys)!
De dealer vond 't daarom niet netjes om mij de gordels in rekening te brengen... Daarvoor een duimpje (maar die hebben we niet in de smileys)!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005